Wednesday, June 29, 2011

Lembu Punya Susu ...

Assalamualaikum ...

Tadi saya buat satu entry yang panjang lebar. Rasa macam nak publish ... tp bila baca semula macam terlalu penuh dengan emosi. Terus saya savekan dalam draf. Biar sahaja dia tersimpan di situ.

Baru masuk office hari ini rasa macam tak sesuai nak beremosi. Lagipun taknaklah saya spoilkan mood kerja yang baik nie! Nanti diri sendiri yang rugi. Bila dah sekian lama tak masuk office nie ... rasa macam-macam yang jadi. Ada cerita itu ada cerita ini. Ada berita best dan ada juga berita yang tak best! Bergantung kepada penerimaannya macam mana.

Saya? Biasa sahaja dan dalam usaha nak jadikan ia extraordinary! Baru semangat ... ye dak?? Nak cerita pasal lembu hari ini dengan korang! Bukan pasal lembu nak ragut rumput atau berak kat tengah jalan. Tapi nak cerita pasa pepatah yang melibatkan lembu ... "lembu punya susu, sapi dapat nama!"

Saya rasa semua orang pernah dengar dan baca pepatah nie. Masa sekolah dulu pun cikgu dah ajar. Siap bagi penjelasan dan contoh. Kalau masih lagi tak faham dalam usia yang dah menginjak dewasa dan tua nie ... tak tahulah saya! Balik belajar lagi ye kalau masih tak tahu... heeeee

Apa yang saya nak kaitkan adalah ... pasal kawan saya yang sorang nie! Biasalah kadang-kadang saya nie tempat "aduan rakyat berkelompok kecil!". Terima aduan ... dan bagi jalan untuk selesai. Nak take action atau tak, bergantung kepada si penerimalah.

Dia ngadu pasal kliknya yang tak rajin sangat buat kerja. Tapi cakap pandai dan bukannya bijak bercakap (cakap pandai dan bijak bercakap adalah 2 perkara yang berbeza). Kebanyakan kerja kawan saya nilah yang buat ... dari yang mudah-mudah hinggalah yang sesusah-susahnya! Duduk dalam unit yang sama ... jawatan yang sama ... tapi kerja tidak seimbang ... tapi dapat gaji sama! Mestilah kawan saya nie tak puas hati.

Sambungnya lagi, klik dia ni kadang-kadang tak tahu pun pasal kerja tu sebab bukan dia yang buat dari A-Z .. tapi buat-buat pandai bila mesyuarat. Bila nak explain kat boss ... dia lagi dulu bercerita! Kononnya dialah yang buat kerja berkenaan. Bercerita atas dasar hanya dengar cerita orang ... kemudian olah bahan yang dia dapat bagi nampak sedap dan menarik! Hebatkan klik kawan saya nie ... he he he.

Kawan saya cakaplah, klik dia nie memang jenis suka potong jalan orang. Bila sesuatu kerja orang lain dah siapkan ... dia potong kat tengah jalan dan buat kerja tu macam kerja dia. Huh! Kalau saya memang dah hangin kus-kus nie! 

Memang betullah klik dia nie ... memang SAPI betul!! Kesian kat lembu ... he he he erghh tapi kawan saya tu bukanlah lembu. Perumpamaan je ... yang sapi tu memang betul leh cakap kat klik dia tu sapi betina! he he he. Yang boss pun satu ... percaya sangat kat sapi betina nie ntah napelah!! Kuat kelentong tuh ...ish ... ish ...

Korang jangan jadi mcm nie ... orang lain penat-penat buat kerja, siap potong line amik kerja orang. Kesian weh ... orang lain usaha korang pulak dapat hasil. Kalau nak ... usaha sendiri. Biar susah pun takpa ...janji tak buat orang lain sakit hati dengan kita!!

Dah-dah .... nak pi minum susu nie .... mamak!! susu sapi satuuuuuuuuuuuuuu .....!!


Terima kasih baca sampai NOKTAH YANG TERAKHIR!


CK : Masuk office je banyak kerja menanti! Terima kasih booosssssssssss ....

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!