Sunday, December 12, 2010

Petua : Untuk Hidup Bahagia

Salam!!

Petang2 mcm nie saya nk share petua dgn kawan2. Petua yang diambil dari Pak Ngah Farit Ismeth Emir. Terima kasih utk Pak Ngah!! So, sama kita amalkan petua ini untuk membahagiakan hidup kita bersama mereka di sekeliling kita. Jom....sharing is caring bersama Cik Kamoo....

1. Cinta

Hiduplah dengan cinta. Mencintai hidup, mencintai sesama dan seluruh alam semesta akan membuat kita terasa lebih hangat dan indah luar biasa.

2. Hormat

Memberi dan menerima, menjadi suatu perkaral yang semestinya kita lakukan dalam kehidupan. Salah satunya memberikan rasa hormat kita pada orang lain. Membuat orang senang itu menyenangkan.

3. Bersyukur

Tidak ada yang lebih indah daripada kata hidup. Berterima kasihlah bahawa Allah s.w.t. telah memberikan hidup pada kita. Mari jadikan hidup penuh syukur.

4. Bahagia

Orang yang berbahagia selalu menunjukkan senyumnya yang paling manis. Bukankah member senyuman itu suatu ibadah?

5. Memaafkan

Ramai orang stress kerana tidak sanggup memaafkan dirinya sendiri dan orang lain. Hidupnya penuh dengan kemarahan, yang akhirnya membuat dia tertekan. Padahal jika kita menjadi seorang pemaaf lebih menyenangkan.

6. Kejujuran

Hidup tanpa kejujuran seperti nelayan yang selalu menambat jala sebelum terjun ke laut. Jujur mampu membuat hidup kita lebih ringan, tidak ada beban untuk menutupi kebohongan yang kita lakukan.

7. Ketulusan

Jika kejujuran membuat hidup kita lebih ringan, ketulusan membuat hidup kita lebih mantap.

8. Kepekaan

Suatu keajaiban yang diberikan Allah s.w.t. pada kita adalah hati. Dengan hati, kita berasa sedih dan senang, mampu memilih kebenaran.


p/s : Selamat beramal....

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!