Wednesday, July 6, 2011

"Dulu Lagi Ayah Dah Cakap ...!"

Assalamualaikum ...

Hari ini sangat memenatkan. Kerja agak banyak. Awal bulan macam nie semua laporan diminta. Rasa macam terbalik mata menengok angka dan duit tiap-tiap bulan! *tapi kalau duit sendiri ..... syiok juga!* Mengalahkan akauntan bertauliah je. Pagi tadi entertain client ... ada yang ngadu itu ini! Ngadu ... melalui call dan datang jumpa. Penat ... rasa bernanah telinga mendengar aduan yang kadangkala menduga keimanan. Sabar ajelah!

Client/tenant nie kadang tahu mengadu tak usul periksa. Ada sahaja benda nak complaint.  Itu belum lagi campur cerita tenant memburukkan tenant lain. Sedangkan sesama cari rezeki. Semuanya asyik fikir untung lebih. Kalau orang nun lebih sikit, mulalah client/tenant sini ngadu pula. Fuuuhhh ... dapat client /tenant yang senang bawa berbincang memang Alhamdulillah. Tapi kalau dapat yang banyak cekadak ... fuuuhhhhhh ... kus semangat! Apapun dah tanggungjawab, terima dan redha ajelah. 


"Dulu lagi ayah dah cakap ...!"


Ayah kata kerja nie macam-macam hal. Jumpa macam-macam peel orang. Ada yang sememangnya OK dan ada yang K.O! Politik kerja pula ada kat mana-mana. Fuuuuhhhhh! Lagi satu ayah cakap, "masalah kerja itu adalah perkara biasa!". Erghh "perkara biasa!" .... wah! hebatlah ayah cakap macam tu kan.  Ayah cakap lagi ... "masalah kerja adalah biasa bila kita bijak mengawal keadaan dan bukannya keadaan yang kawal kita! Kalau kita asyik nak ngadu orang ini tak ok, orang sana tak ok .... cuba tanya diri sendiri ... ok ke diri sendiri tu?".


Yang penting jangan bawa masalah/cerita office sampai ke rumah! Nak ke 24jam asyik fikir hal kerja sedangkan diri secara mental dan emosi perlukan rehat secukupnya. Perlukan oksigen yang berpatutan. Agar hidup kita lebih sihat dan cergas! Tapi saya pun kadang2 ada jugak terlajak bawa balik kerja office ke rumah! Terpaksa .... hu hu! Dulu selalu .... sekarang nie dah jarang-jarang sangat. Sebab otak pun perlu rehat ... he he he!!

Sekarang nie sampai rumah je fikir pasal blog! ha ha ha ... dah tak makna sangatlah nak fikir hal office nie kat rumah. Hu hu  .... baguskan!!



Korang rasa patut ke sesetengah orang bawa balik kerja office ke rumah?? Kemudian buat kerja tu sampai lewat malam ... weekend kerja lagi! Terutama bagi mereka yang dah berkeluarga!! So, apa komen anda???


Terima kasih baca sampai NOKTAH YANG TERAKHIR!!



CK : Esok kena bangun awal untuk masak bekal breakfast nanti! Pagi-pagi makan nasi campur pun ok jugakkan? he he he

8 comments:

  1. Menarik kata abah sis tu. Akan Awan cuba ingati.

    Bagi Awan, kerja tu kerja. Rumah tu rumah. Kalau benda tu boleh buat kemudian, kemudiankanlah. Penat juga bekerja sepanjang masa seolah-olah kerja itu hidup kita. Kita pun perlukan masa untuk enjoy, riadah, famili, dan semua yang di luar lingkungan kerja.

    ReplyDelete
  2. rasa-rasanya.. tak bagus la macam tu...huhuhu

    ReplyDelete
  3. relax k?
    kerja itu satu ibadah...

    apa yg penting..
    keikhlasan..
    tak pe,.. anggap saja kerja itu satu cabaran yg paling seronok utk dinikmati..

    ReplyDelete
  4. dalam dunia ni semua orang ada masalah..cuma malh tu brbeza je..hanya orang gila je yang xde mslh,so lbh bik kita angp je smua bnda tu ibarat petik jari,sekli ptik semua dh stle..mudhkan??xbst klu bwk blk keje pjbt kt rumh,kdg2 kita prlu gak sdiakn ruang tuk diri kita sndr,ingt..kita ni bukn hmba abdi kerja..so jgn nk sush2 kan diri tu sgt2 psl keje..stp hr hpykn diri,insyallah semuanya menjadi..

    ReplyDelete
  5. Pada saya...jangan campurkan keduanya...
    Jam 8am adalah waktu profesional walau kadang kala diselang seli dengan sedikit sosial (FB & blog..hik hik hik)..
    Lepas jam 530pm plak...yeeehaaa! waktu untuk sosial so jangan masukkan kerja dalam kamus itew...hik hik...

    ReplyDelete
  6. bagi uya, keje is keje n family is family..hbs waktu keje then dats it..its family time plak...;)..bukan dpt gaji lebih pn kalo bawak balik keje p umah heheh..tue pndpt uya la

    ReplyDelete
  7. Tkutnye ign bkerje krne dri ini kekdg bhati tisu walopon muke agk mafia.. Hahahah~

    ReplyDelete
  8. terbaik. balik rumah lupa kerja ingat blog, heee. :)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!