Thursday, December 15, 2011

Student IPT Sekarang ...

Assalamualaikum ....




Bukan nak komplen dan juga merungut bagai-bagai. Cuma nak membandingkan sesuatu di zaman aku study dulu yang aku tak ada pun. Yelah, macam adik aku selalu cakap, aku nie lahir zaman batu. Okeh ... aku memang sentap bila bab nasihat adik-adik yang muda dari aku cakap aku dari zaman batu. Akak zaman batu inilah yang tolong korangkan???


Aku nie rajin jelajah blog senyap-senyap. Dah jadi hobi. Baca-baca blah camtu je, takdanye nak tinggal  komen kekadang. Tak sempat bukan malas. Hasil jelajahi yang aku buat, rata-rata student ada blog, termasuklah yang sekolah rendah nie. Amboi dik, kecik-kecik ko dah celik ITkan? Celik pasal blog dan FB ajelah ... he he he


Bila aku jenguk blog adik-adik yang masih bergelar student, hati aku selalu terdetik, "mewahnye mereka ....duit mak ayah ke yang diguna atau PTPTN??". Manalah aku tak terdetik sedemikian rupa bila tengok masing-masing bergaya dengan laptop mahal dan canggih .... handphone hebat lagi terkini! Fuuuuh memang berduit korang. Memang moden korang jika nak dibandingkan dengan aku yang dianggap datang dari zaman batu. ermmmmmm


Aku dulu?? Public phonelah .... semester akhir baru aku beli handphone, itupun bukan guna duit mak ayah atau loan JPA. Bila cuti semester sebulan, aku pi kerja kilang. Dapat gaji dalam RM400 aku beli hp. Sebab aku memang teringin sangat nak pakai hp. Itupun aku beli yang 2nd jer. Cakap 10 minit dah panas telinga. Sabar ajelah! Hp dulukan mahal giler. Fikir balik macam menyesal .... tapi 2 kali fikir sesalan tu dah kurang sebab aku usaha sendiri untuk dapatkannya!


Bab laptop pula ... memang jangan mimpilah nak pakai laptop. Mahal giler. Nasib baik aku tak teringin sama pakai laptop masa tu. But aku guna duit JPA semester pertama yang memang aku tak guna langsung untuk beli desktop. Alhamdulillah ... abang aku pun tumpang top up sikit duit sebab tak cukup. Sayang abang! Itulah yang aku ada. Bila dah kerja dekat 10 tahun, barulah aku beli laptop ... itu pun gigih menyimpan duit. ha ha ha!


Student sekarang, rata-rata ada hp. Hp pula bukan jenis cap ayam mcm aku pakai sekarang. Semuanye latest model. Memang banyakkan duit korang bayar bil dan beli prepaid. Ingat lagi dulu, adik-adik aku selalu kutuk sebab aku pakai hp cap ayam je. Dalam family, memang aku tak up to date langsung bab teknologi gadjet nie, sama macam abang aku jugalah. Jika nak dibandingkan dengan adik-adik aku, dorang lebih advance .... masa dorang lahir batu-batu dah pecah, dah buat bangunan. Lainlah macam aku .... zaman batu, kaku je! Hp aku dulu seringkali jadi mangsa "hinaan" ... ada masanya aku sentap gak. Tapi buat tak tahu je. Asal boleh sms dan call sudah! Bila aku baru pakai yang ok sikit, dah ada camera bagai .... barulah ada yang cakap, "barulah up to date sikit hp nie!". erghhhhh erghhhhhh apakah???


 Bab dressing terutama student perempuan. Mak aih mengalahkan yang dah bekerja! Hebat korang .... aku dulu? Dari Sintok pi Aloq Star naik bas HBR tu lalu Changlun .... pakai jeans dgn t-shirt yang selalu dok pakai masa pi makan dekat Cafe Sri Nongka Kolej EON tu jer. Takde tudung melilit. Hana Tajima?? Ekin?? Sti Nurhaliza .... semua tu tak da cheq oi!  Time tu popular tudung bawal. Depa dok pakai tudung bawal gred 1 ... aku bantai pakai gred 3 yang keras kejung tu. Yang itulah murah, selai baru RM10. Yang gred 1 tu, selai dekat RM50! Mana aku nak cekau duit .... RM50 boleh buat belanja 2 minggu tau zaman study dulu! Belanja minyak motor kriss aku 2 bulan tu. 


Tak tahulah nak cakap apakan sekarang nie, student2 la nie tak macam zaman aku. Depa dah hebat-hebat sangat. Dalam hebat hangpa dok bergaya dengan hp mewah, laptop mahal .... pakaian yang branded, meh akak nak cakap sikit .... "biarlah result hangpa gempak!! CGPA tu biarlah 4.00 .... koman-koman pun 3.5 ka! Ok mcm tu ....???"


Ni nasihat akak  dari zaman batu ajelah .... akak tak moden cam hangpa, sebab tu result pun lepas paras hidung ja! janji tak lemas. ha ha ha ... Alhamdulillah boleh cari makan juga dengan sijil-sjil zaman batu yang ada. Syukur sangat!


Hangpa rajin-rajin study nooooo!








CK : Terkejut aku tengok student tu boleh pakai Samsung Galaxy Note! Bapak mahal .... aku yang bergaji pun tak mampu beli.....

3 comments:

  1. hm...akk kat opis baru cite sal adik ipar die..last week mak da bagi 50..3 hari pastu mintak duet dgn abg plak..100..mgu ni da ngadu dgn mak takdak duet...tp mase akk tu nak g Sabah, boleh lak die order hbeg mahal!student2.....

    ReplyDelete
  2. btl la kak...bdk² skang mcm hover pulak.. kenkadang lebih dr kite yg dh keje ni..

    ReplyDelete
  3. bezanya student sekarang. walaupun dah bekerja, hp aku dah 5 tahun guna, laptop 4 tahun masih elok aje...diorang ni fikirkan "kelas" je ke..?

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!