Thursday, February 14, 2013

NASI KANDAR HAMEEDIYAH, CAMPBELL STREET, PENANG

Assalamualaikum .....





Hye ... hye .... u'olls kesayangku!!



Wallah nak cite pasal makan!! ... Citer bab makan memang best! Tambah best kalau korang tak mengamalkan sebarang diet. he he he. Boleh makan dengan penuh selera. Penuh nafsu. Penuh kepuasan. Bak kata, semua penuhlah dengan kebest-an. Bulan Januari lepas memang bulan yang best untuk aku sebab aku stop diet dengan hebat. Walau bukan hari-hari melantak nasi, tapi tetap lari dari menu atkins. 


Lagipun, Januari tu aku asyik sakit je ... malaslah nak diet. But skang dah diet balik dah ... cuma tak disiplin 100% je. Tapi dapat juga berat aku turun jadi 57kg. Ini timbang semalamlah. Hari nie aku tak pasti. Apapun aku tetap tak puashati, sebab aku masih rasa aku gemuks giler!! 10kg to gooooooo ....


Okeh, bukan nak cerita pasal diet ke ... gemuks ke ... tapi nak cerita pasal Nasi Kandar Hameediyah dekat Penang. Sejak aku jadi peminat nasi kandar nie, tekak nak je makan nasi kandar. Masih mencari nasi kandar yang terbaik selain di Kudu Abdul. Bila dah start atkins, aku decide nak makan nasi sebulan sekali. Wajarlah aku pekena nasi kandar. Dapat juga merasai nikmat dunie. heh!

Bukti ke Penang lagi, kali nie kita naik feri nooooo .... Tambang RM7.20 rasanye. Dah lupa bak hang! ha ha ha


Awal pagi gerak ke Penang. Jalan Penang aku tak biasa. Boleh sesat. So, sapa nak mai Penang ... jangan suruh aku jadi tour guide. In Shaa Allah sesat! he he he. Yang bawa aku mai makan nasi kandar kat Penang nie pun bukan orang utara, tapi orang selatan. Si teman yang bawa aku, sebab dia datang Alor Staq hari tu sehari atas urusan kerja ;p. Best le! Dapat gak dating! Dulu si teman study kat Penang, so selok belok Penang memang dalam genggaman dia la. Huuuu malu aku!


Sampai Penang, kami pi Plaza Gurney ... aku ingat nak shopping sana. Tapi tak best sangat tempat tuh. Tak best bagi akulah. Dalam tak best dapat juga t-shirt body glove selai. Dah ada sale, beli ajelah. Lama dah aku tak shopping t-shirt. Lepas dok pusing Plaza Gurney ... perut lapar, dok Penang wajiblah pekena nasi kandar habaq hang.


Ingat nak pekena Nasi Kandar Beratur dekat Jalan Masjid Kapitan Keling, tapi buka 10.00malam. Ermmm memang tak dapatlah. Si teman ajak aku pi makan Nasi Kandar Hameediyah dekat No. 184, Campbell Street, Penang. Aku okeh ajelah. Janji nasi kandar!



Nasi kandar ayam madu aku yang punya! Wah, nasi .... no diet diet time tuh. Nasi penuh tapi aku makan separuh ajelah. Separuh lagi bagi dekat dialah. Kuah semua tu aku campuq sendiri. Sayur kubis memang wajiblah kalau makan nasi kandar. Bagusnye makan nasi kandar mamak Penang, tangan korang tak bau rempah .... itu barulah best!!


Ayam madu dia memang sedap. Terbaik kot ... cuma nasi kandar kat sini masih belum boleh lawan nasi kandar Kudu Abdul. Dalam misi mencari nasi kandar terbaik, aku nak tau mana yang dapat lawan nasi kandar Kudu Abdul. Nasi Kandar Line Clear tak try lagi .... Nasi Kandar Beratur pun belum try ... banyak lagilah belum try! So, tak boleh nak komen lebih-lebih la.


Yang nie si teman punya. Dia nie kalau pi makan nasi kandar sibuk je dok cari ayam masala. Dia kata sedap. Okeh, part ayam semua sedap. The best! Tapi dia nie telur rebus pun ambil.... adeehh telur rebus kat rumah pun boleh makan bang .... cheq boleh je tolong rebus!! Haruuuuuu .....


Akhirnye licin gak. Alhamdulillah!! Takdelah mengecewakan sangat rasa dia. Keseluruhannye masih ada kesedapan cuma belum capai piawaian tekak aku. Tu jer! Part ayam madu dia tu, memang aku tak pernah lagi rasa sesedap camtu. Rugi plak ambil satu. Dan rasa rugi plak tak makan dengan penuh nafsu that day ... time tu, perut aku sebu dengan angin. he he he

Ruang makan di tingkat atas ...


Keseluruhan rege yang perlu dibayar termasuk air. Kira okehlah. Murah juga. Puashati dengan ayam madu ... so, dengan harga camtu bagi aku .... berbaloi! Yang nie si teman belanja ;p. Lepas nie aku cerita kat korang, selepas makan nasi kandar dan pusing Penang ... sebelum balik ke Alor Staq, kami makan lagi kat satu tempat nie. Memang wajib siap duit banyak-banyak. Terkedu dengan harga! Nanti aku story! Yang mahal nie, aku plak belanja sebagai tanda terima kasih dia bawa aku makan nasi kandar! muahahahahh


Hah, kat sinilah Nasi Kandar Beratur .... suatu masa aku akan sampai juga pekena nasi kandar nie. Nak tahu kick ke idak bagai diperkatakan ramai. Wajib pegi nanti .... harap-harap pergi nanti si teman dah bawa title mr. suami lah, baru bleh tidur kat Penang. Muahahhahahaha .... verangan tak hengat kooooo!!



Sambil type entry nie ... masih teringat kesedapan ayam madu dia. Slurrrpppppp sedapnye!!! *tisu please, nak lap air liur meleleh nie ....*




#orang Penang, port nasi kandar mana paling best??? share please!!






CK : Part makan citer laju je .... sambil dok type entry pun boleh terbayang sedap benda makan tu. Haru aku nie!!


19 comments:

  1. wah, diet extreme ke? jauh tu nak kejar turun berat. bukan senang. saya tak minat sgt nasi kandar ni, tapi kalau saat saat lapar ni, apa pun boleh bantai. huhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takdelah diet extreme pun...in sha allah boleh, usaha tangga kejayaan. last year dapat turun 10kg, tuh tahun nie pun target turun 10kg juga. doakan ye ;p

      Delete
  2. wow 27 rm for 2 tu? ich mahal lah kan.tp yelah ayam madu n masala kan.hmm rara teringin nk mkn nasi kandar yg beratur tu.xdpt2 ag sbb xexpert sgt jalan penang.oh yeke,kalo mkn sana tgn x bau rempah eh.baru tau.hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahal sedap takpe Rara ... kalau yg ak sedap tu yg marah tuh..hhehehehe

      Delete
  3. Ada orang cakap nasi kandar KL lagi sedap dari Penang hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat nie yg kat KL sedap....KUDU ABDUL je lah, yg kat sebelah dia tu dah try...tak best la...

      Delete
  4. wawawaa dari tahun lepas hajat nak ke Penang tp x sampai² lagi..insyallah nak pi tahun nie :)

    ReplyDelete
  5. aritu pegi penang.. sekali sekejap je kursus,tak sempat meronda apa pun.. nasi kandar pun x sempat apatah lagi nak meronda..huwaaaa...

    ReplyDelete
  6. memang sedap. dulu suka makan. sekarang control sikit nasikandar ni

    ReplyDelete
  7. rindu kt penang,dh lama sy xjejak penang,kg sy tu..xsbr nk blk,nk gi penang,pstu pekena nasik kandaq satu!!! :)

    ReplyDelete
  8. nasi kndaq deen sedap :) kt penang juga :)

    ReplyDelete
  9. nasi kandar deen pown sedap gak sis

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!