Sunday, May 29, 2011

Cara-cara Dapat Buffered Earnings a.k.a Pendapatan Terumpuk Dari Mr. Nuffnang

Assalamualaikum ....

Nasihat dari pihak Nuffnang untuk cara-cara dapat buffered earnings (BE). Penjelasan dari Anne Cheah, Blogger Relation. CK try hantar ticket nak tahu macam mana cara untuk dapat BE. Tak tahu kena tanya ye tak? Ticket berkenaan telah direply oleh Anne Cheah. Dan CK nak kongsi sama-sama dengan korang. Moga-moga korang boleh praktikkan apa yang disampaikan oleh pihak Nuffnang nie. Pagi-pagi lagi dah kasi korang mood luarbiasa untuk terus berbloggingkan. Namun, apapun betulkan niat berblog tu dulu ... he he he



"Sebenarnya, apa yang anda cuba maksudkan ialah kempen CPM, bukan "Buffered Earnings". Buffered Earnings, Metered Earnings, etc sebenarnya hanyalah istilah yang digunakan untuk kempen CPM.

Untuk mendapat ruang "Buffered Earning" pada "Earnings" anda, pertama sekali anda haruslah dipilih oleh Pihak Pengiklan (Advertisers) kami untuk membuat kempen CPM bagi pihak mereka. Terdapat beberapa faktor yang menentukan peluang anda untuk dipilih untuk kempen CPM. Pihak Pengiklan (Advertisers) memilih blog yang mereka ingin iklankan berdasarkan beberapa faktor seperti berikut :


Disebabkan Pihak Pengiklan (Advertiser) senantiasa mempunyai pasaran khusus untuk kempen mereka, maka mereka akan memilih blog yang mempunyai pembaca blog yang berpadanan sebagai sasaran mereka. Jika pembaca blog anda termasuk di dalam kategori itu, maka peluang untuk anda dipilih untuk mereka adalah sangat tinggi. Kebanyakan bloggers yang tidak mengisi ruang 'survey' yang disediakan dengan betul berkemungkinan tinggi mendapati blog mereka tidak terpilih untuk mendapat kempen atau iklan daripada Advertisers. Ini kerana, 'survey' tersebut berfungsi untuk Advertisers kami mengenali isi kandungan blog bloggers kami dengan lebih baik. Mana-mana blog yang tidak mengisi ruang 'survey' selalunya tidak akan diendahkan oleh Advertisers kami kerana mereka tidak akan tahu jika kempen mereka bersesuaian atau tidak dengan isi kandungan blog tersebut. Oleh itu, kami amat menggalakkan anda mengemaskini laman 'survey' anda dari masa ke semasa untuk menaikkan peluang blog anda dipilih oleh A
dvertisers kami.

Kebersanan penempatan iklan juga sangat penting dalam industri pengiklanan. Pengiklan kami telah menghabiskan banyak wang untuk mencorakkan iklan mereka dan membeli ruang iklan. Mereka perlu memastikan mesej yang ingin mereka sampaikan kepada pasaran khusus mereka sampai dengan efektifnya. Oleh itu, mereka senantiasa akan membeli ruang iklan yang hanya telah dioptimumkan sepenuhnya dan diletakkan pada tempat yang berkesan. Kesimpulannya, anda hanya perlu meletakkan unit iklan anda pada tempat yang sepatutnya dan faktor ini akan memuaskan Pihak Pengiklan.


Sebagai contoh, sesuatu unit iklan "Skyscraper" seharusnya menjadi elemen pertama di sidebar dan bukan di tempat lain. Hal yang sama juga bagi unik iklan "Leaderboard" yang seharusnya menjadi elemen pertama yang dapat dilihat di saat pengunjung masuk ke laman web anda. Manakala, unit iklan "Large Rectangle" pula seharusnya ditempatkan betul-betul di bawah entri pertama anda. Jika unit iklan blog anda tidak mengikut garis panduan yang telah dinyatakan seperti di atas, hal ini akan banar-benar mempengaruhi keputusan Pengiklan untuk memilih blog anda dan berkemungkinan tinggi menyebabkan mereka memilih blog lain.


Selain itu, ruang unit iklan juga memainkan peranan penting bagi Blogger untuk dipilih dalam sesuatu kempen. Semua Pihak Pengiklan kami membuat pembahagian yang sama rata pada ketiga-tiga unit iklan kami iaitu, Leaderboard, Skyscraper, dan Large Rectangle setiap kali mereka beriklan dengan kami. Jika blog anda mempunyai kesemua 3 unit iklan di dalamnya, maka peluang anda untuk terpilih bagi sesuatu kempen adalah amat cerah.


Keahlian eksklusif memainkan peranan dalam kempen iklan kerana Pihak Pengiklan kami lebih cenderung untuk meletakkan iklan mereka pada blog-blog berstatus Glitterati kerana ini merupakan sebahagian daripada program hadiah kami untuk Bloggers kami yang paling setia dengan kami. Ahli biasa masih akan dipilih untuk kempen tetapi dalam angka yang lebih rendah berbanding dengan ahli Glitterati.


Oleh itu, anda perlulah mengambil semua inisiatif untuk meningkatkan peluang blog anda untuk mendapat perhatian daripada Pihak Pengiklan, dengan selalu mengemas kini blog anda, menempatkan unit iklan anda di tempat yang betul, dll. Jika nasib menyebelahi anda, dan Pihak Pengiklan memilih anda untuk kempen CPM mereka, maka peluang untuk anda mendapat beberapa angka di ruang "Buffered Earning" adalah sangat cerah!

Good luck dan selamat berblogging!"


Harap boleh dimanfaatkan oleh bloggers semua. Sekarang ni bila CK blogwalking, banyak blog yang CK jumpa dulunya pakai Nuffnang dan sekarang telah bertukar. Katanya income Nuffnang tak seberapa dan lambat naik pastu susah dapat BE. CK ni pulak malas nak bertukar, so setakat nie walaupun BE tak melambung hebat ... ada jugaklah. Walaupun kadang-kadang kempen pun dapat RM2 atau RM3 je seminggu. Syukur daripada tak ada langsung. Sikit-sikit lama jadi bukit ye tak?



CK : Hari ini hari terakhir Himpunan Sejuta Belia Putrajaya 2011. Semalam tengok dalam TV macam best ... tapi realitinya sesak sangat-sangat! Sampai CK kena pergi office naik motor ... merempit sudahnya!

4 comments:

  1. Terbaiklah.

    Tapi kalau bukan Glitterati memang tak dapat BE :)

    ReplyDelete
  2. wah...terima kasih CK atas perkongsian.

    ReplyDelete
  3. Selepas saya me-molow nasihat di atas, saya mendapati iklan CPM saya semakin banyak. Terima kaseh nuffnang. xD

    Entri terkini: Wawancara bersama Pisyek

    ReplyDelete
  4. Adam > kenalah jaga status tu baik2!!

    Nonon > sama2. silalah cuba ye

    Pisyek > Wah! hebatlah ... mesti masyuk ajekan. Alhamdulillah

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!