Saturday, February 9, 2013

KENYANG KE MAKAN SAYUR JE?

Assalamualaikum ....



Hye ... u'olls !!



Aku nie bila dah start balik diet atkins, aku lebih selesa masak sendiri berbanding beli makanan dekat cafe office atau kedai makan yang lain. Rasa lebih banyak dan 'sedap' apa yang aku masak ... ! he he he tang sedap tu sebab masuk tekak sendiri, tuh yang puji sedap. Kalau tekak korang, confirm double sedap! ngeh ngeh ngeh!!



So, bila dah mulakan atkins, aku selesa masak sayur mayur dicampur dgn ayam, udang, daging dan sosej. Selalunya macam itulah. Sayurnye takdelah banyak, tapi lauk pauknye melebih. Itu untungnye masak sendiri, boleh suke hati banyak mana nak letakkan lauk. Kebiasaannya, aku masak sayur bayam, bunga kubis dan brocolli. Itu je yang sedap dimakan bila buat sup.


Bila pi keje, orang tengok ko asyik makan sayur je pepagi, persoalan akan timbul,"eh, kenyang ke makan sayur je??". So far so goodAlhamdulillah, ia mengenyangkan kerana tukang masaknye masak dengan lazat sekali. kah kah kah ....


Kalau korang tengah diet dan ada orang tanya soalan cam sengal ... kenyang ke makan itu ini, cuba korang abaikan ye! Itu semua anasir-anasir syaitoooonnnirajim yang cuba menggagalkan usaha baik korang untuk jadi lebih cantik dan sihat! Serius neh, sila percaya! Masuk telinga kanan, kuar telinga kiri kalau ada yang cuba menjahanamkan diet korang dengan kata2 nista lagi busuk!! 


Cuma pesan aku, kalau dah diet tuh ........ SILA RAJIN BERSENAM YE ;P! Diet semata-mata kurang membantu untuk mendapatkan tubuh yang sihat dan cun melecun. Take note please!!


Ku lihat hijau ....

Macam hari nie, menu diet aku untuk lunch adalah sup sayur bayam campur udang. Udang je dah bersepah. Sayur je seperiuk sekali hadap. So, takkan tak kenyangkan?? Kalau tak kenyang ... memang sahlah perut aku neh perut stokin!! Nasib baik bukan ...


Dalam atkins, sayur berwarna hijau amat digalakkan. Makanlah sayur dengan banyak dan air putih sehari 3-4L tanpa ragu-ragu. Untuk kali  nie aku tak serius diet sangat. Susah betul nak amek mood diet. Baru seminggu atkins, macam-macam dugaan ..... itupun aku dah cuba bertabah!! Cam tadi, buat muffin untuk anak buah, kena juga aku try sebijik. Nasib baik sebijik je ... kalau berbiji-biji, sah tak dapat merasa anak buah aku muffin yang sedap tu!!


Aku cuba berusaha untuk kembali kepada 55kg dan seterusnya 48kg!! Rasa cam jauh giler, paling geram tang perut nie ... lelemak tepu yang sangat degil! Napelah dia taknak nyah jauh dari hidup aku. Susah betul nak melaram dengan stok kebaya yang berlambak dalam almari tuh. Kalau comel chubby ... perut takde lelemak okeh la. Nampak cutenye ... ini tang perut melipat semacam je, ish ... malu la plak. So, kenalah usaha nak menguruskan badan nie dengan baik sekali. Echeeeeeh!! Takleh blah ayat haku. keh keh keh.



Kesimpulannye dari entry neh, makan sayur tetap kenyang asalkan kuantitinye banyak!! he he he








CK : Takde keje asyik update ajelah!! Kari rebung campur udang baru siap masak, kang boleh share recipe ngan korang. Recipe simple meletopssss!!

8 comments:

  1. dni kalau makan salad sayur memang kenyang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. perut kte....so kte tahu kenyang ke tak....kan kan kan

      Delete
  2. Kenyang apa makan sup sayur...nampak sedap jak sup tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nie sup sayur simple je...janji kenyang...hehehhe

      Delete
  3. Pasal diet atkin la kak ina jumpa blog awak ni...suka kalau ada yang share bab2 diet & kesihatan ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks kak datang sini, beloh akk pun best ada byk tutorial buat kuih muih. sllu rujuk belog akak tu

      Delete
  4. akak thanks sebab bagi saya semangat nak join diet atkin ni :)


    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!