Tuesday, April 15, 2014

PEREMPUAN SATU BAKAT

Assalamualaikum ...



Aku rasa, apa yang adik aku tulis ini memang betul ... korang baca dan faham sendiri yek.


Perempuan ada satu bakat yang saya rasa paling menyerlah. Bukan bargain shopping,bukan diet sampai sakit,bukan buat sesuatu sekarang dan reka alasan kemudian,bukan sedapkan hati,bukan hidup dalam penipuan, bukan pendam perasaan, bukan pandang rendah diri sendiri, dan bukan menangis untuk dapat apa yang dia nak.Bakat perempuan yang paling hebat ialah berfikiran jauh.Dari bakat berfikiran jauh ini, barulah bercabang bakat-bakat yang lain. Bakat meramal masa depan lalu kita mesti beli benda murah itu banyak-banyak sebab satu hari nanti kita akan perlu! Bakat membaca minda manusia lalu sebelum hubungan kami gagal,baik aku depressed dari sekarang.Bakat menghidu kejadian pra-buruk lalu sebelum dia disahkan ada penyakit,baik kita bersedih awal-awal supaya kalau jadi betul kita dah kuat. ARGH.‘Elok sangat’ bila kita perempuan berfikiran jauh begini. Memanglah tak dinafikan kadang-kadang ada juga kebaikan,tapi itu kira cerita lain… Perempuan dan bakatnya.
  1. Risau sebelum berlaku.
  1. Sedih sebelum terjadi.
  1. Marah sebelum sah.
Sebagai perempuan yan dicipta unik dan istimewa begini, ada tiga perkara utama yang saya cuba sumbat dalam kepala otak setiap kali bakat-bakat tadi mula ‘menyinar’.
  1.  Kau tak boleh dan tak akan dapat semua yang kau nak.
  1.  Kau dalam kesedihan sebab kau ada kemahuan.Kalau kau kurangkan kemahuanmesti kegembiraan kau bertambah.
  1.  Tuhan lebih tahu apa yang kau perlu dan Dia akan bagi apa yang kau perlu.
Full stop.


p/s : aku suka cara adik aku menulis. buat kepala banyak fikir!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!