Friday, June 3, 2011

Muka Lawa, Nampak Baik! Tapi ....

Assalamualaikum ...


Mula-mula kenal 'manusia ini' memang saya amat menghormati. Sebab dia memang patut pun dihormati atas 'apa' yang dipegang sekarang ini. Penampilan dia tidak semenarik mana tapi sikap dan pertuturannya seolah dia memang baik! Wajah pun boleh tahan dan nampak baik sangat. Umpama pijak semut tak mati. Jarang-jarang sekali jumpa, tapi kadangkala berselisihan bahu, saya akan menegur dan melemparkan senyuman. Tak pernah saya kenal dia secara peribadi. Bermakna saya menilai dia dengan pandangan yang tak seberapa.

Itu dulu!

Tapi sekarang ... 

Bila mengenal secara lebih dekat dan dekat. Rupanya indah khabar dari rupa. Gelak ketawa dia menghilangkan siapa diri dia sebelum ini. Berdekah-dekah ketawa besar. Kesopanan dan lemah lembut yang dipandang sebelum ini oleh saya lenyap sekelip mata. Sikap dia yang sebenar amat mengerikan saya. Rupanya dia yang saya hormati bukan sebegitu baik dan lemah lembut rupanya. Semuanya terselindung di sebalik pakaian yang ada. Seolah baik, seakan baik, semacam baik ... tapi TIDAK! 

Kehitaman dan kebusukan hatinya yang ada tentang hidup orang lain membuatkan rasa hormat terhadap dia hilang. Dia hanya tahu bercakap dan bercakap tanpa menggunakan akal. 'Menyelak' apa yang ada dalam kehidupan orang membuatkan saya rasa loya memandang dia. Berlakon seakan bijak kadangkala buat saya seakan rasa ingin muntah di sini!

Hingga sekarang saya tidak tahu apa yang dia 'busuk hati' dengan kehidupan saya ... sedangkan tak pernah sekalipun saya cuit atau usik kehidupan dia. Dia pun tidak pernah saya sentuh!!

Muka lawa, nampak baik ... Tapi kadangkala saya anggap dia tidak punya ihsan dalam diri dan tak punya hati seorang insan!


CK : Semoga Allah beri hidayah kepada kamu .... Bertaubat dan berubah bukan beerti menukar tudung di kepala menjadi terlalu labuh dan berjubah sekali. Taubat dan berubah itu datang dari hati yang ikhlas.

6 comments:

  1. sapa kah itu...? mcm utk gambit jek...hahaha..ada baca status die kat fb...sungguh KASAR bahasanya....

    ReplyDelete
  2. ta bole caye orang sgt sekarang nih..huhu

    ReplyDelete
  3. biase la manuisa akak,pnuh dgn sifat dengki..hope akak sabar..

    ReplyDelete
  4. slm, perangai manusia mmg ssh nak dijangka. huhu. bersbr. hv a nice day n happy blogging :D

    ReplyDelete
  5. Zaleta > dah baca dah ... teruk lah dia. Kenyataan nie takde kena mengena ngan Gambit pun

    Ieka > hu hu sabar nie

    Syrup > Tertipu krn perwatakan dan penampilan ... alim tp bukan maksum

    Tikin > hu hu ... insya-allah sabar

    Alin > thanks

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!