Saturday, February 23, 2013

HIDUP DAN MATI

Assalamualaikum ...





Morning korang! Akibat kepenatan, hari ini aku bangun lambat dari waktu sepatutnya. 7.30 am baru sedar! Letih betul 2-3 hari ni. 


Hari Khamis malam Jumaat, aku pergi Hospital Tunku Jaffar, Seremban. Melawat anak kepada kawan si teman yang dimasukkan ke ICU sebab tersedak susu semasa di rumah pengasuh. Keluar dari office 7.00pm, balik rumah mandi bagai. 8.15pm  baru gerak ke hospital. That day aku memang dan penat sangat. Tapi takpelah bukan kena jalan kaki pun ke hospital. Naik kereta. Bukan drive pun, dok sebelah je. Nak melawat orang sakit dan bagi semangat kat parent baby tu. Yelah, itu ajelah kita dapat bantu pun. Nak buat benda lain tentu tak mampu sangatkan? At least lege sket hati parent baby tu. Lupa nak bagi tahu baby yang tersedak susu tu baru lepas pantang. 4 bulan je baru umur dia.


On day way tu, minyak kete aku dah blink-blink. Paras hidung dah. So, benti kat RnR Seremban kat shell isi minyak dulu then singgah Petronas jenguk-jenguk kot karipap Apak Kiyau ada dijual kat situ. Nasib aku baik, hari ni Apak Kiyau jual karipap. Beli then gerak ke hospital. Sampai hospital dalam 9.00pm. Keluar je dari kereta, mak aih sejuknya lah pulak. Bawalah towel merah aku yang kecik cenonet tu buat tutup tangan. Aku spesies tak tahan sejuk. 


Naik kat wad, tapi dah tak boleh masuk. Hani datang awal. Dia boleh la tengok. Aku tengok dekat cermin pintu je. Nampak sipi-sipi. Menurut Hani yang dah interview mak kepada baby berkenaan, anak dia tersedak susu dekat rumah pengasuh. Tahu-tahu dah lembik. Aku tengok mak dia pun dah bengkak mata dah nangis. Kalau aku pun, memang tak boleh kawal perasaan punya. Anak, sape tak sayangkan? Doktor kata dah takda harapan lagi dah. Otak baby berkenaan dah rosak. Baby siap kena tebuk dan wayar pun dah bersirat sini sana. Dugaankan kepada mak ayah dia. Hantar anak pagi elok je sihat dan ceria, then petang dah tak ceria seperti waktu dihantar. 



Dan semalam, aku pergi hospital lagi melawat baby. Ni baby lain plak, baby kembar! Yang si adik kena masuk Hospital Putrajaya semula sebab disahkan kena G6PD (simptom kacang parang). Berat yang adik cuma 2.3kg dan abang dia 2.7kg. Dua-dua boy! Bestnyelah dapat baby twin nie!


Masa kat Hospital Putrajaya, aku dapat perkhabaran yang baby tersedak susu kat Seremban tu dah kembali ke rahmatullah. Al-Fatihah. DaripadaNya kita datang kepadaNya kita kembali. Semua yang kita  miliki adalah pinjaman, sekejap atau lama akan tetap kembali kepada Yang Maha Esa!


Bagi aku, kalau baby tu dapat keajaiban usianya panjang, pasti dia akan terlantar kerana otaknye telah rosak. Kita sebagai ibu bapa mesti sedih lihat anak yang bakal melalui hidup dengan makan menggunakan tiub, wayar bersirat sana sini dan sebagainya. Jadi, adalah lebih baik dia pergi. Syurga menanti buat dia. Suci, bersih dari segala dosa. Kita yang hidup ini tidak tahu pengakhiran kita di sana nanti bagaimana. Syurga atau neraka.



Sedih memang sedih. Hidup adalah satu dugaan. Tapi, kita harus bersyukur .... dia dipinjamkan sementara oleh Allah swt walaupun dalam tempoh sekejap sahaja. Aku harap mak ayah kepada baby berkenaan tabah hadapi dugaan ini.



#mohon kawan-kawan sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah bayi ini. Terima kasih.






CK : Benda dah terjadi, kita marah sekalipun .... takkan kembalikan yang telah pergi. Jadikan ia satu pengajaran dan pengalaman. 


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!