Sunday, May 22, 2011

Adakah Ini Satu Kebetulan ??

Assalamualaikum ...

Satu kebetulan? Atau ada pengajaran yang tertentu perlu diambil melalui jalan ceritanya? Mungkin kebetulan bagi saya bila menimbulkan isu ini pagi tadi, "KALAU ADA ... TAPI DAH TAK ADA NAK BUAT MACAM MANA?". Pastinya ada pengajaran yang perlu saya ambil darinya. Sesuatu yang Allah rancang buat seseorang, ada sebabnya. Terpulanglah pada kita sebagai hamba berakal untuk menerima ia sebagai sesuatu yang positif atau sebaliknya.

Masa tu sedang sibuk masak. Sambil layan Astro Prima 105. Terpanggil untu terus layan drama lakonan hebat Ogy Ahmad Daud, Nasir Bilal Khan dan Mia (budak kecil lagi comel dan bijak). Jalan cerita dia memang menyentuh hati. Dan dari drama ini saya mendapat jawapan (mungkin) kenapa Allah kadangkala tidak memakbulkan doa kita dan tidak memberikan apa yang kita inginkan. Perasan atau tak ... atau kita sedar atau pun tidak, Allah lebih memberikan pada kita APA YANG KITA PERLUKAN dan bukannya apa yang kita inginkan.

Perlu itu penting! Tapi inginkan tak seberapa dan tidak sepenting mana. Namun, sebagai manusia bernafsu serta berakal (pesanan untuk diri) seringkala kita cuba dan terus cuba memenuhi apa yang kita inginkan. Yang benar-benar kita perlu ... terabai dengan sendirinya! Bila tidak dapat sesuatu yang diingini, mulakan kita berburuk sangka pada Tuhan. Pernah? Jangan cakap tak pernah ... mungkin kita tak sedar yang kita memang tanpa sedar berburuk sangka pada Tuhan Yang Satu lagi Esa.

Berbalik kepada drama dan entri pagi tadi. Cerita entri saya berkaitan keinginan dan impian untuk mempunyai harta bernyawa ... ANAK. Dan drama pagi tadi BERPALING DARI JANNAH-MU juga menceritakan perihal yang hampir sama dengan entri saya pagi tadi. Adakah ini satu kebetulan?? Allah yang lebih tahu jawapannya kenapa saya tiba-tiba digerakkan hati menulis tentang anak serta diberi kemampuan untuk menonton drama Berpaling Dari Jannah-Mu hingga hampir tamat (tak tamat sepenuhnya sebab takut apa yang saya masak hangus, tapi kesudahan cerita terakhir yang 15 minit itu telah diceritakan oleh adik saya!)

*******

Berpaling dari Jannah-Mu!

"Sepasang suami isteri (lakonan Nasir Bilal Khan dan Ogy) yang telah berkahwin selama hampir 10 tahun tetapi tidak dianugerahkan cahayamata. Doa dititip saban siang dan malam tatkala akhiri solat. Si isteri TERLALU permbersih dan pengemas serta suka membebel jika sesuatu di dalam rumah sendiri dipandang seakan kotor dan tidak kemas.Si isteri suka berleter jika ada tempat yang kotor dan tak kemas. Hari-hari sapu dan mop lantai rumah. Anak-anak saudara datang rumah dan lari berkejaran pun dia akan marah kalau ada yang bersepah sana sini.

Nak dijadikan cerita, si isteri amat kepingin anak. Lalu dia berdoa pada Allah. Hingga akhirnya dia mengandung dan dianugerahkan seorang anak perempuan yang comel lagi cerdik. Tapi perangai si isteri tetap sama. Berleter dan berleter jika memandang sesuatu yang menyakitkan matanya. Kotor dan bersepah. Pantang katanya! Si suami sangat baik dan penyabar. Menasihati isteri dengan cara berlembut, malangnya nasihat itu tak berhasil.

Budak-budak kalau sepah menyepah rumah biasalah. Kalau melukis dan mewarna ada sahaja yang nak disepahkan. Dan anak mereka hidup dalam keadaan takut. Nak buat itu salah, nak buat ini salah. Takut kena marah dengan mamanya! Sedangkan anak itu baru berusia 5 tahun. Sepah sikit dah kena tengking. Hari-hari kena marah. Nasib baik punya ayah yang berhati mulia dan cukup baik. Si mama nak tengok semua keadaan dalam rumah itu sentiasa teratur dan kemas. Tapi dia lupa, kanak-kanak memang suka sepah-sepahkan barang. Mereka belum cukup cerdik untuk berfikir. Bagusnya si anak ini setiap kali dia melakukan kesilapan dia akan minta maaf. Tapi si mama seolah tidak faham erti kata maaf si kecil itu!

Kemarahan si mama sehingga pernah terlanjur mengucapkan, "tak ada anak salah, ada anak lagi salah! sepah sana sini"

Si mama lupa ... yang mereka suami isteri menanti untuk mendapatkan cahaya mata selama hampir 10 tahun! Lebih taksub dengan sikap keterlaluan untuk sentiasa nampak bersih dan kemas. [Hidup perlu sederhana dalam segala hal, keterlaluan menjalani hidup hanya akan menyeksakan jiwa! ...Kenyataan!]

Si mama seolah tidak menghargai si anak yang berusia baru 5 tahun. Bila anak bawa kawan-kawan bermain dalam rumah ... melukis dan mewarna, tentulah akan bersepah sana sini. 5 tahun .. apalah yang dipandai sangat nak kemaskan. Kita yang dewasa inilah kena kemaskan bila dia SUDAH main. Bukan kemas masa dia TENGAH main. Bila kawan-kawan sudah pulang. Tinggallah segala barang dengan bersepah. Dan si anak menjadi takut ..."maafkan saya mama!". Itulah yang dicakap sebelum mamanya sampai.

Terkejut bila mamanya melihat barang-barang bersepah di ruang tamu. Terus dijerit. Dimarah. Diherdik. Tanpa belas. Cuma tidak dipukul sahaja. 5 tahun apa yang dia tahu? Yang dia tahu .."maafkan saya mama ... maafkan saya mama ... saya janji tidak buat lagi!". Ya memang si anak tidak buat lagi selepas itu.

Kerana si anak telah diambil Tuhan bila dia dimarahi mamanya ... dia terus berlari keluar rumah dan dilanggar kereta yang sedang laju di hadapan rumah! Dia tidak buat lagi. Pastinya selepas itu rumah mamanya akan sentiasa kemas dan bersih!"

*******

Allah akan ambil sesuatu daripada kita, bila kita tidak tahu menjaganya dengan baik, malah kita tidak hargainya sesempurna mungkin. Dan Allah lebih tahu kenapa dia melambat-lambatkan sesuatu apa yang kita inginkan dan tidak memakbulkan permintaan kita.

Sedar atau tidak kadangkala kita tidak pernah bersyukur dan berterima kasih kepada Allah dengan apa yang Dia izin untuk kita miliki??

Fikir-fikirkanlah ... hanya drama tetapi terlalu menyentuh hati kecil ini.


CK : Tak terkata ... menangis masa itu juga!

4 comments:

  1. entri terbaik! penulisan CK dah semakin mantap, tahniah, teruskan ye. :)

    ReplyDelete
  2. ku tak ada astro
    nanti la tgok kut2 leh jumpa n download

    Review Nur Kasih The Movie

    ReplyDelete
  3. yer,,,kadang2,,,berkali2 peluang dberikan untuk memiliki,,,ttp juga kita xhargai,,,akhirnya,,,,,:(

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!