Tuesday, December 27, 2011

CUTI GANTI KRISMAS YANG TERHEBAT ABAD INI

Assalamualaikum ...





Daripada cuti Sabtu, Ahad dan Isnin ... cuma Isnin je aku duduk rumah seharian. Sabtu dan Ahad aku kerja serajinnye. Cheeewah! Macam orang lain, cuti 3 hari macam nie semua balik kampung. Tapi aku je yang tak balik. Tunggu cuti panjang bulan Februari nie, nak balik kampung dan pergi bercuti sekali.


So, semalam seharian aku kemas dapur dan ruang tamu je. Itu je pun yang aku rajin. Masa aku lebih banyak tertumpu untuk geledah dapur dan buang apa yang tak patut dan luput tarikh. Bangun pagi, my adik rajin pula hari ini. Siap buat nasi goreng kunyit. Aku senyum-senyum ajelah. Rasanya inilah 1st time dia buatkan aku breakfast. Adik, dah baca entry itukah? he he he .... Entry luahan hati seorang kakak tu. Jangan main-main. Ahaks ...




Thank you adik untuk breakfast pagi semalam. Sedap cuma kurang pedas! Pandai pun masak, but lepas nie please rajinlah sikit. Tahun depan dah nak jadi isteri orang. Faham dooook?? Sian mak penat-penat nasihat anak dia kan ... kan .... untuk kebaikan masa depan anak-anak juga tu!


After perut aku kenyang makan nasi goreng kunyit yang dah style mak aku tu, aku start melepak depan TV. Biasalah akukan kaki layan drama Melayu. Puas aku cari takde pun drama Melayu yang best. Adik aku pula keluar berdating dengan fiancee dia ... So, aku mulakan aktiviti mengemas dan membuang apa yang tak patut kat dapur tu! Rasa rindu nak bermanja dengan ruang dapur yang aku abaikan sejak 4-5 bulan yang lalu. Busy beb ... busy layan blog!!




1st sekali aku kemas dan susun semula kabinet bekalan kuih muih aku nie. Segala mak nenek ada. Rasa dah boleh buka kedai runcit. Ingat semalam aku nak buatlah kek puding karamel. Tapi tak jadi, sebab penat sangat dah. Dah tu, aku cuma makan nasi goreng adik aku je. Malam baru aku masak. Kira macam seharianlah aku tak makan sibuk dok mengemas. Lupa bab makan terus!


Asalnya bekalan buat kuih dan kek ni dekat kabinet yang ruangnya keciklah sangat. So, memandangkan nanti bekalan akan bertambah sebab aku nak pi shopping barang dapur, baik aku pindahkan ke ruang yang lebih luas. Sedap sikit mata memandang dan aku pun senang nak capai. Dah gaya-gaya Masterchef dah nie ... ha ha ha.


Okeh, ini ruang yang sempit tu. Ruang nie buat letak maggi hot cup dengan bihun bolehlah. Untuk masakan bila teringin je. Beras pulut aku tu dah sekian lama beli. Plan nak buat tapai pulut, tapi tak terbuat pun lagi. Adoi buruk tul perangai. Jangan beras tu jadi pokok padi balik sudahlah. ngeh ngeh


Setengah hari jugalah aku dok mengemas sampai ke petang. Dah petang dekat Maghrib semalam baru aku rasa perut nie lapar terlampau. Mood masak dah datang sebab ruang dapur dah cun. So, siap mengemas segala aku google resepi plak. Mendidih perut aku punya lapar. Malam semalam aku buat masak lemak cili api telur dan kentang dan menu special ayam bakar lada hitam bermayonis! Tengok bawah nie .... amacam, terliur tak???



Ayam bakar lada hitam bermayonis yang yummie! Resepi nanti aku tempek. Korang patut cuba bila aku dah tempek resepi tu. Memang sedap! Kalau korang diet, elok sangat menu nie. Tapi jangan pula buat macam aku, lapar punya pasal aku siap makan dengan nasi dan masak lemak cili api telur plus kentang. Sendawa berganda-gandalah jawabnya!!


Ini cara aku manfaatkan cuti aku. Maklumlah anak dara bujang mak ayah yang berada di perantauan. Sooooobs ... sooooobs. Bukan selalu dapat stay kat rumahku syurgaku seharian dan semalaman macam semalam! Bila mood rajin datang berganda-ganda semua benda aku nak kemas. he he he ... bab masak tak payah cerita, itu bab wajib buat sebab nak isi perut lapaq.




Okehlah, aku nak cari mood sambung kerja. Lagipun ramai yang bercuti hujung tahun. Jeles aku kat depa sebab ... depa pi dengan family, bawa anak-anak! Aku nak pi dengan sapa .... nak bawa sapa?? hua hua hua .....






CK : Untuk sahabat aku yang sedih tu, sabaq banyak-banyak ya!

7 comments:

  1. wah wahhh rajins anak makk .. hehe .. cik jah pun sama gaks macam tu ... bila rasa nak kemas ... kemass sampai puas ati ... kalo takde mood .. selamatlah ...

    ReplyDelete
  2. sedpnye ayam tue..tertiba lapar:D

    ReplyDelete
  3. Ayam tu sedap, nak sikit boleh? hehehe.

    ReplyDelete
  4. sesekali bila kita mengemas, macam macam benda yg tersorok kan?

    bila dah kemas sedapmata memandang dak gitu?

    ReplyDelete
  5. Rasa macam nak rembat asam boi merah dalam balang tu.hahaha..

    *terliurr...

    ReplyDelete
  6. mengemas rajin..memasak pun rajin..
    bagus2...heheh...

    ReplyDelete
  7. Tengok ayam dah kecur...baca masak lemak, dah terbayang2 angau... TIDAAKKKK!!!!!!

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!