Monday, June 27, 2011

Tegur Sebab SAYANG Katanya ...

Assalamualaikum ...

Masa kecik-kecik ... ada tak korang pernah kena marah ngan mak ayah?? Mesti pernahkan ... kan  ... ! Jangan nak tipulah kalau cakap tak pernah. Mak ayah nie walau sayang kita macam mana pun, marahkan anak-anak adalah perkara wajib! Itu baru marah  dengan tinggi suara ... belum lagi patahkan ranting kayu sampai berlaku kes kejar mengejar keliling rumah!

Hebatkan mak ayah kita ... ajak anak-anak marathon sama-sama setiap petang. Tapi marathon tu untuk anak yang degil atau langgar perintah ajelah! Yang jenis baik terlampau ... jenis IYA je manjang tak adalah dia nak ajar main kejar-kejar!

Masa kecik-kecik mesti selalu kena marah, tapi bila dah remaja or dewasa sikit ... marah tu macam dah berkurang dengan sendirinya. Marah itu terus bertukar menjadi TEGURAN! Teguran nie pun ada yang anak-anak boleh terima ... dan ada juga anak-anak yang sempitkan pemikiran dia untuk terima!  Bila kena tegur ... dan ... dan tu rasa macam mak ayah tak sayang kita! Yang tak nak terima teguran untuk kebaikan tu memang buat hati mak ayah jadi sedih!


 [Bila ditegur oleh mak ayah ... diam lebih baik!]


Actually, anak-anak kena faham bahawa teguran tu semuanya sebab SAYANG! Sapa yang tak sayang anak-anak ye dak?? Macam mak saya cakap, "mak sayang semua anak-anak mak ... sebab tu mak tegur!".

That's mean ... semua mak ayah nak anak-anak dia jadi baik! Dah besarkan ... faham-faham sendirilah. Kalau kita buat salah atau buat sesuatu yang tak sedap mata mereka memandang ... pasti akan ada teguran yang sampai kat telinga kitakan ... kan!! Macam sakit je telinga mendengar, tapi jika kita renung-renung ... setiap teguran amat bermakna!

[Kerana kita muda remaja ... kita perlu sentiasa ditegur! 
Supaya kita tidak lupa apa yang boleh dan tidak boleh kita lakukan ... ]


Itu bab kena tegur dengan mak ayah! Memang sayanglah ... tapi kalau tiba-tiba ada seseorang yang tegur korang dia cakap lebih dan kurang camnie .....


"  Orang tegur dia ... sebab orang sayang kat dia! kalau tak nak dengar tak apa ... buatlah apa pun!" 


Erghhhh .... apa korang fikir dan apa korang rasa??? he he he .... dalam hati ada tamankah???



CK : Mampu autopublish jew ... sebab berada di luar kawasan!

5 comments:

  1. Orang yang tegur tu emo tu.. Hehehe..

    ReplyDelete
  2. dalam hati ada pasu bunga...huhu

    ReplyDelete
  3. KAMI pernah kena sebat dengan getah paip, sakit gila!

    ReplyDelete
  4. pizli > he he he ... mungkin la kowt!

    Edy Zaidi > berat la hati tuh ...

    Kami > kena rotan dgn ranting pokok inai pernah lah ... sempat sedas je pastu dah lari berterabur dah

    ReplyDelete
  5. jadi,,,sntiasalah pk positif,,,xgitu,,hihi

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!