Tuesday, November 29, 2011

Belum Makan, Nasi Dah Dua Kali Masak ....

Assalamualaikum ....




Korang dah makan malam? Aku baru je sudah. Alhamdulillah. Hari ini menu aku agak meriah dan kekampungan dari biasa. Menu yang memang memenuhi tekak aku dengan selera sekali. Aku puasa hari nie, jadi tekak aku nie nak makan macam-macam. Biasalah, asal puasa nafsu makan pelik-pelik. Ini pun aku dah baik punya control. 


Balik dari office aku terus ke Pasar Tani Putrajaya dalam keadaan hujan renyai. Dengan harapan janganlah demam aku datang balik sebab kena hempap dengan hujan nie. Dari office lagi kepala aku ligat dok fikir nak masak apa? Aku teringin nak makan sambal petai udang. So, sampai je Pasar Tani aku cari udang dan petai dulu. Lepas tu beli ulam pegaga dan sayur kubis serta carrot.


Sampai basement parking terserempak dengan adik aku. So, sama-samalah jalan naik ke rumah. Aku terus masuk dapur. Buat apa yang patut. Then adik aku rajin pula malam nie nak tolong aku. So, aku suruh dia masak nasi, siang udang + ikan dan goreng sayur. Aku pulak masak sambal petai udang dan tumbuk sambal belacan.


Dalam kul 7.35pm semua dah siap masak. So, aku pergi mandi dan solat Maghrib. Aku tinggalkan adik aku kat dapur sebab dia tengah basuh pinggan. Sudah solat semua, aku terus ke dapur nak hidang nasi dan lauk pauk. Eh! aku tengok adik aku dok basuh beras. Cam pelik pulak, sedangkan tadi dia dah masak nasi. Apahal pula masak nasi sekali lagi. Nasi tadi hangit ke??


Bila aku tanya apsal dia masak nasi 2 kali ... katanya, "nasi tadi macam sikit!". Sikit?? Sedangkan memang selalu masak pun 1 pot setengah (pot kecil) untuk 2 orang makan. Itu pun kadang tak habis. Aku cakap kat dia dah cukup. Dia balas balik, "laukkan banyak ...!".


Lepas tu aku pancing dia lagi sebab aku musykil apsal perlu masak nasi sekali lagi. Aku cakap, "ko masak nasi lebih nie sebab sambal petai udang nie kan ... belum rasa lagi ko dah masak tambahkan. Tamak sungguh!".


Adik aku senyum-senyum. Kan betul telahan aku. Dia masak lebih sebab sambal petai udang tu. Lagipun kami jarang-jarang makan malam sesama. Masing-masing sibuk. Kadang aku balik rumah, adik aku bertapa je dalam bilik. So tinggal aku melepek depan tv kat ruang tamu. 


Menu jarang-jarang ada! Sesekali best makan berhidang ...

Inilah menu yang buat adik aku masak nasi 2 kali walaupun belum makan lagi. Sesekali datang pula perangai tamak dia. Sudahnya nasi yang masak 2nd time tu tak makan pun. Dia cakap esok nak bawa bekal. Ikut suke kaulah dik oi...janji tak membazir!

Ulam petai dan pegaga, ikan pelaling goreng serta sambal belacan. Memang tekak Melayu kampung aku nie ... bab ulam-ulaman dan sambal belacan tak boleh lepas dari hidup!!

Malam ini memang aku berselera betul makan. Sedap! Diet pun dah lupa. Esok aku sambung puasa lagi. Tapi tak tahulah nak masak apa pula?


Sebab sambal petai udang inilah, adik aku masak nasi 2 kali. Sedangkan makan pun belum lagi. Dia risau kot nasi tak cukup ... ha ha ha

Sambal tumis petai dan udang! Dah lama sangat aku mengidam. Alhamdulillah dapat juga aku makan malam nie. Nasib baik hari ini ada Pasar Tani dekat Presint 2, dapat juga aku beli petai dan udang. Aku nie selagi tak dapat apa yang aku nak, selagi itulah aku dok ingat-ingat! Bila dah dapat, senyum sampai ke telinga.




Sesekali makan malam macam nie bagi aku ok lagi, jangan tiap-tiap malam. Berat badan aku. Ini pun dah cukup berat. ha ha ha. Selalunya aku makan nasi malam sekali atau 2 kali. Bergantung kepada mood sebab aku dah boleh lalui hari-hari tanpa nasi dah. Bila teringin ... baru aku makan nasi!




Nak bagitahu, barang-barang kat Pasar Tani Putrajaya ... MAHALLAH SANGAT!! Huh ... kus semangat aku. Beli ikan pelaling kecik cenonet tu 5 ekoq RM2.00! Geleng kepala aku. Mahai ... mahai .... rasa macam nak pi jadi nelayan ja. Petai 3 papan, RM4.00 ... rasa mcm nk pi panjat pokok sendiri!! he he he. Tapi kalau petai Cameron Highlands, mahal pun aku beli sebab sedap!!







CK : Sesekali masak malam camnie dan makan berat ... buat mata aku pun jadi berat semacam! nampak bantal aje .....

5 comments:

  1. sambal petai... wah! sedappp.. lama dah tak makan benda alah ni. sobs.

    ReplyDelete
  2. sambal petai udang!!! nanges... nak!!! uwaaa tapi bakal pengantin tak digalakkan makan petai dedekat majlis ni kan. sobsss... telan ayaq lioq

    ReplyDelete
  3. terliur jap nengok sambal udang tuh.. mengancam jer..

    ReplyDelete
  4. aduhhh...ulam yg mengancam...sambal udang yang pasti sedap... yummm..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!