Thursday, January 17, 2013

TUTORIAL "CENTER" HEADER BLOG

Assalamualaikum ...




Aku skang dok saja gatal tangan nak ubah template. Plus nak buat header sendiri. Sendiri la sangat! Kalau perasan header aku sekarang setakat ada doodle ajelah. Itupun free amek dari orang lain. Dah letak doodle as a header...dia tak ketengah plak. Asyik dok tepi jek. Masalah gak kat aku neh. Sbg manusia yang tak reti dok diam dan asyik je nak cuba ... google cara-caranye adalah sikap seorang blogger. heh!


But ... but ... aku bukan pakar dalam bab tutorial blog yek. Sejak penglibatan awal dalam dunia blogging, aku banyak berguru dari blogger yang bijak pandai. Nak tahu sape .... sila google sendiri! Hiks. Actually aku dalam proses tukar template bagi tahun 2013. Kesukaan asal iaitu cartoon sebagai header tetap menjadi pilihan lagi. Sampai bila tak pasti. Eh, apa aku merepek nie. Tadi cakap nk cerita pasal tutorialkan. Ini dah meraban plak.


Okeh, berbalik kepada niat asal.  Pagi tadi aku tukar header. Cartoon couple yang tak nak ke tengah tu. Tak comey. So, aku gigih google tutorial daripada yang pakar.



Tutorial untuk tengahkan header blog aku dapat daripada Adilah. Tuan punya blog Kerana Manisnya Epal. So, tak yah panjang cerita. Meh kite tengok tuto daripada Dil. Sharing is caring. Cik Dil, akak copy and paste ajelah yek. he he he .... sonang citer!


Step 1:

pergi kat Dashboard > Design > Template Designer > Advance > Add CSS

Step 2:

Masukkan code ini

#header-inner img {margin: 0 auto !important;}
#header-inner {text-align:center !important;}


Step 3:

Tekan apply..
Ok da siap pun..tengok da ketengah kan header tu..



Dan hasilnya .... header aku dah kat tengah dah macam kat bawah nie. Ini pun sementara je ni. Suka-suka. Malam nie kalau rajin nak belek je blog nie dan tukar template. Diulang ... kalau rajinlah!






Okeh settle satu keje. Ada lagi kerja lain bakal muncul dan dilakukan pada blog ini. In shaa Allah. Dan harap moga dipermudahkan. 



#aku nak belajar pasal mesra SEO. Ape tu yek??






CK : Cari ilmu yang baik je skang pasal blog. Dah ini yang aku suke sangat. Dan buat aku happy. Hiks...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!