Tuesday, February 12, 2013

BIAR HIDUP SEDERHANA

Assalamualaikum ...



Hye ... hye ...


Biar hidup sederhana. Bila baca kata-kata Irfan Khairi nie, teringat pasal credit card aku. Dari 3 card, aku dah potong satu dan tinggal dua. Dan dari 2 card aku dah berjaya kurangkan amaun hutang bagi satu card. Cuma tinggal satu card saja yang asyik bayar kemudian guna ... bayar guna ... bayar guna! Entah bila nak habis ntah hutang ngan Maybank tu. huh!




Betullah dalam Islam kita tak digalakkan berhutang. Hutang akan buat kita tak tidur malam. Akan buat hidup kita tak tenang. Tapi hutang nie dah jadi 'tuntutan' hidup zaman skarang. Kadang aku terfikir, kita kerja semata-mata nak bayar hutang. Hutang kereta, hutang belajar ... hutang rumah ... kadang hutang kahwin! Betulkan??


Macam aku belum ada rumah, so ... hutang aku cuma hutang study yang bulan-bulan wajib bayar, hutang kereta ... pastu hutang credit card! Memang tak dapat lari. Bab credit card nie aku dah sedikit insaf. Dah banyak kurang guna dari guna. Kalau guna pun dalam keadaan terdesak giler. Nak service kete, gaji minggu depan, so aku pun swaplah ... dapat gaji baru bayar. Beli tiket airasia masa promosi ... sah-sah kena pakai credit card sbb time promosi tuh belum gaji lagi. huh! buruk perangai ....



Target aku tahun nie, memang nak kurangkan 70% amaun hutang credit card aku yang satu tu je. Yang satu lagi dah takde masalah sangat pun. Sebab aku pulun bayar tapi tak guna. Yang satu nie je bermasalah sket, aku pulun bayar dan kadang pulun guna.


Dan kerana itu, sekarang nie aku nak pape ... sure aku kumpul duwet giler babas. Nak smartphone pun aku kena fikir kewajarannye. Even dalam hati nie meronta bagai nak giler nak Samsung Note II! Aku pendam je, kumpul duwet pelan-pelan ... bila dah cukup duwet, time tu lah kuar model baru. hu hu hu


Si teman dok pesan kat aku berulang kali, "jimat cermat duwet gaji tu ... jimat!". Tahun lepas aku tak berapa nak dengar sangat nasihat dia, but tahun nie kalau dia cakap jangan beli. Memang aku tak beli! Tambah plak dia kata, "mula kita bina rumahtangga .... lepas nie kite beli rumah. kena jimat duit. biar hidup kite tak mewah macam orang lain, tapi kite ada apa yang orang lain ada!"


Mean, orang ada kete, kami pun ada kereta ... tapi bukanlah Camry atau CRV yang selalu jadi pujaan hati si teman atau Volkswagon Jetta yang jadi pujaan hati aku. Myvi cukup! Ada kete jugakan?? Orang ada handphone ... kita pun ada handphone, walaupun bukan iPhone 5 yang rege dia 3K-4K tuh! Okeh, aku diam angguk-angguk! 



Misi kami adalah sama-sama nak mengurangkan beban hutang yang ada. Bukan fikir hutang siang malam. tapi fikir cara nak menyelesaikan hutang ;p







CK : Walaupun aku ada hutang ... aku bersyukur sekurang2nya aku dapat juga bagi mak ayah duit dan aku bukan anak yang minta duit mak ayah sejak aku dah kerja! Aku syukur sangat bab tuh, kami adik bradik bukan macam tu. Mak selalu cakap, "anak-anak mak dah keje, mak syukur sangat anak-anak tak menyusahkan mak ayah!". Berlinang airmata aku .....

1 comment:

  1. alhamdulillah masih ingat ibu bapa tak kira susah mana pun kita. harap saya juga begitu bila dah kerja nanti.

    Islam mmg tak galakkan berhutang. dari kck mmg mak ayh saya tak ajar pakai credit card ni. dorg ade pun buat hiasan je dlm wallet. takut makan diri sendiri nanti katanya.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!