Thursday, September 27, 2012

TAK SABAR TUNGGU ESOK, BAJET 2013!

Assalamualaikum ...





Aku kat office lagi skang, esok pagi ada meeting ...
So skang siapkan report dulu mana yang sempatlah.
Kawan-kawan office semua dok sibuk cerita pasai perbentangan Bajet 2013 esok, 28/9/2012!


Tak sabar rasanya nak tunggu esok! Ada durian runtuhkan?
Belanjawan mesra rakyatkah?
Rakyat didahulukankah?
Bonus untuk kakitangan Kerajaankah?


Aku ada juga terbaca pasai CUAPECS minta bonus 2 bulan gaji untuk kakitangan Kerajaan.
Seronoklah kalau dapat ... Alhamdulillah!




Bonuskan ... sapa yang taknak. Cumanya aku berpendirian secara jujurlah bab bonus nie
Bagi aku dari Kerajaan bagi bonus baik naikkan gaji 10% macam Tun M buat dulu.
Setiap kali semakan gaji, akan naik 10%.


Kalau bagi bonus nie, sekelip mata boleh habis kalau tak bijak nak manage duit yang dapat tu.
Cerita macam aku tamaklah minta 10% kenaikan gaji .... tapi ini cerita jujurlah


Orang susahkan kalau kita bagi ikan sekor dia bleh makan sekali je. Tapi ...
Kalau kita bagi dia pancing, dia bleh makan ikan seumur hidup dia.
Mungkin juga bleh jadi tauke ikankan?? Takdelah nak pancing ikan untuk isi perut sendiri je!!
Ini kira fikir jauh sketlah .... bisnes!


Itu cerita bab kenaikan gaji. Dan lagi satu ... aku harap sangat, Kerajaan bagi peluang sambung belajar bagi kakitangan sokongan ke peringkat yang lebih baik.
Aku perasan kalau kumpulan pengurusan & professional nie peluang sambung study memang bestlah.
Boleh cuti belajar tapi gaji penuh jalan.
Kalau kumpulan sokongan, biasanyalah dapat cuti separuh gaji. If dapat gaji penuh, maybe segelintir je kot! Aku tak pasti yang nie.


Yang separuh gaji jika sambung study untuk kumpulan sokongan memang aku pasti sangat.
Macam kes adik aku yang  sambung study dulu ..... dapat gaji separuh! Ikutkan orang macam kami, Alhamdulillah bersyukurlah .... lebih baik ada daripada takde orang cakap.
Cumanya tak salah mengharapkan peluang yang lebih baik. Sambung study ... cuti tapi gaji penuh!
Kami pun nak kembangkan kerjaya ke peringkat yang lebih baik juga,


Bak kata ayah aku dulu, kalau masuk keje Kerajaan sebagai pembantu tadbir N17, kalau boleh janganlah pencen pun dengan gred yang sama. Biarlah ada kenaikan pangkat yang lebih  baik.
Kena usaha dengan jujur dan penuh amanah dengan kerja katanya!



So, untuk perbentangan bajet 2013 esok .... moga-moga ada rezeki yang lebih baik buat semua rakyat Malaysia. Apa jua, bagi aku Kerajaan Malaysia memang terbaik dan Malaysia bagi aku antara negara yang aman.



Aku bersyukur dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia. Takmahulah ada pemberontakan atau apa-apa perhimpunan haram yang giler! Please .... jaga keamanan dan kestabilan Malaysia. Aku harap dan doa sangat .... Malaysia terus berada di bawah rahmat dan perlindunganNya!! Amin ...



Korang pulak bagaimana?? Apa pendapat korang???





CK : Makan, pakai dan tempat tinggal semua cukup, Alhamdulillah ....

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!