Saturday, June 11, 2011

Seronok Bercerita Pasal Abang SY!! Kau Mampu Ke ??

Assalamualaikum ...

Orang lain dah habis kecoh pasal Abang SY (Salleh Yaccob) yang dah cukup kuotanya! Dah pergi ke Beijing dengan keempat-empat isterinya untk honeymoon. Saya baru nak kecoh ... dekat office pun masih kecoh pasal kehebatan Abang SY! Lelaki mana yang tak nak kan beristeri lebih dari satu dan tidak lebih dari 4 orang?? Cuma isteri je yang tak nak dimadukan. Betul tak??

[bahagia]

Semua cakap Abang SY beruntung. Dapat anak dara lagi. Tapi ada ke yang cakap memang Abang SY tu layak berpoligami sebab dia mampu jaga isteri-isteri dia dengan baik. Dia berkemampuan untuk beri apa yang sepatutnya diberi zahir dan batin.

Ini hanya pandangan peribadi saya. Kalau saya salah mohon betulkan. Dan saya minta maaf awal-awal kalau ada yang terasa hati tiba2. 

Ramai lelaki yang teruja untuk mempunyai isteri lebih dari seorang tapi tidak lebih dari 4 orang. Betul tak lelaki?? Tapi saya tahu tak semua lelaki mempunyai sifat keterujaann seperti demikian. Suka atau tak, poligami adalah perkara yang dihalalkan dalam Islam. Kalau kita menyanggal ... mungkin boleh jatuh hukum lain. Ada sebab kenapa Allah benarkan lelaki berpoligami. Namun, malangnya ramai lelaki telah menyalahgunakannya.

Bab kahwin lebih dari satu dan tidak lebih 4, memang ikut Sunnah Nabi. tapi bab hukum lain yang wajib tak ada pula nak cakap macam tu. Lelaki kalau benar-benar hebat dalam memimpin, benar-benar bertanggungjawab, benar-benar mampu zahir batin... maka berkata benarlah kalau nak kahwin lain. Jangan sorok-sorok dengan isteri yang setia dan berhati luhur. Kalau betul caranya, mana mungkin seorang isteri yang taat pada suami akan menghalang. Walaupun bermadu ini adalah igauan ngeri pada kebanyakan wanita. *memang ngeri kalau kasih dibahagi2*.

Lelaki pun berseronok bercerita pasal Abang SY. Tapi kau mampu ke? Nak jaga hati isteri yang satu pun kadang-kadang terpeleot. Kadang-kadang isteri yang memimpin suami tapi masih ada hati nak lebih dari satu dah tak lebih dari 4!!

Saya pernah diceritakan oleh seseorang, tentang luahan hati seorang lelaki yang mempunyai 3 orang isteri. Kemampuannya lebih kurang macam Abang SY. Mampu beri rumah dan kereta mewah kepada ketiga-tiga isterinya. Beri kasih sayang. Jaga anak-anak dan isteri-isterinya dengan baik. Semua keperluan disediakan. Tidak kurang malah bermewah-mewah. (Ini baru betul poligami, sedar untuk jaga amanah Allah dengan baik!).

Si lelaki ini cakap, memang orang cakap berpoligami itu seronok. Lelaki akan rasa hebat.  Tambah seronok bila "bersama" (orang yang dah kahwin fahamlah ye sendiri, yang tak kahwin lagi pun saya tahu ada yang faham). Tapi dari segi tanggungjawab kita kena adil. Sebab kita memegang amanah dari Allah. Bayangkan kalau kita abaikan salah seorang isteri kita, esok-esok di akhirat kelak kita akan menjawab dengan Allah. Sanggup ke seronok di dunia, tapi di akhirat kita sengsara.

Sambung si lelaki ini lagi, "Semua benda boleh disediakan kepada isteri-isteri dan anak-anak. Cukup! Malah bermewah-mewah ......TAPI .................

+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+

"Bila tiba Hari Raya ... anak-anak dari ibu yang sulung call, "ayah! ayah tak balik ke raya sama2 ke??". Kejap lagi anak-anak dari ibu no. 3 pula call. "ayah! ayah raya kat mana nie ... tak bestlah ayah tak ada!" Sedangkan masa tu giliran beraya di rumah isteri kedua!!

Rasa luluh hati!! Masa nie, perasaan saya memang KALAH!! Isteri-isteri mungkin faham ... tapi, anak-anak dia faham ke kalau yang masih kecil-kecil tu?? Jadi tak ada apa sangat yang nak dibanggakan kalau boleh beristeri lebih dari sorang. 



Jadi korang fikirlah sendiri. Ini kisah benar tau! Kalau ada seorang isteri pun jagalah baik-baik, didik dan bimbinglah dia. Kalau tak mampu berpoligami .... tak perlulah menerjah diri dalam masalah. Namun, andai mampu zahir dan batin ... buatlah!!

Kalau orang tanya saya pasal poligami, saya boleh terima atau tak, "saya cuma ingat pesan-pesan mak selama nie". Kalau nak tahu apa ... jadilah anak mak saya ... he he he he he



CK : Hidup ini biar sederhana, kita akan rasa lebih bahagia.

2 comments:

  1. tak pa. abg SY ayat power. haha. :D

    *jangan lupa jenguk2 dan komen di blog kami eh. hehe. :D

    ReplyDelete
  2. bahagia memang bahagia.. tapi, anak-anak? hurm.. jiwa tu jadi sakit...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!