Wednesday, April 16, 2014

NASI GORENG DAGING BURGER

Assalamualaikum ...


Malam tadi takde idea langsung nak masak apa. Ada nasi putih lebihan bekal hasben untuk lunch dia semalam. Sah-sah kena buat nasi gorengkan? Takkan nak buang ... membazir. Walaupun malam mood untuk menyediakan menu berasaskan nasi macam not good sikitkan. Bila hasben makan nasi dia cepat je nak lolap ... aku kat rumah sendiri memang tak makan nasi la. 

Disebabkan taknak membazir, maka malam tadi aku buat nasi goreng daging burger atas permintaan hasben. Mula nak buat nasi goreng ikan masin je, hasben taknak. Nasi pun ada sepinggan je pun, cukup untuk hasben sorang ... so takdelah rasa leceh sangat nak menggoreng. Nasi goreng daging burger pun ok gak le. Daging burger tu aku guna dua keping dan  hancurkan dulu, kemudian goreng sekali dengan cili boh. Macam nak buat kuah spaghetti tu. Bila cili boh dah masak, masukkkan mix vege then serbuk perasa ... mix vege tu dah masak lembut elok baru masukkan nasi putih, kemudian gorenglah macam biasa.


Ini adalah hasilnya, aku letak la popia sardin 2 ketui kat pinggan tu ... buat cam lauk sket. he he he. Dalam gambaq pinggan ada dua ... tapi sebenarnya sepinggan je pun. Satu ada sudu garfu dan satu lagi takde. Aku plak malam tadi makan popia 2 ketul dengan nescafe o takde gula. Cukuplah tu, nak tidur perut tak boleh kenyang sangat. Hasben aku macam mana pun malam memang kena makan juga. Perut dia jenis tak tahan lapar sangat. Aku risau kalau hasben tak makan kang, tak boleh tidur pulak.

Lepas je dinner dengan nasi goreng daging burger ni, hasben cakap mata dia dah berat. Agak dah, dia dah tak boleh makan nasi malam ... mata cepat sangat ngantuk. So, malam ni aku kena pikir nak masak apa dekat hasben selain nasi. Jenuh juga memikir.

Semalam ada juga bincang dengan hasben, aku bagi idea nak buat cucur atau kuih je memalam. Senang sikit, lagipun perut takkan terasa penuh sangat. Tunggulah aku rajin nak buat kuih frozen ... balik keje je terus goreng. Sonang kojo den! ekekekekek



p/s : sorang makan senang je, kalau dah berfamily nak masak apa pun pikir berjam-jam.

2 comments:

  1. Ha..betullah tu. Husband akak, kalau malam ada kat rumah, dia suka mengunyah. So, kenalah sediakan kudapan bebanyak. Cekodok cicah kuah masak lemak, keropok goreng, sandwich, roti telur, baked beans atau paling simple pun, megi. Kalau dok sorang, belasah biskut pun jadi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org nogori mesti nak cicah cekodok dgn masak lomak kan....sy pun terpengaruh sama.

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!