Friday, January 11, 2013

PASAR TANI MEGA PUTRAJAYA .... BAPAK MAHAL WEH!!

Assamualaikum ...





Hampir setahun juga aku tak pergi Pasar Tani Mega Putrajaya kat Presint 2 depan MOF tu. Tak suka pergi bukan sebab sesak ke hape. Standard la mana-mana pasar tani or pasar malam, sah-sah akan sesak. Istilah pasar sesuai sangat dengan kesesakan ... iyo dak??


Arini Jumaat, ada la pasar tani kat Presint 2 tu. Setiap Selasa dan Jumaat operasi Pasar Tani Mega Putrajaya dekat Laman 1Malaysia, berhadapan MOF Presint 2. Kat Putrajaya takde pasar malam ye ... yang ada cuma pasar tani, tapi sebenarnya lebih kurang je pun. Jual benda yang lebih kurang sama. Jual ikan, ayam, sayur, bawang, buah, makanan ... dll!


Pasar tani nie under FAMA, bezanya dengan pasar malam ... pasar tani nampak lebih kemas, peniaga pakai t-shirt seragam ... khemah jualan pun seragam warna maroon tuh dengan logo FAMA sekali. So, nampak lebih cantiklah dari pasar malam.


Aku nak cerita pasai pasar tani Putrajaya je. Pasar tani lain aku tak tahu. Aku secara jujurnya tak suka beli bahan-bahan mentah macam ikan, ayam or sayur-sayuran serta buah dekat pasar tani Putrajaya nie. Tak suka bukan sebab kualiti dia ke hape ke ... tak suka sebab harga dia bapak mahal okey!! Harga ikan tak logik langsung. Walhal yang aku tahu, ikan ke ayam ke hape ke banyak dorang beli dekat Pasar Borong Selangor je pun. Ini orang Pasar Borong Selangor sendiri yang citer-citer. Tapi kalau tanya peniaga ikan kat pasar tani Putrajaya memanjang cakap ikan amek dekat Kuala Sepetang ... sebab tu mahal. Jauh katanya! Kalau ko punya mahal tu setakat seringgit, aku bolehlah terima dgn akal nie. Tapi kalau mahal sampai 3-4 ringgit malaysia .... pekejadahnye!!


Ko ingat yang keje dekat Putrajaya nie semua golongan Pengurusan dan Professional yang gaji dia RM5K-6K sebulan ke?? Sekilo ikan kembung aku pernah beli RM11! Gila ke hape. Ikan kembung je weh. Teruk sangat sampai nak sembelih kitaorang dgn harga giler camtu.  Orang dok Putrajaya nie ramai geng sokongan je pun .... yang keje kerani, budak pejabat, driver ... majoriti gred 17 la .... yg gaji alahai, cukup-cukup selesa sketlah. Takdelah mewah-mewah.


Yang aku pelik sangat, kat pasar tani Putrajaya jual bapak mahal harga ikan, sayur ke hape ke .... tapi bila korang berniaga kat Dengkil ke ... harga murah plak. Yang meniaga kat pasar  tani Putrajaya tu ada juga yang meniaga kat pasar malam Dengkil, Bangi, Kajang ... dan yang sekitar Putrajaya. Boleh plak harga lain-lain. Beza banyak plak tu!!


Last year, aku rasa boleh bilang ngan jari berapa kali aku pi pasar tani Putrajaya. Tak sampai pun 5 kali dalam 365 hari tu! Boikot habis ...  yang pergi tu pun sebab terpaksa! Tahun nie aku baru pergi sekali je .... last week. Itupun Si June yang ajak aku teman dia pi beli ikan ngan ayam. So, aku ikut jelah sebab nak beli makanan. Lapar time tuh.


Sekali aku tengok harga ikan dia .... mak aih, kalau aku beli rasa miss soruuu aku. Aku pandang je lah. Tak berminat nak beli. Baik aku pi beli dekat pasar malam Dengkil ... tak pun Pasar Borong Selangor. Jauh sket je pun. Naik kete pi sana minyak tak sampai pun 10 hengget. Kalau bawa 50 hengget macam-macam bleh beli. Kalau kat Pasar Tani Putrajaya, 50 hengget tu ... tak nampak barang pun! Yelah, sumer barang mahal kecuali makanan yang dah siap masak ... harga masih ok dan diterima akal.



Sayur 3 jenis nie harga dia RM10.50! Mahal ... aku selalu beli dekat pasar malam Dengkil .... Pasar Borong Selangor tak pun dekat Carrefour Alamanda ... harga dia dalam RM4.50 ke 5.00!! Bukan banyak pun brocolli dan colliflower yang aku amek tu. Kecik cenonet je. Dah siap kira, terkejut aku bila peniaga tu cakap RM10.50. Erkkkkk mahal mahal!!


Kadang aku fikir, peniaga pasar tani Putrajaya nie yang jual ikan, ayam, sayur bagai .... nak pergi haji balik hari gamaknye! Dorang nie juga meniaga dekat Pasar Awam Presint 8 ... tapi kat Pasar Awam Presint 8 harga rendah sket dari pasar tani. Bengong betullah main suka hati letak harga. Walhal peniaga yang sama juga. 


Nak kaya cepat sampai tak fikir susah payah orang lain. Tahulah mahal macam mana pun orang akan beli. Beli sebab dah takde pilihan. Maybe yang beli ni malas nak keluar pi pasar malam dekat Dengkil, Bangi or Kajang. Kalau dorang sumer nie keluar pi beli barang dekat pasar malam je .... lingkup pasar tani Putrajaya nie aku rasa. Even aku sendiri boikot untuk beli sayur ... ikan ... ayam kat pasar tani Putrajaya. Kecuali terpaksa!!


Kalau pergi pun, aku selesa beli makanan je dekat pasar tani Putrajaya. Harga makanan siap masak masih lagi murah bagi aku. Berpatutanlah!! Kalau berbelanja pun, berbaloi dengan nilai yang dibeli. Sedap pun sedap juga!


Aku selalu beli ayam goreng crispy dengan harga RM1 seketul .... dan semestinya tongkeng ayam madu. RM1 je satu batang. Sedap weh!! Mesti ada yang cakap, "eeeee makan tongkeng ayam ke?"


"Ye, makan tongkeng ayam .... bukan makan tahik ayam ye!! Tongkeng je pun ...."



Luahan nie adalah satu rasa ketidakpuasan hati. FAMA silalah bertindak sket ye!!!





CK : Kembalikan hak kami .... he he he he


12 comments:

  1. mahalnye..
    kt pasar malam 3sayur tu br RM5 inggit

    ReplyDelete
  2. mahal sgt2 tu. kalau kt pasar malam, 3 ikat sayur baru RM5 je. ikan2 pun murah. mesti FAMA akan ckp, sayur2 tu fresh dari cameron kan. huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. pasar malam dengkil ari apa erk?

    ReplyDelete
  4. @MizzTina sgt mahai laaaa.... tercekik dgr rege dia

    ReplyDelete
  5. @Sue-Rya Qistina hahaha kat cameron pun tak mahal lagu nie... dorang beli bukan seikat klu kat cameron. beli byk...dah sah-sah murah je

    ReplyDelete
  6. @Saleha Pasar Malam Dengkil Hari Selasa (yg dekat pasar dengkil) .... dan Khamis yg dekat traffic light sebelum downtown dengkil tuh

    ReplyDelete
  7. hak bersuara adalah hak kami.. muahaha issue ni harus di pertengahkan.. hehehe

    ReplyDelete
  8. @Nisah Idham yup perlu ketengahkan... bukan ketepikan....

    ReplyDelete
  9. Boikot jgn x boikot..mahal sesgt.ingat suma keja PTD ke..sini.aku pegi sbb beli soto jawa dgn ayam goreng murah.free bulu ayam lg..
    Kakaka...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!