Sunday, June 26, 2011

Buffered Earnings Sudah Bertukar ... Apapun Tetap Nak Berkongsi Tips Dengan Korang Semua! weeehaaaa

Assalamualaikum ...


Happy Sunday gengs! Pagi-pagi nak cerita pasal buffered earnings. Huk huk ... cedih bila buffered earnings nie dah bertukar jadi meter earnings. That means tak ada lagilah iklan tu bergerak goyang kat belog saya. Rasanya inilah buffered earnings yang sekejap benar dapat ... dalam 2 minggu je! Saya dah perasan minggu lepas lagi cuma tak sempat nak update. Sekarang nie cuma tinggal SATU sahaja buffered earnings yang bergoyang riang. Harap-harap pasnie Encik Nuffnang sayang bagilah 3-4 BE lagi ... he he he giler tamak!!


Yang ada arrow itulah BE akhir sekali yang dah jadi ME. Digi WWWWWOW tuh! Earnings pun tak banyak ... tapi Alhamdulillah. Lebih baik ada daripada tiada ... ye dak?? Kalau nak diikutkan ... dah boleh cashout. Tapi malas bebenor nak buat ... kalau cashout dah sah-sah habis duit tu. So, kumpul lagi kot-kot leh wat modal beli DSLR! ha ha ha ... azam tuh! Memang skang nie gigih je nak ngumpul duit beli macam-macam hujung tahun nie. Kang nanti tak tercapai plak impian 2011.

Ada yang pernah tanya saya macam mana nak dapat BE? Ini tips dari bukan otai yang earningsnya tak seberapa ... apapun saya belajar tips nie dari otai jugak. Yang penting kena rajin google dan bertanya bila tak tahu. Alhamdulillah ... sejak saya amalkan tips ini boleh dikatakan tidak mengecewakanlah.Sebagai permulaan sejak serius benar berblog pada November 2010 .... saya rasa income Nuffnang agak berbaloi. Kalau korang nak lebih hebat macam Yuyu Zulaikha, Cikepal06 dan Redmummy ... korang kena usaha lebih dan lebih dan lebih ... tiada kejayaan datang bergolek melainkan usaha yang konsisten! Dapat jadi macam Yuyu si kupu-kupu kecil tu pun kira dah bertuah badan korang. *saya suka dia comel!**cik epal tu ... cantik ... walaupun suka menternak lemak ... he he he ... maintain je nengok badan dia* *redmummy tu kayoooo ... suka baca belog dia yang melancong sana sini ... uiks ... dengki nih!*


Antara tips yang boleh dikongsi ;

  • Pastikan Nuffnang korang ada status glitterati (bukan geli-geli ye anak-anak!)  
  • Letakkan iklan Nuffnang tu di tempat yang betul kat belog ya .... jangan ikut sedap rasa je nak letak! Pastu bising apsal takda iklan goyang-goyang kat situ! Make sure ada iklan kat header belog (leaderbord), bahagian sisi (sidebar) dan antara petikan belog (large rectangle). Tak tahu macam mana nak letak ... sila google! Jangan malas nak cari tutorial. Kalau korang nak tahu ... berlambak blogger yang baik hati share tutorial kat belog dorang. Dari situlah saya cedok segala ilmu. Yang penting keinginan korang nak ambil tahu dan belajar. *erghhh tazkirahkah ini ...???* 
  • Make sure korang punya entri sesuai untuk semua golongan pembaca. Baru pelbagai. Bila pelbagai baru ramai yang masuk dan dapat upkan traffic belog korang. Bila traffic dah tinggi ... Insya-Allah boleh dapat BE! 
  • RAJIN-RAJIN hantar ticket kat Encik Nuffnang. Alah buat-buat tanya macam mana nak dapat BE ke ... atau apa soklan yang sesuai di tanya!  
  • RAJIN-RAJIN update borang tinjauan dalam akaun Nuffnang korang! 
  • Jangan private belog korang! Kalau private belog ... sah-sahlah syarikat pengiklanan tak pilih belog korang nak bagi iklan .... ye dak?? 
  • Ini bagi saya AMAT PENTING! Update belog selalu! Mula-mula giler belog saya update sekurang-kurangnya satu hari 4 kali! So ... ada 4 entrilahkan. Sekarang nie kurang sikit ... jadi 2 entri je sehari. Kena rajinlah lepas nie. he he he. Jeles tau tengok Ben Ashaari yang update belog dia setiap masa. Pehtu ... kaya benor dia dengan idea! Memang dia usaha keras sungguh. Saya memang salute dengan kerajinan dia. 
  • Pilih time yang sesuai untuk update .... ini pun penting! Rajin update tapi time tak sesuai pun ... kadang2 kurang pula pengunjungnya! Masa yang sesuai ... 8.00am (time orang masuk office nie, dorang mesti nengok belog dulu sebelum mula keje), 1.00pm (lunch ... ada yang rela baca belog dan blogwalking time nie daripada pergi makan), 8.00pm (sebelum dinner ... layan belog dulu and blogwalking) last sekali area kul 11.30pm ke 1.00am (ini untuk angkut traffic untuk eosk hari!). Kalau tak da masa yang mencukupi buat entry autopublish! Janji pembaca masuk belog korang tak adalah kecewa sangat!
  • Pastu ... promosilah belog tuh! Kasi up traffic ... mesra alam sikit komen kat belog org lain! Asyik tunggu orang datang belog korang .... "mimpilah!". Ingat ko sape ... redmummy?? yuyu zulaikha??? ben ashaari?? cik epal06?? Dorang dulu pun camnie sebelum berjaya ... blogwalking sana sini. Ping entri merata ... so, contohilah sifat yang baik nie!!

Camne?? Dah baca tips hingga titik yang terakhir ... berani ke nak terus jadi blogger tegar?? Kata nak berjaya ... so, kena usahalah!! Tips nie yang saya amalkan ... tapi bab update selalu tu dah kurang skang nie. Busy dengan kerja harian. Kena utama mana yang lebih penting. 
Belog nie pun mungkin berada di tempat 4 ... 5 ... 6 ... 7 atau mungkin 10 dalam hidup saya. Ada masa akan saya update. Kalau tak ... saya buat entry autopublish. Setelah 8 bulan serius berblog ... saya makin sayang belog ini. Walaupun UV saya tak sampai 100 pun sehari, tapi saya tetap rasa bangga kerana UV makin meningkat dari hari ke hari. Alhamdulillah!

Terima kasih kepada semua yang rajin datang ke belog saya dan komen sekali! Thanks ... sayang korang ketat-ketat! Komen korang tu buat saya terus punya rasa teruja untuk berblog! Selagi mampu jari-jari montok ini mengetuk keyboard! Insya-Allah akan ada entri dari hari ke hari ...


Terima kasih korang sebab baca sampai NOKTAH YANG TERAKHIR!


CK : Hari ini suka ke idak ke ... kena pi office jugak!! Minggu depan tak masuk office 2-3 hari! Yes .... suke suke ....!

11 comments:

  1. jgn tinggi sgt UV..nanti BE lari..hahahha..

    ReplyDelete
  2. tip yang berguna..
    thank share^^

    ReplyDelete
  3. best nya. kita xpenah dapat BE pon sob sob

    ReplyDelete
  4. wah....hebat ni...sebab mampu kongsikan tips2 yang berguna pada blogger lain...

    tahniah tau dapat juga BE,deqdeq semuanya dh jd ME

    ReplyDelete
  5. Nak promote tu yang saya lemah tu hehehe..

    ReplyDelete
  6. tahniah..sis dah lama dah tak dpt BE baru

    ReplyDelete
  7. ada kata UV tak tinggi mana pun still boleh dapat BE ..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!