Friday, February 3, 2012

BILA HUJAN

Assalamualaikum ...






Hujan itu satu rahmat dari Allah swt kepada makhluk di muka bumi ini. Dan sudah 2 hari Putrajaya hujan selebatnya. Petang je hujan. Siap dengan guruh dan kilat. Bila dah hujan lebat macam tu, Astro mulalah buat hal. Mulalah hilang gambar! Stesyen tv berbayar nie betul-betul menyesakkan aku bila time hujan. Bayar, tapi bila hujan je mulalah "service currently not avaiable!". Akhirnya aku pun tukar kepada siaran tak berbayar. Sonang! Tak bayar ... tapi service tip top. Cuma channel je lah tak banyak. Okey la daripada tak ada apa nak tengokkan ...


Hujan tak salah, yang salah si Astro nie. Apsallah kau lagu niekan? Yang pakai stesyen tak bayar satu sen pun ... hujan ke idak ke , tak ada pula gangguan. Tengok tv relak je. Pelik aku!



Tengoklah, lebatkan! Time nie guruh memang berdentumlah. Dengan kilatnya lagi. Aku je macam terberani nak ambil gambar time kilat dok menyambar. Dalam hati risau jugak. Bila hujan lebat macam nie, akan timbul satu masalah pada balkoni rumah aku. Saluran air dia macam tersumbat. Aku dah panggil orang maintenace untuk perbetulkan, tapi still tak boleh buat pape.  Sekarang macam ok lagilah, aku takut sikit masa lagi, banjir pula rumah aku. Orang pun pelik, dok apartment bertingkat tapi boleh banjir!




Inilah masalah dia, air memancut keluar dari saluran air bila hujan terlampau lebat. Dah rupa air pancut dekat taman dah aku tengok. Mata air pun ye jugak. Eloklah tu, bolehlah siram sekali pokok limau purut, lidah buaya dan kaktus aku tu. Harap hujan je lah bersiram. Nak diharap dengan tuan dia, jarang berjenguk pokok nie. Dulu, time tak busy ari-ari siram dan bercakap dengan pokok suruh cepat besar. Skang nie, nak pergi tengok pokok tu pun tak menyempat.




Tengok, tanah dalam pasu tu terus terkeluar sampai ke lantai balkoni. Hujan reda kenalah sapu tanah tu. Air pun dah bertakung dekat luar tu. Kalau dalam sket dah boleh jadi kolam renang ... he he he. Swimminglah hehari kalau camnie gayanya. 



Sekarang nie hujan pun dah berhenti, lantai balkoni pun dah kering. Cuma tinggal saki baki tanah tu je sikit lagi. Belum bersapu lagi. Tengok cuaca pun gelap. Macam gaya malam nie akan hujan lagi. So, biarlah dulu. Esok-esok aku sapulah bila mood merajin datang.



Bila hujan, macam nilah jadi balkoni aku. Takpalah, hujankan rahmat. Harap-harap jangan air tu masuk dalam rumah sudahlah.








CK : Kecik-kecik dulu, asal hujan je .... memang mandi hujanlah jawabnya. Tak demam pun. Bila dah besau skang nie, kena hujan sket dah rasa nak demam. Lemah betul!!

1 comment:

  1. lebatnya hujan.....

    pokok2 dalam pasu pun dapat rahmat sama. walau hujan lebat sgt diluar tu.

    CK banjir tak area sana tu

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!