Sunday, June 3, 2012

CARA MELEKATKAN ROADTAX DI CERMIN KENDERAAN

Assalamualaikum ...




Apahallah aku nak ajaq cara lekatkan roadtax kat cermin keretakan? Rasa semua orang tahu. Apa yang aku nak ajaq nie base kepada pengalaman aku pada tahun kedua untuk tukaq roadtax kereta sendiri. Masa 1st beli, salesman Perodua kot lekatkan roadtax kat cermin ... "dahlah tak senget lekat ... ada koyak sket ... susah nak tanggal sebab melekat terus dekat cermin!". Geram tul ... bila susah nak tanggal, cermin jadi comot dan nak kena bersihkan leklok sebelum lekatkan yang baru!


Sudahnya, masuk tahun ke-2 renew roadtax ... aku mencari jalan camne nak buat tak bagi roadtax tu melekat kejap dekat cermin. Susah dah nak betulkan kalau terlekatkan senget, berkemungkinan boleh koyak jugak! So, sekarang nie dah tahun ke-5 aku lekatkan roadtax sendiri dekat cermin kereta ... mudah, senget pun senang nak tanggal semula dan tak melekat terus dekat cermin. Meh, aku share dengan korang cara aku lekatkan roadtax kereta dengan selamat .... dan sempoi juga!!


Bahan diperlukan ;

  • Roadtax yang baru direnew
  • Plastic cover yg selalu student binding assignment
  • Gunting
  • Pelekat roadtax (ala yang korang selalu letak roadtax kat cermin yng kadang ada logo Liverpool, Raytech la, Bendera Negeri la ... haaa yang itulah maksud aku. Aku punya pakai yang Raytech je. Cara aku nie, utk korang tak perlu bazirkan duit beli pelekat roadtax tetiap tahun ye)



Ini roadtax yang baru dapat .... koyak pelan-pelan sebelah sisi macam dekat bawah nie


Koyak roadtax korang pelan-pelan camni tau ...


Amek plastic cover cam kat atas nie ...selai cukuplah. Separuh pun dah cukup dah!


Then lekatkan roadtax kat plastic cover tuh!


Dah lekat elok-elok ... potong ikut size roadtax ya! Tengok pic kat atas. Okeh, bila dah roadtax tu lekat kat plastic cover cantik-cantik, bolehlah letakkan pada pelekat roadtax dan terus lekatkan dekat cermin kereta bukan cermin muke ya :=). Kalau korang wat camnie, terlekat senget pun boleh tanggal dan pelekat balik dengan mudah. Cermin kereta pun tak kotoq.


So, next year kalau korang renew roadtax lagi, just tanggalkan roadtaxnya je. Pelekat roadtax tu korang boleh pakai lagi. Macam aku nie, pelekat roadtax tu dah berusia 5 tahun dah. Walaupun murah je pelekat tu, tapi takda masa lah nak bazirkan duit dekat benda murah sebab boleh digunakan lagi. Sonangkan??



Selamat mencuba!






CK : Bangun pagi, kepala sakit! Mood nak pi office.... ada harapan ke nie?

8 comments:

  1. hey.. this is sooo creative! ^^

    TQ share cik kamoo kamiE~

    regards,
    FahmiMahat

    ReplyDelete
  2. Plastik binding assignment! Saya jenuh fikir nak beli plastik macamana nanti hahaha sebab yang pelekat luar tu dah ada. Terima kasih ye hehehe..

    ReplyDelete
  3. @pizli pelekat luar tu memang dah ada, tp kalau lekat terus kat pelekat luar ... tahun depan nak kena beli pelekat lain lagi, baik pelekat dekat plastic binding assigment nie ... sekeping tu boleh guna 4 kali. Klu yg opis punya ada balance dorang potong, tu amik jelah dari dorang buang dalam tong sampah

    ReplyDelete
  4. hahaha seni ini selalu diserah kan pada pekerja di kedai tinted

    ReplyDelete
  5. Ha, bagussnyaaa... Akak baru nak up entry nak tanya mcm mana nak lekat road tax. Cermin akak dah ada 5 keping x leh tanggal. Comottt sangat sebab try tanggalkan, sekali dengan tinted menggelupas... Macam mana nak tanggalkan ekkk...?

    ReplyDelete
  6. @Telor Power hahahha nampak sgt malasnye tu....keh keh keh

    ReplyDelete
  7. @Aziela puaslah nak menonyoh pasnie ... guna buih sabun je lah kot2 leh tanggalkan. gosok pepelan ye

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!