Thursday, December 1, 2011

Bukan Salah Dan Salah Orang Nampak Saja ... Laju Je Mengata

Assalamualaikum ....



Kadang, manusia sekeliling aku buat aku ketawa sendirian. Mana taknya, kalau salah orang laju sahaja ditegur. Soal itu ini mengalahkan polis pencen. Tapi diri sendiri pernah buat salah lagi teruk dari itu, tiada siapa yang teringin persoal. Sebab orang malas nak kecoh macam lu orang kecoh hal orang lain!



Kadang orang tak buat salah pun ditegur juga, sebab bagi dia apa yang orang lain buat salah tapi bagi diri sendiri bukan kesalahan. Aku memang pantang kalau benda tak salah, tapi disoal macam-macam. Seolah diri sebelum ini tidak pernah buat dosa. Bajet diri lu baik gile ... erghhh ngeri wa!


Macam hal office, orang lain cuti ada yang bising. Sedangkan proses bercuti berkenaan telah mengikut prosedur cuti rehat. Ini cuti rehat, bukannya ambil cuti kecemasan atau cuti sakit. Setahun, kakitangan Kerajaan diberi kelayakan cuti rehat untuk tempoh tertentu, jadi buat apa nak bising dan soal macam-macam bila orang lain mohon cuti dan bercuti? Lu cuti suka-suka hati lu tak ikut prosedur, takda sapa bising. Sebab orang lain bukan macam lu, kecoh!!



Yang diri kita sekejap amik cuti sakit sedangkan tak sakit ... apa cerita?? Soal diri sendiri dahulu sebelum persoal tentang orang lain. Buka mata celikkan hati ... bukan buka mata dan buta hati! Lu bajet diri bagus sepanjang masa ... tapi wa pandang lu, memanjang ZERO! Lu emosi sangat bab hal orang lain. Jaga diri lu lagi baiklah bro!










CK : Aku seringkali diam, malas campur hal office. Biar orang cakap aku nie tak berkawan dengan orang pun tak pa. Asal hati aku tak sakit ... ada aku kesah??

7 comments:

  1. abaikan je la diorang tu.kat mana2 pun ada je mkhluk2 yg tak puas hati. chill saja. =)

    ReplyDelete
  2. Betol. Setuju sangat..

    Lagipun, bila kurang bercakap, dosa pun kurang.. Manalah tahu dok pi bercakap tung tang tung tang, tak sedor diri dah ngumpat orang.. dapat plak bekalan dosa yang tak diundang..huhuhu..

    ReplyDelete
  3. @Cik Sara betoi2..cakap hebat tp kosong tak guna gak. yg lebih2 tu semua mengata org

    ReplyDelete
  4. Sabar jer lah, dugaan bekerja. ABaokan jer lah org mcm tu.

    Salam kenal kawan baru. Mekasih sudi follow blog saya.

    ReplyDelete
  5. biasalah tu lumrah dunia...yang penting kita tahu kita tak buat salah bukan nya buat-buat tak tahu bila buat masalah ya...

    salam kenal..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!