Thursday, April 21, 2011

Kau tengok aku bila aku dah senang!

Assalamualaikum ....


Pengalaman hidup susah selepas zaman belajar kira-kira 10 tahun lepas buat saya benar-benar menghargai apa yang saya ada. Walaupun apa yang saya ada sekarang bukan semuanya hak saya. Pinjaman semata-mata!

Dulu saya susah. Tapi takdalah sampai kebulur tak makan. Cuma pernah berpuasa dan makan sehari hanya sekali semata-mata utk jimat duit, sebab duit tu nak buat tambang LRT pergi keje. Mak ajar saya jadi manusia bersyukur dan jangan sesekali cakap 'takda duit'. Takut nanti betul-betul takda duit, baru padan muka sendiri! Dalam kesusahan saya alami, saya senyum je ... Tapi derita dalam hati Tuhan saja yang tahu. Nasib saya, tamat belajar di kala keadaan ekonomi tengah gawat!

Percaya tak? Bila susah takda sapa pandang kita. Motor takda, kereta pun takda ... MPV ke SUV jauh sekali la. Yang ada masa tu cuma bas dengan LRT ... Alhamdulillahkan ... Ada juga daripada takda.

Sekarang Tuhan bagi rezeki lebih, mampulah beli kereta dan mampu hidup sendiri walaupun tinggal pun kat rumah milik kerajaan. Eh! Kira oklahkan ... Dengan kereta yang ada tu saya boleh bawa mak ayah saya jalan-jalan. Dan dengan rumah kerajaan tu lah mak ayah saya dapat berteduh bila datang jenguk anak cucu yang jauh di mata.

Walaupun mak cakap 'kebahagiaan dan rezeki' saya lambat berbanding abang dan adik-adik saya, tapi Alhamdulillah Tuhan sentiasa berikan apa yang saya mohon. Cuma antara cepat dan lambat sahaja. Yang saya tak dapat tu mungkin Allah dah ganti dengan hal-hal lain yang saya tak sedari...ye tak?? Kadang-kadang kita lupa dengan nikmat Tuhan.

Hari ini orang pandang saya seolah sudah cukup lengkap segalanya tapi kalau nak dikira tak lengkap lagi sebab belum ada suami. Ada kereta. Ada rumah tumpangan kerajaan. Adalah benda lain yang kecik-kecik nie tapi berharga jugaklah. So, orang ingat saya nie macam orang senang! Itu yang dorang pandang hari ini. Dan untuk dapat apa yang saya ada hari ini ... saya telah lalui macam-macam perkara. Menangis, berdoa, berusaha, dihina, diketepikan, diabaikan .....ditindas! Dinafikan hak! Adus ... bila kenang-kenang seakan perit itu masih terasa. Tapi semua itu orang tak tahu. Yang tahu hanya saya dan Tuhan sahaja. Pernah hampir putus asa, tapi bila mak cakap putus asa manusia akan menjadi kesukaan syaitan terus saja cancel nak putus asa. Terus cuba dan cuba walaupun rasa macam dah tahap merangkak untuk dpt apa yang saya ada hari ini.

Paling best kawan-kawan yang dah kahwin nie selalu cakap orang bujang macam saya duit berkepuk-kepuk! Wah macam penuh satu jelapangkan duit saya tu! Haisssh .... bercakap macam tak fikir! Apa ingat orang bujang macam saya tak ada tanggungjawab? Ingat beli kereta tu bayar dengan daun getah? Dan rumah kerajaan yang saya duduk nie free ... tak potong elaun apa2? Ingat saya nie tak perlu beri nafkah kat mak ayah? Ish ... teruk sangat sampai tak bagi mak ayah merasa rezki yang kita dapat. Elektrik ... air ... dan line steamyx yang membolehkan saya berblogging nie korang ingat pree jugak ke? Loan belajar bertahun2 pun belum habis bayar lagi. Perut saya juga minta diisi. Saya pun nak kena beli makan pakai. Jadi bila bercakap gunakan otak untuk berfikir dan gunakan hati untuk menilai serta memikirkan perasaan orang sama! Korang yang dah kahwin lagi untung .... boleh berkongsi suami isteri! Yang satu akan jadi dua! Tak ke banyak tu ... berbanding saya, yang satu tetap akan satu selagi tiada siapa yang sudi menjadikan ia dua. sekian.

Korang pandang saya bila saya dah senang! Tapi cuba korang fikir untuk dapat apa yang saya ada sekarang ... bukannya senang! Bukan datang sekelip mata! Bukan menadah tangan terus ada! Untuk dapatkan sesuatu dalam hidup ini ... usaha tanpa jemu dan Allah tentukan segalanya adalah jawabnya! Tak percaya?? Sila cuba.

Samalah juga kalau kita baru bertapak dalam dunia blog. Kata nak jadi blogger! Mula-mula rasa perit giler. Nak dapat 10 followers dan 2-3 komen  pun terkial-kial. Kadang-kadang takda pun pembaca singgah kat blog. Nak harap otai-otai datang ... ermmm belum tentu! Mula-mula tu template blog pun guna yang basic je. Alaa asal ada. Kita jer macam meraih orang datang bertenggek kat blog kita.


Asal singgah blog lain asyik jadi follower ... tinggal komen bla...bla...bla! Rasa susah tak? Susahkan? Tapi kalau kita rajin. Sanggup berusaha dan belajar. Insya-allah kita akan dapat apa yang kita nak. Nak jadi blogger jutawan, hartawan, dermawan .... semua wan wan lah ... PASTI BOLEH!


Lagi satu jangan ingat semua blogger otai terhebat yang dah ada followers ribu riban ... ada pembaca 1 jam ratus-ratusan  dan income pakcik Nuffnang ribu-ribuan sebulan itu tak pernah merasa susah! Korang jangan ingat blogger otai terhebat buat blog hari ini pagi esok terus da boooom blog dia! Terus dapat BE berderet-deret! Tidak...tidak.... Dorang pun berusaha tanpa jemu! Belajar satu demi satu langkah demi langkah. Kalau tak takkanlah blog dorang jadi tumpuan! Asal publish entry .... beratus yang bertenggek baca. Kalau dapat jadi macam tu ... bestkan! Nak tak? Kalau nak, apa tunggu lagu ... berusahalah! Jelajah dari blog ke blog dan belajar segala ilmu blog (amik yang baik je ye ...)


Lagi satu nak ingatkan ... jangan pandang blogger masa dia dah pemes tapi cer tanya dia masa dia mula-mula susah gila menapak sebagai blogger! Kita tengok blogger terfemes tu masa dia dah memang femes sama macam kau tengok aku masa aku dah senang ... masa aku susah ada kau pandang??? 








CK : Ignore the risk and take the fall. If it's meant to be, it's worth it all!

*Alhamdulillah ... untung ada nokia E5 nie ... boleh taip entry blog bila-bila masa. Balik rumah atau masuk office, edit sikit2 then publish! Cepat dan mudah. Entri nie siap masa tengah tunggu adik saya ambil kek kat Presint 15.

6 comments:

  1. bukan senang nak senang..
    dan bukan susah juagk nak susah..

    ReplyDelete
  2. mak KAMI pun ada pesan jangan cakap takde duit, pastu mak KAMI pesan jangan berkira, rezeki yang dapat bukan tuk kita sorang, tuk dikongsikan. :)

    ReplyDelete
  3. Liya > tul tu

    KAMI > SETUJU! sebab semua yg ada dgn kita bukan nya hak kita sepenuhnya

    ReplyDelete
  4. ini semua rencah kehidupan kan kan kan

    ReplyDelete
  5. hehe..setuju..
    pnjgnye entri but nice...
    besh la ade E5..
    fyna nk beli gak la..


    http://inibelogfyna.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Fyna > thanks ... baru belajar guna E5 utk blog.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!