Thursday, June 2, 2011

Sana Sini Kecoh Pasal Orang Tak Bayar HUTANG!!

Assalamualaikum ....

Masa nak mulut manis! Lebih manis dari gula. Lebih manis dari bermadu lebah. Itu masa nak! Tapi bila dapat sudah buat-buat lupa. Bersentuhan bahu di jalanan pun dah mula buat tak kenal. Call pun dah tak nak jawab. Itulah perihal berhutang. Sebenarnya berhutang nie buat hidup kita jadi memang betul-betul tak tenteram. Tidur malam pun tak lena memikirkan bagaimana nak settlekan semua hutang yang ada! Semalam kecoh pasal blogger yang berhutang dengan blogger tapi ..."yeeeeleeek!". Belum bayar!! So, blogwalking sana sini dok kecoh bab berhutang nielah. Selalunya orang pandai berhutang, bab nak bayar tu mula jadi liat!

Yang CK maksudkan bukan hutang dengan bank atau along bukan nak tolong atau hutang masa kita belajar. atau beli rumah/kereta. Tapi hutang dengan adik beradik dan kawan-kawan! Perasan atau tak kadang-kadang orang yang nak pinjam duit kita, manis sangat mulut dia. Call jangan cakaplah ... berkali-kali! Siap ada masa datang jumpa pula. Pandai pula cari. Kalau tak, jangan harap! Batang hidung belum tentu nampak.

Masa CK keluar dengan Incik Babah ke Desa  Pinggiran petang semalam, Incik Babah pun ngadu hal yang sama. Pinjam duit tapi tak bayar. Kemudian datang lagi nak pinjam dan pinjam duit Incik Babah. Duit dulu yang pinjam tu buat-buat diam je. Kalau setakar RM10, bolehlah buat diam. Marah juga CK dengar sebab CK dah tahu cerita nie dah lama. Dari orang yang pinjam tu belum kahwin sampai dah kahwin dan ada anak. Yelah, Incik Babah cari duit ... nak juga dia simpan dan bercuti atau beli barang-barang. Kadang-kadang kesian tengok sebab kita pula terpaksa mengikat perut untuk kesenangan orang lain. Janji nak bayar ... tapi habuk pun takda. Lelaki nie jenis malas nak kecoh ... dia diam ajelah! Bila CK tegur, Incik Babah cakap ..."Dia pandai pinjam, pandailah dia bayar! Takkan kita pula nak terhegeh minta balik mcm peminta sedekah. Orang yang pinjam tu ada akal".

Untuk yang pinjam duit orang lain, CK nak pesan ... hutang nie di bawa mati! Kalau orang yang beri kita pinjam tak halalkan ... susah hidup kita. Hutang tetap hutang melainkan si pemberi hutang menghalalkannya. Yang penting jangan pinjam duit orang then buat-buat lupa. Hampehlah macam tu. Jangan ingat si pemberi pinjam ni makan rumput macam lembu kat tepi jalan. 

Jadi fikir-fikirkanlah ...



CK : Hutang belajar - kereta - kredit kad .... adus bilalah nak langsai nie! Ini pun buat malam ku diulit 'keindahan' juga nie! hu hu hu

* Baru baca katanya yang berhutang tu dah bayar sikit2 hutang kepada blogger tu. Alhamdulillah ... moga dipermudahkan segala urusan melangsaikan pinjaman berkenaan. Diwar-warkan dalam blog nie, malu juga. Jatuh reputasi. Apapun terpulanglah kepada diri masing-masing.

4 comments:

  1. kalau boleh elakkanlah dari berhutang. kalau tak berhutang mesti senyum je hari-hari. :)

    ReplyDelete
  2. Berhutang biar berpada-pada. Jangan sampai memakan diri. Terima kasih atas perkongsian bernas ini.

    ReplyDelete
  3. 10 sen pun kalau tak dibayar tergantung juga di akhirat nanti.

    ReplyDelete
  4. KAMI > Sebaiknya elak. Yang kita tak mampu elak hutang nk beli kereta/rumah/ belajar


    Awan Biru > Sangat berpada2....sbb duit boleh putus kawan dan saudara jugak

    Liza > Itu yg takut tu ... kalau lupa mcm mana lah

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!