Monday, April 28, 2014

SEMAKIN GEMUK

Assalamualaikum ...


Malam baru terhegeh nak update. Siang terkejar sana sini. Tak sempat. Ini entry asal boleh je ni sebab teringatkan menu yang mak mertua masak untuk weekend. Lately, aku dan hasben tiap-tiap minggu balik Somban. Hoooi punggung tak sempat nak letak kat rumah. Weekdays dah keje, weekend plak ... pepagi Sabtu dah pack kain baju balik Somban. Eden ikut jo. 

Masalah aku bila balik rumah omak mertua cuma satu je .... nafsu aku cepat tergoda dengan masakan omak mertua. Dia masak main campak je kadang, tapi umang aih bukan main sodap. Nak-nak makan ramai-ramai. Bila sodap, makan wajib bertambah ... sekali pun cukuplah bertambah. So, bila balik Somban, lupalah bab ko nak diet tak makan nasi bagai. Menipu je semua tu! Pagi mungkin aku boleh tahan nafsu, tapi bila bab makan tengahari dengan malam ... sanggup ko nak tahan gelojak nafsu bila terbau masak lomak cili api ... ikan goreng berlado ... masak asam rebus ... masak asam podeh! Mampu ko nak tutup hidung tak pun tutup mata.? Ghontikan jelah .... memang aku la yang terkinja-kinja jadi orang pertama yang duduk di meja makan. Time tu, hasben pun aku dah lupa sekejap. Penangan masakan omak mertua.

Pernah tau ada satu malam tu, dah pukul 1.00 pagi ... aku boleh bangun ajak hasben aku makan nasi dengan ayam kampung masak lomak cili api. Sekali dengan adik ipar and isteri dia pun join kitaorang. Malam tu aku tak boleh tidur sebab asyik teringat masak lomak omak mertua aku masak. Dan-dan tu perut aku berkeroncong, terus aku kejut hasben bangun dan melantak nasi sama-sama. Nasi sepinggan je, tang ratah ayam je berketul-ketul. Sebab itulah sekarang ni aku makin bulat je orang tengok. Dah la katek, serupa ikan buntal daaa ... he he he he.

Macam Sabtu Ahad yang baru lopeh nie, omak mertua aku masak ikan keli goreng lado api. Mak aih ... berketul-ketul aku makan. Sampaikan kakak ipar aku siap tegur lagi ... "berpoluh-poluh aih makan ....!". ha ha ha ... Selamba je aku balas, "bondo sodap kak .... memang berpoluh la!".  Masa hari Sabtu mak aku masak lomak cili api ikan talapia, itupun sodap gak. Kuah masak lomak pekat. Nak pula makan nasi panas. Kasi taruk kicap sikit ... terus tak pandang omak mertua lalu belakang. Sorry la, aku kalau balik rumah omak mertua memang cenggini. Jenis makan takde brek dah. Main redah je. Bila rasa badan dah berat, menangis sendiri la.

Dan setiap kali aku balik kampung, tak pernah aku nak amek gambar makanan yang omak mertua aku masak. Tau kenapa? Makan awal tu lagi penting dari sibuk nak amek gambar .... nak amek gambar kat tempat lain. ha ha ha ha ha ..... Itu sebab entry ini tiada sebarang gambar. Semua dah jadi zat dekat tubuh badan.


#apa pun tak boleh ....



p/s : Lepas ni dah Rejab, boleh puasa. Weekend pun puasa. he he he he

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!