Monday, April 14, 2014

SUASANA KAMPUNG ORANG BUKAN KAMPUNG AKU

Assalamualaikum ...


Jalan-jalan ke kampung orang memang menyeronokkan. Melihat suasana kampung, budaya dan adat setempat sebagai satu pengalaman. Inilah kampung yang aku pergi untuk majlis wedding tu. Kampung Sawah Raja, Kota, Rembau, Negeri Sembilan. Punyalah jauh perjalanan aku dan hasben nak ke sana. Kiranya perut sampai tahap minta makanlah punya jauh. 

Tak perlu nak cerita banyak sangat, mai kita layan suasana kampung melalui gambar yang aku ambil sekeping dua ni. Sorry, gambar tak secun mana sebab kamera aku sekarang kadang-kadang buat hal. Aku cuma sabar ajelah. Untuk beli yang baru ... belum masanya. Selagi boleh guna, mari kita guna sampai lebam!


Suasana kampung yang tak tercemar. Memang mendamaikan. Walaupun jalan masuk dia punyalah kecik, hanya memuatkan sebuah kenderaan sahaja, kena bertoleransilah sikit kalau ada kenderaan datang dari arah bertentangan. Sapa nak beri laluan dulu? Pandai-pandailah angkat tangan yek! Yang bestnya ada banyak pokok buah-buahan kat sini. Ada manggis, rambutan dan pokok durian. Bestnya la hai kalau time aku datang tu memang musim buah. Mahu aku beli dari penduduk kampung! Pastu bawa balik juai kat Putrajaya. Terus aku bergelar tauke buah. he he he he


Hye anak kerbau! Anak-anak, ini adalah seekor kerbau ye. Agak-agak anak-anak zaman sekarang nie kenal tak dengan kerbau?  Macam mana bunyi kerbau? Kot-kot ada yang buat bunyi kerbau macam bunyi lembu pulak. Sah-sah memang salah la tu.  Bunyi kerbau 'uak' ye ... bukan 'mboooo'. Sebab itu orang selalu cakap kerbau menguak dalam kandang. Hobi kerbau memang suka sangat berkubang. Kerbau tak macam lembu yang lebih pembersih. Ntah-ntah kerbau dengan kuda pun tak boleh beza ... budak-budak zaman sekarang semuanya nak kena bawa pergi zoo untuk kenal binatang. Tak macam kita dulu, memang anak kampung, so kebanyakan binatang kita boleh kenal. Kecuali rimau ajelah takde meliar kat kampung. Kalau ada, memang tak keluar la penduduk kampung tu. Dok je dalam rumah. kan kan kan!


Jalan Simpang Kuala Dadeh terletak di Kampung Sawah Raja. Bukan kampung ni jual dadeh tau. Suasana berkampung semasa majlis kahwin tempoh hari. Penduduk kampung ini masih memakai buluh untuk membuat rak mengeringkan pinggan mangkuk serta peralatan memasak. Kat kampung aku memang takde semua ni. Aku tengok depan rumah tuan rumah ni pun ada banyak pokok buluh, so lebih jimatlah dorang pakai buluh ini untuk buat rak berkenaan. Menarikkan? Aku tak rasa semua orang kampung buat macam ni lagi. Pondok yang orang memasak pun dibuat dengan buluh juga, tapi aku tak pula ambil gambar. Sorry, aku lebih sibuk ratah kari daging kerbau yang sedap tuh! Cirit biritlah lepas  tu ... tapi takdelah aku nak salahkan tuan rumah, benda dah nak jadikan. Nak buat macam mana. 


Gambar yang atas tu adalah putik manggis. Dan ini adalah pertama kali aku melihat putik manggis dan berada di bawah pokok manggis. Serius menjakun. Jadi sakai sekejap sebab pestime kan! Selalu makan je buah manggis. Pokok manggis pun aku tak kenal. Sekali, dapat berada di bawah pokok manggis daa. Dan alangkah bagusnya kalau time tu buah dia boleh dipetik. Terus makan di bawah pokok. Bestnye!

Bunga kertas biru pink itu adalah buahtangan dari tuan rumah. Dorang letak potpouri kat bunga tu. Cantik dan kemas betul buatannya. Rajin pengantin d.i.y bunga kertas ni. Kalau aku, jangan haraplah dapat secantik dan sekemas ini. Jari jemari aku kan takdelah sekretip mana pun. Tak semua orang dilahirkan berbakat seni camni. Bakat aku tercampak kat lain. he he he he.

Bestkan jalan-jalan kampung orang. Seronok. Nanti kalau aku pergi mana-mana kampung, aku story lagi. Jalan-jalan memang seronok, nak-nak kalau dapat makan freeeeeeeeeeeeeee! Itu yang best tu. Apapun lepas ni aku akan lebih berhati-hati ketika makan di majlis kahwin atau majlis apa pun untuk elak daripada jadinye keracunan makanan. Malang sikit la tang cirit birit tu. Apapun kari daging kerbau tu memang thorbaaaeeeeek! Terima kasih tuan rumah. 




p/s : Sakit tu kadang tak kira masa, makan tu penyebab aje. Kenalah redha!

2 comments:

  1. Kalau dari Rantau, sejam jer dah sampai. Tapi kalau gerak dari Putrajaya, memang jauhlah dik. Kena bersarapan di luar dan teruskan perjalanan baru selesa. Ngam2 dah kosong perut, sampailah rumah pengantin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari Putrajaya kak ... itu yang terasa jauh bona. Rasa nak tidur je spanjang jalan. Kalau dari rantau ... mungkin jadi yang pertama beratur ambek makanan...hehehhehe

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!