Tuesday, January 22, 2013

HARI MENCABAR JIWA RAGA

Assalamualaikum ....




Hye u'olls .... buat ape tu??



Pepagi lagi aku mohon semua perkara dipermudahkan sebelum pergi kerja. 'Ya-Allah permudahkanlah urusan aku hari ini kerana aku keluar untuk mencari rezeki yang berkat!'. Doa nie aku selalu baca depan pintu lift dekat rumah aku. Sampai je depan lift baru teringat nak baca doa. Kalau tak depan pintu rumah.


Hari ini jadual aku sangat padat. Terkejar sana. Terkejar sini. Buat hidup aku jadi lapar, sedikit haru biru dan sedikit semput. Dengan taklimat sana sini. Dengan appoint dengan supplier. Huh, letih. Januari 2013 sendat dan sangat padat dengan appointment. Mengalahkan PM kite yang sibuk dengan PRU Ke-13 nanti. Lebih kurang macam tulah aku. Untuk PRU Ke-13 nie, aku bertugas juga ... so 1st time la nanti nak mengundi pos. 


Bermula pagi tadi, walaupun aku sibuk. Semuanya berjalan lancar. Cuma aku tak berapa suka dengan officemate aku yang menyoal aku macam-macam soalan cam dia pulak polis pencen. Bencinye! Soalan semua tak boleh pakai. Ntah pape. Tapi aku abaikan ... dari dulu lagi aku malas nak layan dia nie, hidup sibuk dengan seribu alasan.


Walaupun perjalanan di office semua smooth ... tapi ada benda yang mencabar jiwa raga sedunia aku nie selepas waktu bertugas. Bermula bila aku dan si teman nak pergi makan dekat Desa Pinggiran. Aku memandu kereta aku dan dia kereta dia. Nak dijadikan cerita .... sewaktu berhenti dekat traffic ngadap PICC, aku berada di lorong tengah. Dan di lorong kiri aku sebuah lori siput (lori simen). Manakala sebelah kanan aku sorang kakak yang naik kereta Matrix ke hape ntah warna hijau. Memasing di ketiga-tiga lorong nak belok ke kanan menuju Presint 5 & 6 atau pun terus ke Dengkil.


Yang aku nak cerita pasal kemangkukan kakak matrix hijau nie. Kau dah tahu dok lorong kanan ... bila belok ambillah lorong kanan sekali. Aku tetaplah lorong tengah. Tapi disebabkan matrix hijau nie maybe spesis tak sayang nyawa, bila dia belok ke kanan ... terus dia bagi signal ke kiri sebab nak masuk lane tengah, potong rapat tuh.Walhal kete aku dekat lane tengah tu, main cilok rapat depan kete aku. Ko dok lane kanan ... dok la lane kanan bebaik. Abis ko amek lane aku, aku nak dok lane mana?? Lane kiri?? Agak-agaklah ... lane kiri tu lori siput. Aku pun tahu sayang nyawa aku. . Hangin aku, terus aku hon berkali-kali!!


Agaknye lesen beli kot kakak tu! Geram punya pasal terus aku follow rapat. Aku perasan dia pandang dari cermin pandang belakang. Dah memang salah ko. Kalau rasa malas nak hidup dah, jangan nak ajak orang lain pun malas hidup macam ko! Kalau bagi signal janganlah terus masuk je lane mana yg ko suke .... tengok dulu, selamat ke idak nak masuk lane. Kalau selamat baru masuk! 


Belum pun settle angin aku dengan kakak matrix hijau yang mangkuk tuh, pi warung makan dekat Pinggiran Putra. Kat situ pun jadi hal juga. Okeh lupa nak cakap, akak tu dok Presint 5R*. Kalau akak baca entry nie, saya nasihatkan pergi driving school 2-3 kali lagi ye kak. Akak dah hampir menjerumuskan saya bawah lori siput!


Okeh, sambung hal mencabar jiwa raga kat warung di Desa Pinggiran Putra plak ... sampai je dekat warung tu, aku terus pi order sate. Sebab tekak aku memang nak makan sate. Tambah plak dah lama tak makan sate dekat Desa Pinggiran yang depan restoran mamak tu. Excitedlah tadi nak makan sate ... dah boleh bayangkan sedapnyelah!!


Masa aku order sate tuh, akak chubby bertudung labuh nie dengan muka tak senyumnye ... pastu bila aku cakap order, dia macam layan tak layan. Aku siap cakap, "kak, sate ayam 5 ... sate daging 5. saya duduk hujung sane ye. nanti hantar dekat situ!". Dia cam angguk nak tak nak je. 


Pas order sate, terus aku order coconut shake dekat kiosk no. 2 sebelah sate plak. Nasib baiklah abang tu layan baik. Aku bayar then dia hantarkan coconut shake tu kat meja ... tak sampai pun 5 minit order! Si teman plak order bihun goreng dan nescafe. Duduk sekejap, bihun goreng si teman sampai ... teruslah dia makan. Aku merasalah sket sementara tunggu sate. Si teman makan bihun tu sampai habis, sate aku tak muncul-muncul. Aku tengok kakak tu asyik dok hantar sate kat meja lain. Eh, dia pekak ke aku bagi order tadi???


Dah dekat sejam dok situ, azan maghrib pun dah berkemundang ... sampai kesudah, bukan kata sate ... asap sate pun tak sampai dekat meja! Aku tak pergi dah makan sate kat situ lepas nie. Akak tudung labuh yang tak reti senyum tu pun aku malas dah nak tengok. Nampak je cam warak, tapi senyum ngan customer pun tak reti. Piiiiraaaaahhh!!! Banyak lagi gerai sate aku leh pergilah. Tak heran okeh. Huh, urut dada. Marah neh ... hehhehehehe



Sudahnye, ini yang aku dapat malam nie ...... burger bakar Desa Pinggiran Putra ....



Indah rupa ... dari rasa! Tapi Alhamdulillah....ada juga rezeki malam nie. Walau tak dapat sate ... bolehlahkan??

Makan cam omputih siap knife ngan garfu laie...hehehhehe


Mencabar betul peristiwa selepas waktu keje arini. Bertabahlah wahai hati. Semput aku dibuatnya. Harap-harap esok, tak laluilah keadaan yang mencabar jiwa raga macam nie lagi. Penat hati dowh!! Penat ....


Sorrylah wey, aku terpaksa bebel kat sini. Terima kasih sudi baca ;=)






CK : Alhamdulillah, kenyang dah makan.

3 comments:

  1. huhu..betul punya marah ye.. saba2.. erkk..tapi sate dekat situ mmg sedaplah. kedai sup sebelah tu sedap...huhu..mungkin akak tu tersengal kot mlm td...sabar2... hungry man is angry man yeah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahah...sabar ajelah. tp marah bukan sbb lapar sgt pun. marah dari awal sbb kete akk matrix hijo tuh

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!