Sunday, September 23, 2012

APAKAH KETOSIS??

Assalamualaikum ...




Bagi sesiapa yang mengamalkan atkins diet, wajib tahu APAKAH KETOSIS dan bagaimana ia berlaku! Wajib tahu ye, nak diet bukan setakat diet bodo je ... tapi wajib cari ilmu juga. Kalau tak tahu tanya, Insya Allah tak sesat jalan ;=)


Bagi korang yang terasa atau terbuka hati nak buat atkins diet nie, aku sangat galakkan korang join group KDA (Kelab Diet Atkins) dekat facebook. Kat sana ada sifu-sifu yang akan guide korang macam mana nak mulakan diet ini. Apa yang penting dalam diet ini adalah disiplin dan mental yang kuat!! Baru boleh berjaya ... macam aku belum dikategorikan berjaya lagi sebab belum sampai sasaran yang sepatutnya. Sekarang nie masih lagi dalam proses reinduction!!


Okeh, back to the title ... aku nak share info tentang ketosis kepada korang. Bak kata sifu Mohd Fazrin, bab ketosis ini korang perlu tahu .... wajib tahu! Info nie aku godek dari files KDA sendiri. Tujuannya untuk korang lebih mudah faham, bagaimana atkins diet ini dapat turunkan berat badan korang dengan lebih cepat dan selamat tanpa berlapar. Insya Allah (semuanya bergantung kepada disiplin dan izinNya jua).



Apakah ketosis??


KETOSIS adelah 1 proses dimane badan menggunekan LEMAK sebagai punca tenaga...asalnye badan kite menggunekan CARBOHYDRATES....

Bayangkan keadaan ni, kite sekarang ni gemuk...kenape gemuk? sebab banyak lemak dalam badan..nak kurus macam mane?mestilah dengan hilangkan lemak? macam mane nak buat tu kalau badan kite menggunekan CARBOHYDRATES sebagai punca tenaga...hanye CARBOHYDRATES yang akan dibakar dan lemak akan terbiar macam tuh saje..

Sebab tuh kite tukar badan kite drpd menggunekan CARBOHYDRATES sebagai tenage menjadi LEMAK sebagai tenage...jadi,tu la ketosis...bile kandungan CARBOHYDRATES kite rendah,badan akan mengesan kekurangan CARBOHYDRATES dan badan akan membakar LEMAK sebagai punca tenage.


So,kenelah ikut rancangan makanan yang ade dalam bab 1 iaitu pengambilan CARBOHYDRATES 20g saje sehari...then baru la dapat melalui proses ketosis...




Maklumat ini aku ambil dari files KDA untuk korang senang faham dan menjawab persoalan kenapa hanya makan tidak lebih 20gm karbohidrat sehari sepanjang proses induction. Selagi korang tak faham mengenai ketosis ... berbagai tanda tanya akan timbul dalam kepala. Dan bila orang tengok korang mulakan atkins diet ini tanpa makan nasi, mee, bihun, pasta, spaghetti, pelbagai jenis ubi, pelbagai jenis makanan yang menggunakan tepung dan sebagainya .... mulakan ayat-ayat yang menyakitkan hati nanti. Contohnye ...


"eh, tak makan nasi ke? tahan ke nanti??"

"ooo diet karbo ye ... kenapa yek? alah klu tak diet karbo pun boleh kurus!"

"eh ... bihun pun tak boleh makan ke ... habis tu makan apa?"

"Buah pun tak boleh juga ke? Buah bukannya karbo pun ...!"



Ini adalah antara ayat-ayat sengal yang bakal korang terima bila buat atkins diet ini. Antara kuat mental dengan tak je untuk korang hadapi. Kalau korang tak kuat semangat ... memang boleh out punyalah!! Aku jamin beb .... Sebab itulah sebelum memulakan atkins diet ini, aku nasihatkan korang untuk buat persediaan mental terlebih dahulu ... ini part yang sangat penting. Sebab korang hidup dikelilingi oleh manusia yang semuanya punya mulut dan pandai bersuara untuk buat orang lain down. 


Unless, korang hidup sensorang ... dalam hutan contohnya, tak buat persediaan mental pun takpe aku rasa. Which is ... korang boleh get along punyalah dengan diet nie tanpa sebarang tamparan suara yang hebat!! Bukan suara semangat ye, suara nak bagi korang gagal untuk kurus!! So, sapa yang rugi ... korang jugakkan???



Bila mental dah kuat, rasa dah kebal giler ... barulah korang susuli dengan disiplin!! Disiplin yang tahap dewa ke lapan punya. Kalau mental je kuat, tapi disiplin non hado, kim salamlah weh ... jangan kata kurus slim melim, lagi berat macam badak air adalah nanti!! Itu kejadian aku dulu masa berat 65kg. ha ha ha. Memang cakap diri sendirilah. Skang nie aku tengah reinduction sebab disiplin tak kuat masa bulan Ramadhan dan Syawal. Okeh, ini adalah salah satu contoh kegagalan dalam disiplin yang menganiyai diri sendiri ;=) ha ha ha ha!!




Okehlah, nanti aku akan share dekat korang tanda-tanda ketosis itu berlaku!! Aku dah share ilmu nie, kalau rasa wajib cuba tu, silakan!! Aku sangat-sangat memberikan korang semangat untuk atkins diet nie tanpa rasa lapar!!




Kita nak yang sebelah kiri tu ye ... ;=)







CK : Bangun lambat tadi, kul 6.50am baru sedar ... tak dapatlah pergi Larian Amal Avon dekat Presint 3, Putrajaya tu. Adus ... rugi!!!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!