Monday, April 14, 2014

KARIPAP GERGASI KUALA SELANGOR

Assalamualaikum ....


Mari kita jalan-jalan ke Kuala Selangor! Aku bukan saja-saja jalan sini, tapi cuma singgah je sebelum sampai ke destinasi sebenar. Destinasi sebenar dirahsiakan. Tunggu entry akan datang. keh keh keh. Poyo sungguh! Sebelum kita ke destinasi sebenar, marilah kita tinjau apa yang di Kuala Selangor nie. Actually, ini kali kedua aku sampai dan singgah sini. Aku suka suasana kat sini. Kampung, aman, tenang ... banyak kedai makan. Itu yang penting. Sambil jalan-jalan kita cari makan. 

Aku pernah sampai ke Kuala Selangor lebih kurang 4 tahun lepas. dalam tahun 2010. Pernah up entry jalan-jalan ke Kota Melawati. Sebenarnya bukan Kota Melawati tapi Bukit Melawati. Masa tu pi Bukit Melawati pun sebab kebetulan nak tukar tayar kereta dekat Kapar, Klang. Alang-alang dah sampai, maka teruskanlah jenjalan. Time tu masih kawan-kawan lagi dengan hasben. huhuhu. Dan masa tu juga aku masih guna url blog yang panjang. secretwordfromheart.blogspot.com! hah, omputih sangat! Walhal bahasa inggeris pun tunggang langgang.

Kali ini, aku dan hasben cuma singgah je dekat Kuala Selangor. Tapi tak ikut Klang pun. Kalau ikut kan rasa jauh bebenor jalannye. Perabih minyak kereta je. So, kitaorang dari Putrajaya, masuk highway elite then masuk pulak highway LEKAS pastu LATAR! Lepas LATAR, masuklah jalan kampung yang biasa-biasa je tapi takdelah teruk sangat pun.

Sebelum melaui Kuala Selangor ni, aku ada terbaca satu blog. Blogger ni dah pergi Kuala Selangor dan makan karipap gergasi. Haih, apa lagi terus aku roger dekat hasben, "nanti kita lalu Kuala Selangor, sayang nak makan karipap gergasi!". Hasben aku on je manjang kalau bab makan. Tolak kayu dengan batu je. Tapi kalau menu western dia memang tolak juga walau ia bukan kayu dan batu! Tak dapatlah isteri nak merengek minta makan western food selalu sebab hasben tak suke sangat. Dia tekak kampung pure neh!

Akhirnya apa yang dihajat-hajatkan telah ada depan mata. Karipap gergasi yang dicanang-canangkan oleh para blogger. Aku pun tak nak terlepas untuk up entry pasal karipap ni. Harga dia RM3.50 seketui. Sedap ke? Betul ke sedap? Mai kita test dulu ... best ke idok?


Gerai tepi jalan je pun. Untuk makluman korang, gerai karipap ini ada dua ye, satu sebelah kanan jalan dan satu lagi kiri jalan ... tapi lokasi jauh sikit je beberapa kilometer. So, kenderaan yang menghala ke LATAR pun boleh singgah dan baru keluar dari LATAR pun boleh singgah. Tak sibuk nak lintas jalan ye. 


Karipap panas-panas yang baru diangkat. Besaq-besaq habaq hang. Padanlah dipanggil karipap gergasi. Besar sangat. Geram pulak tengok. Ini pakai acuan ke ... memang hentak pakai tangan je neh?


Aku rasa tempat letak karipap gergasi tu tak sempat penuh pun. Mesti orang asyik singgah je. Kakak dan abang ni jual karipap gergasi ayam dan daging serta air teh bunga yang sedap. Karipapnye sedap ke tidak?


Karipap gergasi ni SEDAP! Terutama karipap gergasi ayam. Bukanlah dia letak ayam gergasi dalam tu ... tapi inti dia ada ayam yang ketul besar bersama kentang. Kulit dia gebu. Nak-nak makan panas-panas. Karipap gergasi daging ... sedap juga cuma tak bestnye daging dia sikit tak macam yang ayam tu. Hari tu korang toksah la dok tanya pasai diet atkins aku. Dah pekena karipap gergasi, apa kekdahnye nak diet atkins lagi kan. Ko melantaklah cik puan. Yang gemuk pun ko juga ... kang hasben ko start menceceh ko gemuk nanti ko diet balik yek! he he he he


Karipap gergasi punya pasal ... nafsu terus tak tertahan. Maafkan saya .... ha ha ha ha



p/s : asal start diet je ... ada je dugaan depan mata! 

1 comment:

  1. karipap gergasi nih ada mayonis kan kat dalam...

    sedappppp


    =)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!