Wednesday, December 29, 2010

Ke Kapar, Selangor Tukar Tayar Kereta...

Assalamualaikum....


Nak cerita pasal Mybee kesayangan yang dibelikan anggota baru. Sebab anggota lama dah haus. Sebenarnya banyak sangat cerita yg saya nak update. Tapi tak berkesempatan. Takpalah kita update cerita yang fresh dulu. Cerita yang dah macam pekasam tu abaikan sekejap. Saya sebenarnya suka buat entri yg bergambar...walaupun leceh sebab saya suka edit sana sini gambar tu. Itulah antara punca yg menjadikan saya takda masa...[mengalahkan PM yg sibuk nak hadapi PRU akan datang je!]

Semalam saya on leave! Cuti semata-mata nak rawat Mybee saya nie. Tayarnya dah haus! Bukan haus nak minum ya....bunga-bunga tayarnya dah kurang sangat! Amat bahaya kalau memandu ketika hujan. So, bertemankan teman tapi mesra saya, Incik Babah....kami ke Kapar, Selangor semata-mata nak tukar tayar! Dekat sana lebih murah!! Lebih berbaloi....lgpun kami dah kira perjalanan pergi balik untuk tol dan petrol cuma RM30 shj. So, lebih baik pergi ke Kapar shj. Kalau mcm tayar Mybee saya rim 14", model Silverstone....cuma RM125 sahaja. Kalau kat Bangi, Dengkil dan Kajang saya survey lebih kurang RM160-170! Mahal....sbb kalau saya tukar 4-4 tayar dah berapakan [korang kira sendiri yek].

Setelah termakan dengan pujukan sorang Marketing Exec berbangsa Cina kat kedai tukar tayar tu...saya amik model Michelin. Harganya RM155. Kalau kat Bangi, Kajang and Dengkil....lebih dan kurang hampir RM200 jugaklah. Setelah call abang Incik Babah...dia ckp tayar ini ok...so kami pun on ajelah! Cina itu sudah racun...ckp tayar model ini lembut [mcm agar2 ke?] and memang sedap drive....talak bising looo....

Mybee yang telah dibogel dan digonjengkan 4-4 tayar

Ini tayar lama....proses nak keluarkan dr sport rim
[saya pakai sport rim standard je...tp punya angan2 nk pakai sport lawa nti.
Nanti saya buat entri pasal sport rim kat korang yek!]

Ok...dah siap dibogelkan macam ini dan tunggu nak pakai tayar baru!!

Inilah tayar barunya! MICHELIN

Saya dah lupalah dia buat apa nie! Dah berkali2 Incik Babah cakap....still lupa. Cuma yg ingat Incik Babah kata nak bagi balance....eh! betul ka??

Dah nak pasang semula! Inilah Cina yang saya panggil Marketing Exec tu. Serius respect la kat dia...marketing mmg bagus! Kalau ada jer customer baru sampai, boss dia akan panggil dia untuk explain kebaikan setiap brg yg customer tu nak. Pastu adalah dia promote itu ini. Standardlah kalau kita nak servis kereta ada je nak suruh ditukar. Nak-nak yang pergi tu perempuan! Memang semua dia nak suruh tukarlah! Dia punya nak meracun saya suruh tukar exzober Mybee. Adus....tukar 4-4 tayar ini pun dah beratus-ratus! Nak tambah tukar exzober....tukar depan belakang RM600 tu! Racun dia tak cukup kuat! heheheh exzober tu boleh guna lagi. Maaf ya! Apa-apa pun terima kasih...

Ini last check sebelum kerja-kerja alignment dijalankan....



Total semua saya tukar tayar dan perihal berkaitan tayar lebih dan kurang RM690. Memang bulan ini gaji yg dapat untuk 'jaga' Mybee je! Naik Mykerih la pi keje. Hari ini plak saya pergi servis Mybee kat Perodua Seri Kembangan [Dah takmau buat kat Putrajaya....tak best dan tak memuaskan hati]. Siap buat major servis....aircond segala...RM400 lebih! Adeeeeh......

Tapi takpa....saya melabur pun Mybee ini dah byk sgt berjasa. Dah banyak tempat pergi. Baru 2 tahun lebih mileage dan 80,000! Sampai ayah saya tanya...."pi jalan mana??". Lagipun tahun depan awal Februari mahu jalan-jalan lagi! Mahu pusing...Perlis, Kedah, Penang dan Perak!! Itu sebab servis gila-gila!

Lepas abis tukar tayar, kami pergi Kota Melawati. Next entri yek.....seronok jugak! Memang dah lama idam nk datang sini. Akhirnya sampai jugak!

Psssst....nak bgtau....tayar baru tu memang best! Sonyap joooo....stabil!! [ker sebab dia masih baru...eh! masa beli dulu pun baru juga...tapi takda la best mcm nie...hikhik]





CK : Nak tukar sport rim lak...he he he ..... 2 tahun lagi laaa!! Skang nie tgh kumpul duwet nak cantikkan motor plak....

2 comments:

  1. Nak cari tayar? Cuba website www.mytayar.com

    Ada 20 kedai di kawasan Lembah Klang yang feed harga kat website. Harga yang dipaparkan dah masuk balancing dan valve. Free alignment kalau beli 4 tayar.

    Confirm tak kena tipu dengan kedai sebab semua terms + conditions dah dijelaskan di website.

    Anda hanya perlu masukkan spec tayar terus ke website. Website akan menunjukkan info mengenai offer dari Network Workshops kami. Anda boleh pilih apa yang penting untuk anda samada harga, lokasi, jenama atau model tayar.

    Website akan pantau kedai supaya mereka tak menipu customer website. Anda hanya perlu bayar 5% deposit online. Lepas tu website akan hantar email info mana nak pergi. Balance 95% bayar terus kat kedai.

    Nak cari bateri dan package service kereta pun ada...

    Terima kasih tuan tanah.

    ReplyDelete
  2. Sudah cuba website tu, tapi malangnya kekurangan pilihan.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!