Friday, June 15, 2012

RESEPI CARROT CAKE WALNUT PERMINTAAN SHAFAZIE

Assalamualaikum ...




Dalam entry lalu aku ada publish rupa bentuk carrot cake walnut yang aku buat. Belum baca? Boleh belek balik kat sini <----Takde keje, tangan mula gatal nak buat kerja-kerja baking. Hari nie aku tunaikan permintaan Shafazie, sebab dia nak recipe nie. Okeylah kita sama-sama share and cuba. Resepi nie memang sedap ... just ikut step by step apa yang perlu dibuat.


Resepi carrot cake walnut nie aku cedok dari belog Ibundo!! Resepi nie senanglah sangat, cuma tang gula tu aku kurangkan. Buat Ibundo, terima kasih share recipe yang sedap dan lembut rasa cake ini. Saya copy and paste ye, dah malas dah main cedok lagi sonang. Bolehkan? Okeh ...... Shafazie, akak share recipe ini untuk awak dan semua yang baca belog saya!! he he he ...


Cake nie lembut dan gebulah sangat!! Rugi tak mencubanya ...sorrylah takde gambar lain, ini juga ulang tayang.


SUMBER : IBUNDO
BUKAN CHEF : CIK KAMOO


Bahan A
250 gm butter
300 gm castor sugar - aku cuma guna 240gm, takmo manis-manis sbb aku dah cukup manis

Bahan B
1 tsp esen vanila
5 biji telur gred B

Bahan C
340 gm tepung super fine
1 tsp baking powder
1/2 tsp cinnamon powder

Bahan D
150 gm kacang walnut , dipanggang sekejap dan di cincang kasar
150 gm pineapple cubes - di dadu kecil
350 gm carrot diparut dan diperah airnya
100 gm chocolate chips

Untuk cream - yang ini aku tak buat pun ... malas!
250 gm cream cheese
100 gm butter
80 gm gula icing

Cara:
Pukul A sehingga creamy.  Perlahan-lahan masukkan B.  Fold in C dan masukkan D. Gaul rata. Masukkan adunan ke dalam dulang empat segi bersaiz 9 inci atau 10 inci kali 7 inci. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suku 175 deg C selama satu jam. Bila masak, sejukkan.

Untuk cream.
Pukul semua bahan sehingga kembang dan ringan.  Sapukan di atas kek apabila kek sudah sejuk.




p/s : Shafazie, recipenye dah bagi ... kalau dah cuba jangan lupa share cerita ... 








CK : Banyak lagi kena belajaq!!

2 comments:

  1. orait dh salin resepi...nnt nk buat
    TQSM kak bg resepi nie :D

    ReplyDelete
  2. kak..klu kt sni buat cake sng je kak..sy try wat caje carrot tu,just guna tepung,gula,minyk,telor,ngn gula..tp walnut2 tu xdela..wat kek apa2 pun guna tepung sni mudh sgt2 kak..kira tepung sni gred A,mybe sbb org sni mknn brasaskn tepung tu mmg mknn asasi diorg :)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!