Wednesday, December 28, 2011

RESEPI : AYAM BAKAR BLACKPEPPER BERMAYONIS

Assalamualaikum ...



Ingat lagi tak pasal entry 2 hari lepas, kalau tak ingat jenguklah kat sini! Hari itu, aku dah janji nak letak resepi yang sedang dan sedap. nyum nyum punya sedap. Resepi ayam bakar blackpepper bermayonis. Actually, aku ambil resepi ni dari blog Jintan Manis. Aku niekan antara pengunjung tegar ke blog dia selain daripada beberapa blog masakan yang tersohor seperti Che Mat Gebu, Home Sweet Home, Periuk Tanah, Mamafami ... dan dot dot dot.. Ramai sangatlah blogger masak memasak yang best-best nie.


Dah lama aku memendam rasa nak buat buat ayam bakar blackpepper bermayonis. Tapi manjang je tak kesempatan. Resepi dah print, sampai naik lunyai ... but ayam bakarnya belum nampak. So, cuti ganti Krismas tu aku nekad juga bakar ayam. Terima kasih pada ROS (admin Jintan Manis) yang share resepi sedap ini. "Ros, saya copy paste resepinye.... halalkan ye!! he he he".


Hasil aku tidak secun Jintan Manis, but rasa memang sedap pada tekak aku! Sekian ... he he he


Resepi : Ayam Bakar Blackpepper Bermayonis
Sumber : Ros (Jintan Manis)


Bahan-bahannye;

1/2 ekor ayam ( bersihkan dan cucuk dengan garpu)
1 sudu kecil blackpaper
2 cm halia ( agak-agak je)
2 biji bawang putih
1/4 biji bawang besar
1 sudu besar madu
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kicap manis
1/2 sudu kecil garam
2 sudu besar mayonis
sedikit lada sulah



Caranya;


1. Blender bawang besar, halia, bawang putih dengan sedikit air sehingga hancur, kemudian curah di dalam bekas dan campur gula, lada sulah, garam, madu dan lada hitam.

2. masukkan ayam dan akhir sekali letakkan mayonis, gaul sebati dan perap di dalam peti ais selama 2 atau 3 jam, bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit, sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba. ( kalau perap lagi lama lagi sedap ayam bakar ni, dan bakar biar perang sikit permukaan ayam tu).





 
Lepas nie, memang aku bakar ayamlah setiap hari. Mula-mula dapat oven nie, aku dah try bakar ayam. Tapi bukan guna resepi Jintan Manis. Entah mana aku godek ntah dah lupa. Masa mula cuba, ayam bakar tak berapa nak menjadi .... sebabnya aku salah setting oven kesayangan dan kecintaan aku tu.



Sekarang aku rasa macam dah pandai sikitlah kot guna oven tu nak setting bagai. Cuma, aku belum try buat kek ajelah lagi. Tunggulah bila "sawan buat kek" datang .... aku mengekek setiap minggu ... ha ha ha! Ada ke perkataan mengekek dalam kamus DBP?? Mampus kena hentam ngan orang DPB kang pandai plak buat perkataan sendiri. Suka suki ....



Berbalik kepada cerita ayam bakar tadi, aku syorkan untuk korang cuba. Mesti sedap punya! Kalau korang nak diet, ratah ayam memang sesuai sangat .... tambah-tambah ini adalah ayam bakar, den tak lotak minyak ko, marjerin ko...... semuo tu takdo yooo!!



Selamat mencuba dan selamat menjamu selera!!





CK : Susah betul nak cari idea menulis sekarang (cheeewah bajet bagus ayat aku). Mood nak bercuti je berganda-ganda sekarang nie!!

3 comments:

  1. peehhhh
    tahniah, kak ayu mula2 masuk ingat blog kawan2 yang syer ttg masakan..
    siap keluar masuk lagi.
    hehehhe

    betul kamoo yang punya..
    dik.. kak lapor.. nakkkkkkk

    ReplyDelete
  2. @Citarasa Rinduan heheheh terima kasih kak dtg sini lagi. sy budak baru belajar....akak lagi hebat dr saya

    ReplyDelete
  3. lapor la pulak memalam ni bila nengok. bestnya kalau ada orang prepare ayam itew untuk ai.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!