Tuesday, May 3, 2011

Hilang rasa mengidam akhirnya ... dapat jugak!

Assalamualaikum ....

Hai kawan-kawan! Wah ... dah macam rancangan kanak-kanak. Lambat betul saya update blog. Bukan takda idea, banyak idea nie. Membuak-buak ... tunggu masa nak keluar je! Cheewah, berlagak sudah! Tapi untuk malam ni sampai esok atau lusa, saya nak update pasal makan je! Boleh  ke?

Nak cerita betapa mengidamnya saya pada satu jenis makanan nie. Nasib baik tak dibawa ke mimpi! Kalau asyik mimpi memang sudah kes parah. Alhamdulillah masih dapat mengawal nafsu seranah makan dengan jayanya. Dalam mood ala-ala diet nie, saya memang memilih makan. Tambah-tambah plak ada yg cakap saya dah tem-tem skang nie! Aiyook...baru tahu ke kita tembam. Dah 2 tahunlah makin tembam berbanding dulu. Happy tu, sebab tu comel jer skang nie. 

Kebetulan pulak hari ini saya puasa. Perempuan kalau berpuasa bukan di bulan Ramadhan yang mulia tu faham-fahamlah kenapa ya anak-anak ikan! Dan bertambah satu lagi kebetulan hari ini Selasa. Ada Pasar Tani Putrajaya. Yes! Akan ku lunaskan rasa mengidamkan ku sekian lama. Walaupun puasa, tapi nafsu makan saya tak adalah membuak-buak sangat pada semua jenis makanan. Jamu mata je lalu depan makanan, untuk jamu perut kita pilih makanan yang diidamkan sekian lama.

Inilah dia makanan yang saya idam berbulan-bulan lamanya. Tapi tak berkesempatan nak pi beli plus makan. Tak tahu kenapa plak tak dapat pi beli makanan yang ini ...
+
+
+
+
+
V


NASI KERABU! Ini adalah makanan pantai timur yang memang peberet saya! Sebab sedap. Tak mual macam makan nasi dagang. Lagi satu sebab dia ada solok lada, budu dan daging bakar. I like tau! Dulu saya tak pandai makan nasi nie, beza sangat dengan nasi kerabu sebelah utara sana. Tapi bila dah kena sekali ... perghh terbaik! Kalau pi Pasar Tani Putrajaya, cuma ada 1 gerai nie sahaja yang saya selalu pi ... tapi sowwy ya lupa nama gerai tu. Nasi kerabu dia memang sedap ... berbanding gerai lain! Akhirnya dapat juga saya melunaskan dan melempiaskan nafsu serakah makan saya pada nasi kerabu nie. Sedihnya tadi daging bakar dah habis. Sudahnya saya beli kepak ayam madu. Bolehlahkan....! Buka puasa tadi tak adalah saya makan nasi kerabu terus .... saya makan yang ini dahulu ..... yang kat bawah nie ....

MURTABAK HAFIZ! Dah naik harga ... dulu RM1.50 satu. Masa saya mula-mula kenal murtabak nie kat Pasar Malam Serdang. Sekarang nie dah RM2.00 satu. Saiz pun dah makin kecik skit. Tapi rasa masih SEDAP mcm dulu. Buka puasa dengan yang ini dulu ... sejam setengah kemudian baru makan nasi kerabu. Itupun amik masa dekat sejam nak mengunyah habiskan nasi kerabu sebab perut mcm dah penuh.


Sambil-sambil pi cari makanan yang diidamkan, beli jugaklah sayur-sayuran untuk dimasak. Tempe wajib! Sedap digoreng plus makan camtu je. Walaupun bukan orang Jawa macam Si Tina Kechique, tapi tempe tu buat perut kenyanglah! Tina ... tempe bestkan??! Beli tempe dalam daun pisang lagi sedap berbanding yang dibungkus dalam plastik. So, esok boleh buat sambal tempe campur ikan bilis goreng! Sedapnya ...

Alhamdulillah! Sekarang ni perut kenyang sudah. Sukahati! Hilang rasa mengidam. Sambil-sambil berblog kita layan ASMARA 2 dan juga basuh baju dalam masa yang sama. Siap semua nanti nak siang ayam dan basuh sayur simpan dalam fridge siap-siap. Nak masak esok-esok bawa keluar je. Hebatkan jadi wanita nie ... boleh buat banyak kerja dalam satu masa .... kan ... kan ... kan....!! So, hargailah wanita dalam kehidupan anda ... terutama pasangan dan ibu anda!!



CK : Hari ini relaks betul kat office...sebabnya keje hari ini semalam lagi dah siap. Layan internet je tadi ... ha ha ha sukeeeeeeee

1 comment:

  1. jelesnye die pat mkn nsi kerabu..huhu..my peberet gk tu nsi kerabu..kalo dpt,,memang superb la..x hengat dunie..:p

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!