Sunday, December 25, 2011

KENYANG PERUT SUKA HATI

Assalamualaikum ...





Aku balik kerja tadi, dalam 7.40pm. Lambat sangat. But Alhamdulillah, laporan yang boss aku arahkan semua dah siap. Aku print dan letak atas meja dia. Next week dia ada meeting. Lepas punch card, aku terus ke Pasaraya Darussalam dekat Presint 9. Beli barang untuk dimasak. Siang tadi aku cuma makan maggi hot cup and lunch dengan biskut cap pingpong. Malas nak keluar sebab takut kerja tak siap.



Pergi Darussalam, aku beli ayam, carrot, sawi, bawang .... dan kacang phool. Aku pantang nampak kacang phool dalam tin tu. Mesti nak beli. Nanti bila rasa nak makan baru aku masak kacang tu. Balik rumah, aku terus mandi and terus ke dapur. Adik aku tengah layan TV. Dah tengok kakak dia pegang pisau nak potong ayam, baru dia nak bangun. ha ha ha. Kalau aku tak masuk dapur, mesti dia rasa kenyang tengok TV  tu. 


So, aku suruh dia potong carrot dan bawang dan juga goreng ayam. Walaupun aku rasa penat sangat sebab seharian kat office dengan main nombor segala, but bila perut lapar kenalah aku rajinkan diri masuk dapur. Siapa lagi nak tolong kalau bukan diri sendiri. But semua kepenatan ini berbaloi, bila dah makan ... kenyang perut sukahati! Boleh start blogging .... ngeh ngeh. Jom tengok menu aku malam nie. Dah lama tak masak. 





Sambal udang, ayam goreng kunyit dengan carrot (peberet aku, sebab itu asik-asik aku masak ini je), ikan terubuk masin (jauh datang nie, naik kapal torobang) dan budu ....! Lauk simple yang memang layan. Sesekali makan camnie, perghhhh terbaik punya sendawa. Budu tu antara kesukaan jugalah, tapi aku lebih suka cencalok dan tempoyak!



Kalau ulam takde memang tak sedap makan, aku up dengan ulam daun sup. Belasah je. Itu je pun yang aku beli tadi. Ulam moden. Ulam-ulam kampung manalah aku nak carikan. Kalau duduk kampung senang, macam-macam ulam segar boleh aku petik kat kebun mak. Ulam daun gajus, pucuk kaduk, pucuk ibus, jantung pisang rebus, terung pipit rebus .... huuuuu sedapnye cicah dengan sambal belacan!!


Menu-menu macam ini, tak bolehlah layan selalu sebagai dinner. Tak elok untuk kesihatan dan berat badan akan bertambah dengan mendadak. Kalau 2 minggu sekali, ok lagi. Kira-kira macam dietlah. Makan macam ini, aku nasihatkan sianglah. Untuk lunch. Siang nie, banyak aktiviti yang kita boleh buat, so kalori akan cepat terbakar. Kalau malam, hanya tidur .... kalori tak terbakar jadilah LEMAK!! Kalau dah jadi lemak, korang kenalah buat temujanji ini pulak!



Oklah aku nak sambung layan cerita MERLIN jap .... nanti nak blogwalking plak!!





CK : Terima kasih Ya-Allah untuk rezeki malam ini. Sedap .... he he he

3 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!