Friday, April 15, 2011

Cinta TIN BISKUT!

Assalamualaikum....

Saja-saja imbau kenangan semalam. Sedikit jiwang. Mahu layan perasaan. Tiba-tiba teringat tentang TIN BISKUT. Ya ... tin biskut! Banyak kenangan saya tentang tin biskut itu. Kenangan saya dan juga si dia [ehem...ehem].

Kami satu pejabat. Mula-mula senyum. Tegur sapa. Usik mengusik ...eceeeh...cehhh! Dan dia suka sangat usik saya pasal tin biskut. Selain menyiapkan tugas-tugas kewangan dan pentadbiran, saya juga dikira terpaksa rajin untuk menjaga 'pantry'! Pastikan bekalan makanan adalah mencukupi, kebersihan dan kekemasan pantry.

Kalau mahu diharap jejaka yang dikira cukup sebelah tangan memang tak boleh pakai kadang-kadang. Asal kerja shift malam, esok paginya pinggan, mangkuk dan pecah kaca pecah gelas bertimbun dalam sinki. Sudahnya saya yang jadi maid tak berbayar mengemas dan mencuci apa yang ada. Kiranya saya betul-betul rajinlahkan. Hu hu

Berbalik kepada cinta tin biskut ... alahai! sangat saya rindukan zaman itu. Dia selalu usik saya dengan tin biskut. Dia juga selalu berpesan-pesan kepada officemate jangan dibuang setiap tin biskut yang ada. Kosong. Tapi simpan. 

Sudahnya tin biskut tu terkumpul banyaknya kat pantry! Saya ingat dia nak isi kuih bila raya ke apa. Rupanya tin tu disimpan untuk saya. Tak pelik korang. Ada ke pulak disimpan tin biskut aje kat awek shomel nie. Alahai ... tak macho bro! Mulah saya fikir ..."apalah mamat nie simpan tin biskut jer kat aku!" ....

Setelah sekian lama baru saya tahu. Dia simpan tin-tin biskut itu, adalah untuk ..... saya gunakan bila nak ambil fail/barang di tempat yang tinggi! Eeeey "baik sangatkan" dia nie! Hampas kelapa parut tau dia nie. Tahulah saya rendah...shomel....cute...tak cukup inci! Kenapa tak beli tangga je untuk saya ... kan senang!

Segala usikan pasal tin biskut nielah dan macam-macam benda ... akhirnya jadilah cinta tin biskut! Alahai .... rindu sangat masa mula-mula nak kenal hati masing-masing! Serius rasa teruja giler. Tapi kini, semua itu dah tinggal kenangan .... masuk tahun ke-4 kasih sayang kami....dia memilih untuk berpisah dengan saya atas sebab-sebab yang saya perlu terima dengan hati terbuka! Ermmm...redha dalam terpaksa. Sedih memang sedih. Kecewa dan terlalu kecewa. Tapi sebagai hambaNya ... harus terima setiap yang berlaku ada sebab disebaliknya dan ada hikmah tersendiri.

 [Tin biskut mungkin antara penyebabnya...
kenapa 2 hati bertaut menjadi 1]

Sampai hari ini, saya belum lagi jumpa pengganti dia. Dia masih lagi di hati saya. Bila teringat rasa perit. Tapi saya usaha untuk kuatkan diri. Mungkin  tiada jodoh antara kami. Sorry...terfeeling pulak! Adus ... kena kesat airmata nie! huk huk huk .....

Bila terpandang tin biskut tu ..... macam-macam perasaan yang lahir!



CK : Tak semua apa yang kita miliki adalah hak kita. Kadangkala Allah cuma kirimkan ia sementara ... untuk menguji dan untuk menemani. Walaupun kita tidak ingin perpisahan terjadi tetapi kita perlu menerima hakikat ..."setiap pertemuan ada perpisahan"!

9 comments:

  1. Ginco > ... nk ckp pe lagi da takda jodoh! hu hu terima aje apa yg tersurat wpun kasih sayang menebal. huk huk! Setiap kepahitan akan ada manisnya nanti ....

    ReplyDelete
  2. sweet~ tp dahh takde jodoh.. harap awak sabar n dapat jodoh baru yaa.. :)

    ReplyDelete
  3. Miszy > Kita merancang....tp ketentuan akhir hak Allah! Sebaik manapun perancangan kita tdk akan dapat melawan ketentuan Allah. Mungkin ada hikmah di sebalik yang berlaku...senyum dan terus berjalan. Moga masa ubati segalanya yang berlaku utk saya!! Thanks miszy!!

    ReplyDelete
  4. suke ayat last awk.

    Tak semua apa yang kita miliki adalah hak kita. Kadangkala Allah cuma kirimkan ia sementara ... untuk menguji dan untuk menemani..

    like 10000x. :)

    ReplyDelete
  5. Cik Azeya > terima kasih... itulah kenyataannya. Perit tapi harus menerima...

    ReplyDelete
  6. comel.. hee hee suka baca.. !!

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!