Tuesday, January 8, 2013

HARI MINGGU YANG BAHAGIA BUATKU!

Assalamualaikum ...




Amaran kecik : entry nie panjang berjela ... kalau malas baca, tengoklah gambar yang tak seberapa.



Ini cerita pasai weekend baru nie. Best sangatlah weekend yang baru ku lalui. Muke ade senyum. Rasanya dah lama kot aku asyik bertukun dekat rumah bila si teman busy sesangat. Takde masa nak bawa aku jenjalan. Jadi, aku manjang kena buat haluan sendiri. Nasib baiklah aku  nie spesis yang boleh berdikari ala manja-manja gitew ... hiks hiks. Si teman ado ke ... non-hado ke ... kalau aku rasa nak keluar, aku keluar jew! Cumanya kena punch cardlah dulu! Kang dia membising keluar pi mana-mana tak roger dia. Jadi pape susah katanya ... lain ler kalau aku dok kampung halaman sendiri. Pergilah mana yang kamu suke ....


Hari Sabtu, kami pergi Seremban. Sebelum pergi Seremban, kami pergi delivery tempahan kuih kat Bangi dulu. Settle je, terus pecut pi Seremban tempah baju batik si teman dekat KM Plaza tak salah aku .... opsss dah lupe! Walhal dah selalu sangat pergi. Then gerak balik kampung si teman kejap. Tapi takdelah aku singgah rumah dia pun. Selagi takde tanda di jadi manis nie aku malas nak pergi rumah dia ... kecuali masa adik dia nak buat majlis kahwin nanti. Itu takpe sebab orang ramai. Bolehlah aku berlagak cool. Takdelah aku nak kena mengontrol ayu je manjangkan. he he he.


Settlekan semua keje dekat kampung dia (keje kemasyarakatan), perut dah sangat melapar. Cari makan dulu. Beriya si teman cari makan dekat tempat sepupu dia keje di warung berdekatan Taman Ampangan, Seremban. Nama warung aku tatau. Bila tanya si teman, dia kata warung tu tak bernama. hu hu. Aku makan bihun goreng dan si teman makan kuewteow kantonis. Sedap jugalah.


Bihun goreng haku ... lupa nak cakap tanak taugeh! Jenuh aku asingkan ....

Kuewteow kantonis! Banyak nak mam .... mentang-mentanglah tukang masak nie sepupu si teman, bukan berlambak lagi die letak bahan-bahan!


Kenyang sampai tengah malam! Opsss aku tak diet lagi ... ha ha ha. Susahnye nk kontrol makan tahu. Kecuali nasi je aku boleh rasa selesa tak makan. he he he. Bihun goreng tu pun aku makan tak sampai separuh. Dah malam. So, aku mmg catu-catulah makanan yg nak masuk perut aku nie. Azam 2013 aku tak letak lagi hasrat nak kurus! Belum letak lagi la. Skang berat aku statik 58kg .. hu hu tu yang seminggu sekali makan bihun bagai tuh. Pang sedasssss tak serius langsung atkins neh!! Jangan bajet dengan berat 58kg tu ko kurus ye, sedarlah ko tu katek ...



Okeh, itu cerita hari Sabtu ... lepas makan terus balik Putrajaya. Sampai rumah, mandi .. solat Isyak dan tidur. zzZZZzzzZZZZ



Sambung cerita semalam pula. Ahad! Citer semalamlah paling best kot aku rasa. Bangun pagi masak dan makan. Duduk-duduk layan internet dan tv. Lepas tu, siap-siap nak pergi kerjalah kononnya. Konon je lebih. Tapi hati cam berat je nak pergi keje. Si teman meroger aku. Buat apa? Nak pi mana? Beriya je aku cakap nak pi opis. Cakap je, jadi belum tentu. Dia datang, naik kete then kami gerak ... masa dalam kete terus aku cakap dia, "apa kata kite pergi KL ... dah lama saya tak pi KL". Ayat dah lama tu korang jangan pakai sangat. Akal semua tu! Kadang 2 minggu tak pergi KL pun aku cakap dah lama, macam setahun tak pergi.


Dari nak pergi keje ..... sudahnye, melalui Sungai Besi ... kita ke KL le apa lagi! Hari minggu meronggeng mak jemah lew. 


Bagusnye si teman nie setuju je dengan ajakan aku. Dia kata bolehlah pergi KL, pergi Sogo survey harga barang-barang nak buat hantaran. So, next month ke dah boleh beli sket-sket. Katanya. Aku pun tambah, "a'aah ... boleh tengok sampin utk hantaran tunang. Sampin yg macam saya suke tu ...!". Macamlah aku yg nak pakai sampin tu. Bab penambah perisa aku no. satu jugalah dengan si teman nie. Asal dapat jenjalan. hua hua hua! Matik kalau dia baca statement haku nie.



Sampai je dekat depan Parlimen, kepelikan berlaku ... aku diam je lah. Aku tengok si teman pun diam. But bila lalu depan Bank Negara, dia mula bersuara ... "awak perasan tak apa yang pelik hari ni?". Aku senyum-senyum. "Kenapa?". Walhal aku dah tahu dah apa yang pelik cuma aku tak pasti adakah kepelikan aku tu same macam kepelikan dia. "Jalan KL lengang je arini ... selalu kita datang KL tak kira hari keje ke ... weekend ke ... mesti sesak! Hari nie, cam best lah plak!!"



Nasib baik apa yang aku pelik tu same cam dia pelik juga. Memang KL semalam lengang. Aku pun tatau kenapa. Langsung tak bunyi hon banyak-banyak dan kuat-kuat. Lancar giler! Nak parking kat Sogo pun senang. Sedangkan time kami sampai 4pm tu ... memang dikatakan waktu biasalah kami terjah KL. Pelik aku bila KL lengang. Orang kata KL lengang pun musim raya ajelah. Time lain semedang busy lalulintasnye. Naik bingit telinga dengaq bunyi hon!! Bukti lengangnya KL pada hari Ahad baru nie ... jenguk gambaq di bawah ini yew ....



Sangat lengang hokey. Tak pernahlah dapat selengang ini kalau kaki jejak KL. Semedang hon sana sini. Menyampah!! Tapi jejak juga kaki walau menyampah. hu hu hu. Sesampai je kat KL, terus masuk parking Sogo. Mudah je dapat parking. Dekat dengan escalator.


Sale kaw kaw dah takde! Tapi dekat ruang legar Sogo tu adalah sale kecik-kecik macam comforter ... kasut wanita ... handbag ... kemeja ... slack. Cuma tak menarik sangatlah. Aku pusing-pusing ajelah. Pastu si teman ajak naik department lelaki. Aku follow jew sebab masa tu tak plan pun nak beli apa. Tak fikir nak shopping ke hape. Dalam kepala fikir nak tengok harga perfume, survey sampin ... jam tangan ... handbag .... haaa yang tu je! But bila turun je dari bhgn lelaki terus aku ajak si teman ke area bag tangan.


Niat asal mula nak tengok jew. Perempuan memang lagu tu atau mungkin hanya aku jer kot macam tu. Mula-mula tengok, pastu terbekenan! Pusing-pusing dengan si teman ... belek sana belek sini, si teman tanya, "nak beli handbag ke?". Aku senyum jelah ... memang tak plan katanya tadi.


Sekali puas pusing, si teman dok cari handbag yang menarik kat aku. Dia nie lagi terror pilih handbag dari aku. Kalau nak beli apapun barang, mesti dua dua  kata cantik. Kalau sorang cakap cam tak hokey, memang tak dibelilah walau sorang lagi berkenan. Macam mana pun mesti puaskan  kedua-dua hati. Sebab tu kitaorang susah sangat beli barang, nak cari titik persamaan sangatlah sukar!!


Belek punya belek, aku terbekenan satu handbag neh. Terus try ... siap pusing-pusing diri kat cermin lagi. "Eh, nak beli yang nie boleh??". Senyum simpul baik punya. Pastu si teman cam pelik tengok aku, "nak buat hantaran ke?"


"Taklah ... nak pakai pergi kejelah!!". ha ha ha ha. Dengan bangganye cakap nak beli sebab nak ganti beg yang baru je beli beberapa bulan yang lepas. Beg dulu tu hokey lagi. Cuma dalam je koyak sket. Sebab banyak sangat letak barang.


"Masa datang tadi dalam kete, kita ada cakap ke nak beli handbag ...??". Si teman kalau bab mengimbau kisah silam cukup terror ... tapi aku lagi terror kot. keh keh keh


"Memanglah tak cakap ... tapi kalau cakap skang pun kira validkan. eh, cantik tak beg nie??". Sambil tayang-tayang beg tu depan dia. Uih, nasib baik dia hangguk kepala. Itupun aku rasa cam berat je kepala dia nak hangguk. ha ha ha! Al-kisahnye ... dapatlah aku sebuah handbag baru di awal thn baru. Thanks cayangkus!!




Kau hado??? Dapat bag sekali dengan tazkirah. "Lepas kahwin, banyak benda nak kena fikir ... no shopping yang merapu-merapu nie. Sekarang belum ada tanggungjawab besar, In Shaa Allah apa yang awak minta saya boleh bagi. Nanti dah ada tanggungjawab besar, kita kena dahulukan yang utama ... awak minta akan saya usahakan ... cumanya antara cepat dan lambat. Tak bolehlah buat macam sekarang ye!".


Okeh, aku hangguk-hangguk tapi dalam hati bunga-bunga weh ... Ini je ... lepas nie takde lagi dah! Boleh percaya ke?? Settle je buat payment handbag ... terus pi tengok sampin. Sebelum tu masuk Harison tengok kain akad nikah. Tengok je ... belum beli. Lama jugalah kat Harison tu, sebelum pi cari sampin yang aku suke. Bila sekali tengok harga sampin tu .. mahalnyelah! RM1,000 dan ke atas! Paling murah bleh dapat dalam RM800 cmtu. Uiks .... balik rumah fikir dululah!!


Dah jalan sana sini, aku cakap ngan si teman nak habiskan gift voucher parkson. Dia cakap ... hokeylah. Ingat dekat Mid Valley adalah Parkson. Upernye non-hado. Sampai Mid Valley dalam kul 7.00pm. Dah nak gelap. Mid Valley pun takde orang sangat. Busannya ... akhirnya beli mc chicken dan memecut ke Subang Parade. Disebabkan KL tak sesak, perjalanan dari Mid Valley ke Subang Parade cuma 20minit je! Haman koooooo ....


Sesampai kat Subang Parade ... eh, cam bestlah Subang Parade nie. Dan inilah pestime aku jejak kaki ke situ. Cumanya Parkson dia agak membosankan. Tak macam Alamandalah ... banyak barang. Kat Subang Parade takde banyak pilihan. Tapi aku tetap sopingkan voucher aku tu. Beli brgn wanita plak ler. Sebab pakai voucherkan, so angkat yang mahal sketlah. hiks hiks!!


Settle shopping bagai ... jenjalan dalam Subang Parade pastu buat keje giler balik ke KL cari kedai makan. Bleh camtu?? Nampak sangat jakun KL tak sesak ... ulang alik suka hati je. Memang bestlah. Jimat masa. Lagipun, this week jelah si teman nak bawa aku jenjalan macam nie. Minggu depan dia dah start busy. Tak dapatlah nak manja berlebihan. Kang kena takzkirah ... sia sia je!

Jumpa accident depan Empire Shop Gallery masa on da way nak pergi cari makan di KL dari Subang Parade. Nasib baik sesak kejap jer.

Kalau gi KL, balik-balik makan dekat Tomyam 3000 Kampung Baru ajelah. Senang. Kepala pun tak pening nak makan apekan. Selesai je makan ... terus balik Putrajaya. Sampai rumah dekat 12.30am! Masuk je rumah, duduk kejap ... mandi ... solat pastu kul 2am baru tidur!!



Penat tapi bestlah dapat jenjalan ... plus shopping sekali! Itu yang buat hati munge-munge jew! hiks hiks ..... Susahlah nak jumpa kaum hawa yang tak suka shopping ye dok?? Tapi ada gak kaum adam yang suke soping cam hawa ... kan kan kan???



Dan sambil tu .... survey yang nie juga ....

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




#Kebetulan nampak ... aku snap ajelah. Entah bilalah nak pergi ....






CK : Ngantuk dah .... manjang tidur lewat skang nie!

4 comments:

  1. tu dia.. panjang berjela entry nya.

    Tapi yg best tu part koay teow kantonis.
    mak ai.. melimpah ruah

    ReplyDelete
  2. parkson dkt bkt bintang sblm nie ade offer skrg xpastilah...mmg okay :D

    ReplyDelete
  3. @shaFazie akk bkn tahu sangat kl nie dik... main redah jew

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!