Tuesday, February 5, 2013

MUSIM MENUAI

Assalamualaikum ....




Hye ... u'olls! Morning ....


Hari nie malas nak citer-citer panjang. Layan gambar ajelah. Skang nie kat Kedah dah musim menuai. Bendang mak ayah aku dah ambil padi dah pun. Syoklah mak aku, dapat bonus berganda dari ayah. hu hu










Teringat masa kecik-kecik dulu, musim menuai ... kerja kami cari ikan. Main lumpur tak hengat dan bau lumpur pun tak hengat. Mandi air telaga bergelen-gelen pun masih dok bau lumpur lagi. Balik rumah, ikan-ikan tu semua bagi dekat mak. Kalau yang kecik-kecik, mak lempaq dalam telaga. Bela dulu bagi besaq.


Tapi hari tu masa aku balik, bendang memang kontang! Kering! Kalau dah kering, jangan harap nak ada ikan ... sebab tu lah aku boleh snap gambaq nie masuk dalam bendang. Selalu aku bagi gambaq yang ada padi menguning...tak pun yang hijau, kali ini aku share gambar musim menuai. Untuk korang yang tak biasalah dengan suasana camnie....





Cantikkan??





CK : Kering dan panas kat utara skang nie!!

7 comments:

  1. ya best sangat. lalu kat lopak lepas mesin padi lalu tu. gagau je dah boleh dapat ikan. terbaik..

    sedapnya makan ikan darat. Gulai ikan puyu. sedappppppppppppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau buat gulai ikan puyu....sedap kalau buat dengan rempah giling. bestnye!

      Delete
  2. teringinnya nak duduk sebelah bendang... cantik!

    ReplyDelete
  3. hehehhe saujana mata memandang... ;=)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!