Saturday, December 25, 2010

::PUDING CARAMEL::

Assalamualaikum....

Share resepi lagi!! Kata sharing is caringkan! Hari ini saya dah buat 2 entri tentang masakan + resepi. Pagi tadi share tentang MASAK IKAN TALAPIA GORENG SAMBAL. Malam ini kita share pulak masakan pencuci mulut...::PUDING CARAMEL:: Saya ini peminat puding caramel. So, takkan asyik suruh org buatkan aja. Haruslah belajar dan buat sendiri. Bila teringin terus pi pasaraya beli bahan-bahan....then teruslah klong...klang...klong....klang kat dapur! Jom kita terjah and layan resepi ini....Resepi ini saya dapat dari hubby kawan baik saya.....Si Khaty!! Hubby dia terror buat caramel nie....

Ini bahagian atas dan akan jadi bahagian bawah jap lagi...

Dah terbalikkan....mcm inilah rupanya!! Laparlah pulak.....

Nampak cam sedap tak???

Bahan-bahan;

  • 6 biji telur [saya guna gred B shj]
  • 5 sudip gula [sudip kecik tau]
  • 1 tin susu cari [ saya guna carnation - *dah try susu lain tp yg ini lagi baik]
  • 3 titik essen vanilla
Cara-cara mengerjakannya;

  • Panaskan 2 sudip gula hingga keperangan [guna api plg kecik & harap bersabar]
  • Pukul hingga naik telur bersama 3 sudip gula [ saya blend shj! senang! make sure blender korang takda perisa cili]
  • Tuangkan essen vanilla
  • Bila dah naik, tuang susu cair ke dalam aduan [guna 1 tin ok...]
  • Panaskan periuk kukusan hingga airnya mendidih
  • Tuangkan adunan tadi ke dalam loyang [saiz loyang 28cm yg saya guna] yang berisi gula perang tadi
  • Kukus adunan dengan api minimum selama lebih dan kurang 45 minit
  • Selepas 45 minit...nak tahu masak ke tak...cucuk dgn lidi sate yg bersih, kalau tak melekat maknanya dah masaklah tu.
  • Angkat + sejukkan...kemudian masukkan dalam fridge
  • Bila nak makan terbalikkan loyang ke atas pinggan ......
SELAMAT MENCUBA!!



CK : Lepas ni nak try buat karamel tanpa guna telur pulak. Kalau jadi saya share dengan korang ye!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!