Saturday, December 25, 2010

SMS Tipu Minta Prabayar

Assalamualaikum...

[Harian Metro 24/12/2010]

KUALA LUMPUR - "Tolong belikan ayah 'top up' (tambah nilai) RM50. Ini nombor baru ayah 017*******, ayah ada masalah di balai polis. Tak payah dulu telefon, nanti ayah telefon, cepat sikit."

Demikian taktik terbaru sindiket penipuan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang giat menipu mangsa.

Seorang penerima SMS tersebut yang hanya mahu dikenali sebagai Zirman, 30, memberitahu, dia terkejut selepas membaca SMS yang menunjukkan seolah-olah bapanya berada dalam kecemasan.

"Mula-mula baca SMS tersebut, saya panik kerana bimbang sesuatu berlaku pada ayah. Saya pun terus ke kedai dan membuat tambah nilai pada nombor diberikan.

"Namun, selepas membuat tambah nilai ayah saya masih tidak telefon seperti dijanjikan," katanya.

Menyedari sesuatu yang pelik, dia akhirnya menghubungi nombor yang diberikan dalam SMS tersebut namun, tidak ada jawapan.

"Saya hubungi pula nombor asal ayah saya, bila saya tanya apa yang berlaku di balai polis tadi, ayah kata tiada apa-apa yang berlaku," katanya.




Ayah saya pun dapat sms mcm nie. Bila dapat jer dia terus call saya. Kalut-kalut and cemas sekali. Dahlah masa dia call saya tengah drive nak pi KLIA. Saya pun suruh dia forwardkan sms tu pada saya....Dia ckp tak pandai nak forward, so minta tolong ngan adik yg ada kat rumahlah. Bila saya baca sms tu nak gelak pun ada....yelah yg dia pi hantar kat ayah saya! Tok Wan saya tu dah berpuluh tahun meninggal duni [saya sendiri tak pernah tgk arwah, sbb masa dia meninggal saya belum wujud lagi kat dunia nie. Gambar dia pun takda. Zaman dulu mana ada camera2 nie...apatah lagi digital camera]. Terfikir juga saya, kalau ayah saya tu pandai reply sms, mesti sms dia berbunyi mcm nie;

"AYAH SAYA DAH BERPULUH TAHUN DALAM KUBUR,
RASANYA KAT SANA TAKDA LINE LA"
Macam-macam hal orang sekarang ini nak menipu!! Ingat senang dorang jer. Dahlah sms tu kat orang kampung...ingat ape? Ayah saya cap duit nak top up kat korang! Tulang empat kerat ada...kerjalah!! Ingat rezeki boleh turun dari langit tanpa usaha ke? Carilah rezeki halal...jangan dok menipu jer...[marah nie!]

Kredit untuk : Cik Orchid sbb saya amik artikel ni kat blog dia.



CK : Taubatlah weh!! Banyak lagi kerja yg boleh dibuat

1 comment:

  1. mak saya terima sms camni bulan lepa...saya dapat terus sy sound balek...nak tipu org dgn cara camni..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!