Friday, September 21, 2012

JALAN, ORDER & MAKAN : ASAM PEDAS SELERA KAMPUNG, MELAKA

Assalamualaikum ...



Sambung lagi pasai jalan-jalan ke Melaka hari tu. Sorry terstop sat. Eh, ada yang kesah ke? Ke ... ada aku kesah? hu hu Ada banyak lagi entry pasai Melaka. Semuanya bab makan ... bagi berat naik pastu diet atkins sampai lebam hu hu. Masa makan tak pikiaq pun badan naik ke hape ... janji sedap dan perut kenyang. Bila berat dah naik kecoh sekampung. hak hak hak ...


Okehlah, sebelum merapu meraban aku panjang berjela baik aku sambung je bab lokasi makan baru yang bolehlah nie kat korang! Sebelum pi Melaka haritu, aku dah review dekat blog-blog yang cerita pasai asam pedas best dekat Melaka. Kalau pi Melaka tak makan asam pedas pure dari air tangan orang Melaka ... cam tak bestkan? Wajib cari yang best jew ...


Bila aku dok google sana sini tu, semua pakat cakap asam pedas dekat Restoran Asam Pedas Selera Kampung adalah sedap!! Sedap ke?? Bila menjadi tanggungjawab aku google bab makan, si teman cuma follow je. Kalau aku suruh dia cari, satgi dia suruh aku balik ... so sama ja kan? Sebelum dia suruh baik aku usaha cari sendiri. 


Yang bestnye ... kitaorang memusing bagai nak rak cari restoran asam pedas nie. Adoi ... sesat barat. Myvi aku dahlah takde gps ... tab pun takde ... last-last si teman suruh keluarkan lappy yang besar gedabak tuh. Nasib baik bawa broadband sekali. Dapatlah cari guna google map. Itupun dah berpeluh sesat. Dah lah time tu kul 2.00 petang. Perut memang berkeriuk je lapaq semacam ... pikiaq nasi ajelah. Time tu memang aku tak diet pun. So, semua menu aku belasah je. Rugi kot kalau travel nak diet aku rasa. Rugi ... rugi ... hehehe. Aku manjang berfikiran camtu! Bila gemoks, baru kau sentap dan pulun diet sampai tak hengat dunia ....


Dekat 45minit memusing cari restoran nie ... padahal depan dengan Dataran Pahlawan je pun. Dekat Pahlawan Walk. Lalu berulang kali tapi langsung tak perasan pun. Ermmm. Aku bersyukur sebab si teman nie jenis ingat jalan ... kalau sesat pun tahu jalan keluar. Lelaki kebiasaannya plak pandai baca map ... kalau harap aku .... ermmmm ke lautlah jawabnye!! Tengok map pandai .... tapi haram tak faham pun jalan dia cmne. Macam mana map tu serabut aku tengok, camtulah serabutnya aku nak cari jalan.


Setelah puas memusing, akhirnya jumpa juga Restoran Asam Pedas Selera Kampung nie dekat Jalan PM3!! Perot memang lapaq gilerlah time tu ... kalau orang bleh makan, aku dah makan si teman tu ... ha ha ha ... tipu!!



Time nie plak battery camera dah out, so pakai hp ajelah amik gambar. Dalam kepanasan. Perut lapar ... ambil gambaq pun tak daya ... dari jauh jelah bang oi aku snap ...

 sambal belacan wajib bagi aku ;=)

Nasi? Setelah berbulan tinggalkan nasi ... mari kita makan nasi dengan asam pedas ikan parang! Komen? Ikan parang tu sedap ... rasa dia manis. Tapi kuah asam pedas dia ... biasa je ... biasa je! Macam aku makan dekat restoran area Putrajaya. Rasa tak puashati pun ada. Macam nak pergi cari yang lebih kick. Memang kami cari pun asam pedas yang lagi kick sekali lagi. Yang ni kite cerita kemudian ya.


Ini nasi si teman. Dia ambil ikan tenggiri goreng. Telur asin. Kepala sotong goreng kunyit dan kupang. Pastu curah kuah asam pedas yang aku amik. Hari tu aku kesian sangat pada si teman bab ikan tenggiri goreng dia tu. Ikan tenggiri lama ... rasa macam ikan tenggiri goreng semalam je. Adus ... aku mulanya excitedlah nak ngecek sama. Tapi bila rasa, adus ... awat buat lagu nie kat kami yang datang dari jauh nie??? Terus selera makan si teman macam tenggelam timbul. Tapi makan jugalah nasi tu sebab lapaq. Apa jadi dengan kepala ikan tu akhirnya?????


Sebelum cerita pasai kepala ikan, kita tengok sedikit gambaq restoran. Bolehlah, dikatakan agak bersih ... masa aku senduk lauk pauk kat sini ... aku ingat nak ambil daging salai masak lemak. Aku nie kan pantang nampak daging salai. Nasib baik belum senduk, aku ternampak rambut dalam kuah tu... terus tinggal! Biarlah tauke dia amek lauk tu. Amik lauk lain la ... aku nampak udang galah, nak ambil kang takut mahai sangat terus terfikir niat asal. Datang nak makan asam pedas, tu yang amik asam pedas ikan parang. Nasib baiklah ikan parang dia sedap. Cuma kesian kat si teman la pasai kepala ikan tenggiri goreng tu ....



Kesudahannya, kepala ikan tenggiri tu terbiar camtu je. Sape nak makankan ... macam dah bau je ikan nie. Bayar tetap bayar ... aku kadang cam pantang sket kalau pi restoran tapi dia hidang lauk pauk semalam yang dipanaskan. Tak pun lauk pauk yang dah lama simpan dalam fridge kemudian keluarkan dan masak ... sampai kemanisan lauk pauk tu dah tak ada. Bayaq mahal tapi tak puehhati cam tak bestlahkan ....


Kerana tak puashati makan dekat sini, makanya kami mencari restoran lain untuk makan petang tu .... nanti aku cerita ya. Bagi aku, asam pedas dekat sini still ok ...  kebersihan ok gak la. Cuma layanan  tak berapa nak best. Tak mesra gitu. 



Satu pengalaman, tapi ... menarik jugalah pergi Melaka sibuk cari asam pedas. hu hu








CK : Makan kalau tak sedap still ok kalau layanan semesra alam  ;=)

3 comments:

  1. areanya dekat2 dgn bandar hilir juga kan. dekat dgn menara taming sari kalau tak silap area rumahkedainya

    ReplyDelete
  2. @Telor Power Alah sebelah Pahlawan Walk je ... berdepan dengan Dataran Pahlawan ... Jalan PM3, tapi sesat barat gak ar kitaorg.

    ReplyDelete
  3. Ada juge ke sini, comel tulang ikan tu

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!