Saturday, May 5, 2012

DIET | SUP AYAM SAYURAN

Assalamualaikum ...




Selamat petang korang! Bosannye aku dok sensorang kat rumah. Adik aku takdo, dia pi Singapore. Aku plak tengahari tadi pi makan kenduri dekat rumah member aku. Pekena daging kambing bakar dan kari kambing ... wallah, baru tahu daging kambing nie sedap juga rupanye!!  Sangat sedap ... takda bau kambing pun. Paling sedap yang aku makan tadi kambing bakar cicah sos lada hitam. memang yumie beb!


Sebelum pergi kenduri, aku memang dah siap masak untuk lunch. Sebelum pergi tu aku makan dulu, risau takut aku tak boleh makan kambing. Aku nie kalau daging tu bau-bau kambing memang aku tak ambik. Sama juga kalau masak ikan darat, kalau ada bau-bau tanah tu memang aku tak makan. Kalau takde bau baru aku bedal dengan gigih punye!


So, petang nie sebelum aku nak gerak pi rumah si June antor kek yang aku buat malam tadi, aku nak share resepi menu diet khas untuk korang yang amalkan atkins diet. Rupa kek malam tadi, karang baru share dengan korang. Sekarang nie kita share dulu menu diet nie. Menu aku untuk lunch tadi adalah SUP AYAM SAYURAN! Jom kongsi recipe mudah nie, main campak-campak je. Masa penyediaan pun dalam 30minit dan boleh terus makan. Sedap woooooooooooooooooo!
 





RESEPI : SUP AYAM SAYURAN
SUMBER : CIK KAMOO



Bahan-bahan;

  • 6 ketul kepak ayam (bersihkan dan dipotong dua)
  • 1 biji carrot
  • Colliflower secukupnye
  • Kubis secukupnye - hiris kasar
  • 1 ulas bawang putih - mayang halus
  • 2 ulas bawang putih - mayang halus
  • Sedikit lada hitam - ditumbuk kasar
  • Seinci halia
  • Serbuk perasa secukupnya - aku pakai SECUKUP RASA Maggi
  • Garam secukupnya
  • Air secukupnya 
  • 1 sudu besar minyak masak untuk menumis - elakkan guna minyak yang banyak
  • Daun bawang dan daun sup untuk hiasan

Cara-cara;

  • Panaskan kuali dan panaskan minyak masak. Kemudian tumiskan bawang merah dan putih sehingga kekuningan;
  • Masukkan kepak ayam dah gaul-gaulkan ayam berkenaan sehingga empuk lebih kurang dalam 5-10 minit;
  • Bila dah empuk masukkan air dan tunggu sehingga mendidih dan kemudian masukkan hirisan halia;
  • Masukkan lada hitam, serbuk perasa dan garam. Biarkan mendidih lagi kemudian rasa oke ke idak;
  • Bila rasa dah ok bagi lidah korang, masukkan carrot dan colliflower .... biarkan mendidih lagi dalam 5 minit atau bila carrot separa empuk;
  • Akhir sekali baru masukkan hirisan kubis, didihkan sekejap dan tutup api. Jangan biarkan sayur layu atau terlalu masak nanti tak sedap. Aku biasanya masukkan kubis terus tutup api. Tak suka sangat sayur terlalu layu;
  • Bila nak hidang/makan baru masukkan daun bawang dan daun sup di atasnya!

#Untuk sayuran tu korang boleh tukar je jenis sayur yang korang suka. Terpulang kepada tekak memasing ye.


Mudahkan? Malam nie kalau cukup bahan bolehlah korang cuba. Part minyak masak tu boleh kurangkan ye. Aku pakai pun tak penuh pun sesudu besar ... sekarang nie aku dah kurangkan penggunaan minyak masak kecuali kalau masak sambal tumis je kena guna minyak masak yang banyak. 


Okeh, selamat mencuba dan selamat menjamu selera ye!!







CK : Sup dan tomyam memang peberet aku, sepanjang diet dua menu nie memang wajib dalam senarai!




2 comments:

  1. Okay terima kasih share resepi insyallah saya akan mencuba! tengh mencari lagi bahan2 makanan utk buat sup diet ni hehehe :D

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!