Thursday, February 2, 2012

OVERSEA MASIH LAGI IMPIAN

Assalamualaikum ...





Aku nie dari kecik lagi dah ada impian sendiri. Nak pergi oversea. Aku tak tahulah korang ada impian sama macam aku ke tak. Dulu, aku tadika sampailah form 6 stay dengan mak ayah. Jiwa yang teramat muda memang memberontak, kalau boleh nak berdikari macam abang aku. Tapi takkan mak ayah aku saja-saja nak bagi aku tinggal dekat luar. Aku maksudkan duduk rumah sewa ke sebab masa form 6 aku study dekat bandaraya Alor Star. Jauh la dari rumah aku kat ceruk kampung tu. Namun, itu bukan alasan untuk aku keluaq rumah juga. Haruslah ayah aku mengontrol segala!


Satu jalan yang aku jumpa kalau nak berdikari adalah study rerajin. Untung nasib dapat result baik memang aku kena dok college punya. Lepas tu apply uni yang jauh-jauh. Semua dah tersemat dalam kepala aku. Memang plan baik. Bukan niat di hati nak jauh dari mak ayah dari dengar bebelan yang macam radio Era setiap hari. Niat satu je, nak berdikari. Of course abang jadi idola aku. Mamat nie dah start berdikari dari umur 13 tahun lagi. Dah duduk jauh dengan mak ayah, lepas tu sambung belajar ke Jepun 5 tahun! Okeh, adikmu mendengki okeh.


Study punya study, result terbaik punya aku dapat. huuu suke! 1st uni yang aku minta UNIMAS. Overseakan? Lepas tu UM then ketiga UUM. Alaaa UUM nie 40 minit je pun dari kampung aku. Tapi minta ajelah. Tau-tau abang aku call dari Jepun, suruh tukar ke uni yang lebih dekat coz masa tu ayah sorang je yang kerja. Kalau dapat Unimas susah katanya. Dengan tiket flight lagi ... sapa yang nak hantar ... macam-macamlah abang aku cakap time tu, ayat kukuh dia, "adikkan perempuan!". Sedih aku masa tu. Tapi sebab kesiankan keadaan ayah yang kerja sorang, gaji tak seberapa dan 2 adik bawah aku masih study, pendam jelah untuk aku ke Unimas. Call UPU terus minta tukar! Last sekali dapat UUM. Sekian. Dalam hati sayu yang teramat.


Sekarang nie, aku memang giler sangat nak ke oversea. Macam membuak-buak je perasaan tu. Best tengok orang lain dapat pergi. Pengalaman tu kat tempat orang. Bila tengok gambar abang aku dekat Jepun, menarik sangat. Dah tu abang aku plak dulu rajin dapat outstation dekat oversea. Lagilah aku giler jeles. Tak payah kuar duit. Semua company support. My SIL dulu study dekat Sdyney, rasa best giler tengok gambar2 dia. Dari situlah impian aku bagai sebati dalam diri. Satu hari nanti aku nak jejak juga kaki aku ke negara orang! 



Tambah membuak bila tengok kawan-kawan masa sekolah rendah dan menengah post gambar dalam FB, semua pakat bercuti dekat negara orang! Lagilah aku rasa tak tenteram. Buat masa ini aku pendam je impian aku, pendam dari dulu sampai sekarang sebab .... mana nak cari duit bebanyak woooi! Duit savings yang ada cukup untuk nikahkahwin makan, jenjalan dalam Malaysia, servis kereta, balik kampung dah lagha sket sket je.



Start tahun nie, aku dah simpan duit sket-sket. Aku plan nak habiskan Malaysia dulu sebab Labuan dan Sabah aku belum lagi sampai. Insya-Allah kalau tak ada apa-apa aku plan nak ke Sabah tahun nie, kalau tak pun tahun depan. Maybe Sabah dan Labuan sekaligus. Pastu repeat balik Sarawak, sebab aritu pi tak best sangat. Bukan Sarawak tu tak best, Sarawak tu sangat best aku rasa. Tapi next time kalau nak pergi jalan-jalan tempat yang jauh dan susah untuk kita pergi, carilah kawan-kawan yang memang kaki travel. Kalau kaki malas nak travel janganlah ajak ... macam rugi je keluar duit banyak-banyak dan pergi jauh-jauh tapi banyak tempat tak dapat pergi. So, tak seronok di situ!



Lagi satu, aku tengah meroyan dengan MB nak suruh dia bawa aku pergi USS! Pening kepala dia memikirkan macam mana .... kesiannye dekat awak ye!


Tengok kawan aku dekat Mocat, Si Ratna dok kat London pastu jenjalan merata dekat negara orang, lagilah aku rasa .... "suatu hari nanti kena sampai juga nie!". he he he. Aku juga suka baca blog Mya, sebab dia dah banyak negara Asean dia pergi. Bestnya! Rajin bebenau dia jenjalan.



Taknak pergi jauh sangat, pergi Holland je pun! Mesin padi kat kampung tu tulis Holland kan?




Itu ajelah aku nak cerita pun dekat korang .... panjang pula cerita akukan!





#tahun depan, mak aku ajak pi umrah ... tapi duit Tabung Haji lom cukup pun lagi. huk huk










CK : Kena usaha pasti jaya nie!

3 comments:

  1. teringin gak nak pi oversea... dapat pi Bandung dulu pun jadilah! heheheee

    ReplyDelete
  2. CK teruskan impian tu....biar sampai jd kenyataan.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!