Sunday, May 29, 2011

Cerekarama : Tasbih Cinta Qadijah

Assalamualaikum ...

"Qadijah seorang isteri yang baik (lakonan Jue Aziz). Taat pada suami, Afiq (lakonan Aqasha) serta taat pada perintah Allah s.wt. Sentiasa menyabarkan suaminya bila si suami diberi ujian dengan diberhentikan kerja kerana fitnah orang. Pada masa si suami berbulan mencari kerja tapi masih belum diterima, si suami menyalahkah Tuhan! Anggap Tuhan tidak adil. Anggap Tuhan tidak tolong semasa dia susah. Dan si suami anggap segala apa perintah Tuhan yang dituruti adalah sia-sia. Qadijah sentiasa menyabarkan Afiq dan memberikan Afiq semangat.  Afiq berubah dah menuruti nasihat isterinya. Qadijah menghadiahkan Afiq seutas tasbih dan minta tasbih berkenaan dijaga dengan baik. Akhirnya setelah berbulan berusaha, berdoa dan bertawakal maka Afiq mendapat kerja.

Dalam masa yang sama seekor syaitan bertopengkan manusia Ray ... cuba menghasut dan menghancurkan hidup Afiq. Tak tahu kenapa dan atas sebab apa. Mungkin ini ujian Tuhan untuk melihat sejauh mana Qadijah benar-benar mampu dan tabah hadapi ujian yang dikenakan ke atas suami kesayangannya!

Afiq akhirnya terpedaya dengan umpan Ray dan dia menjadi gigolo. Ray ini adalah syaitan yang berjanji kepada Allah untuk menyesatkan anak cucu Adam. Dan Afiq adalah mangsanya. Afiq menyebabkan isterinya yang baik dan taat itu terbunuh selepas dia menceraikan isterinya. Semuanya gara-gara cinta dia pada seorang wanita yang merupakan isteri orang yang kaya dan cantik (lakonan Rebecca Nur Islam)".


Menarik juga cerekarama nie! Lagu latar dia pun best. Semestinya dari Opick. Ini lagu last dia ... tajuk TAKDIR! Memang takdir sungguh cerita nie ... perempuan yang Afiq tergila nak kahwin tu sebenarnya isteri orang dan merupakan orang Ray jugak. Akhirnya Afiq menyesal tapi dah terlambat sebab Qadijah dah meninggal ... yang tinggal hanya Tasbih! Mungkin sebab tu tajuk cerekarama nie TASBIH CINTA QADIJAH! Cinta yang dibawa sampai mati .... hukhukhuk!


[Opick : Takdir]

Dihempas gelombang
Dilemparkan angin
Terkisah ku bersedih  ku bahagia
Di indah dunia
Yang berakhir sunyi
Langkah kaki di dalam rencana-Nya
Semua berjalan dalam kehendak-Nya
Nafas hidup cinta dan segalanya

Dan tertakdir menjalani
segala kehendak-Mu ya Rabbi
Ku berserah ku berpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi
Dan tertakdir menjalani
segala kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi 

Bila mungkin ada luka Coba tersenyumlah
Bila mungkin tawa Coba bersabarlah
Karena air mata tak abadi
Akan hilang dan berganti
Bila mungkin hidup hampa dirasa
Mungkinkah hati merindukan Dia
Karena hanya dengan-Nya hati tenang
Damai jiwa dan raga


CK : Aqasha tu handsome lah pulak ... he he he

4 comments:

  1. tak sanggup tengok sampai habis,huhu....

    ReplyDelete
  2. Saya Tgok Smpi Habis..
    Ending Sedih..

    ReplyDelete
  3. Syafiq > memang sedih...cuma belum cukup sedih utk buat CK nangis...heheheh

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!