Wednesday, November 30, 2011

Sunyi Dah Rumah Nie ...

Assalamualaikum ....




Mak ayah aku datang Putrajaya. Sampai pagi tadi dalam jam 6.00am. Turun kat Hentian Kajang. Mak dan ayah sepatutnya dijemput oleh abang. Tapi bila mak call banyak kali, abang tak dengar dan handphone kakak pula bateri dah habis. Abang mungkin penat kerja. Nasib baik ada aku dengan adik.


So, jam 6.00am aku dan adik terus memecut dari Putrajaya ke Hentian Kajang. Dengan tak mandi dan tak basuh muka, bangun je terus keluar. Kesian takut mak ayah tunggu lagi lama. Memang takda nak siap cun-cun dah. Mak ayah kena juga tunggu dalam 20minit. 


Bila mak ayah kena tunggu aku dan adik pagi tadi, mula aku terfikir masa drive ... selalu aku balik kampung, kaki belum cecah tar kat Kepala Batas, ayah dan mak aku dah tunggu kat airport. Maknanya aku tak perlu pun tunggu mak ayah aku baru keluar rumah ke ape macam aku buat pagi tadi. Tapi ayah aku dah pesan, kalau nak jemput dorang kat Hentian Kajang atau Sentral Putrajaya sekalipun, tunggu mak ayah sampai baru keluar rumah datang amik. Sebabnya akukan perempuan, jadi ayah aku tak selesa aku nak kena tunggu dia lama-lama kat hentian. 


Aku pula jenis tak kisah. Sebab aku dah biasa dengan tempat tu. Lagipun bukan aku pergi sorang, aku pergi dengan adik. Malas juga nak berlawan dengan ayah aku, jadi tunggu dia sampai baru aku keluar dari rumah. Selalunya macam tulah!


Masa on da way balik Putrajaya dalam 6.30am, abang aku call mak. Minta maaf sebab dia langsung tak sedar. Yelah dah tak sedar nak buat macam manakan. Tak pernah pun abang lambat ambik mak ayah sebelum ni. Pagi tadi abang hantar anak-anak dia datang kat rumah aku. Aku balik tengahari dari pergi beli beras, tengok dah ramai kat rumah dengan anak-anak buah. Rupanya abang ada kursus kat Cyberjaya. 


So, tengahari tadi aku balik masak dengan mak. Buat gulai sotong, ikan goreng, sayur bayam, ikan pekasam goreng dan ulam-ulaman. Gambar tak sempat ambik sebab lepas masak aku terus siap-siap masuk office pula. Nasib pula aku puasa hari nie. Takdalah nak merasa. 


Balik kerja petang tadi, aku buat goreng pisang dan kacang phool. Untuk jamu mak ayah aku dan kebetulan abang aku baru balik dari kursus di Cyberjaya. Aku pula tunggu azan Maghrib, sempatlah makan dengan mak ayah, abang dan anak-anak buah aku. Macam-macam hal anak-anak buah aku. Memang riuh gamat rumah aku. Dengan yang berlari, dengan yang menangis, usik mengusik .... alahai!


Lepas Maghrib, siap solat semua ... abang aku dah bawa mak ayah aku balik Kajang. Anak-anak buah aku sekali. Ermmm ... dah sunyi rumah aku nie. Tinggal aku dengan adik aku. Tadi ayah aku cakap kali nie nak tinggal lama sikit kat Kajang. Sekarangkan musim cuti sekolah. Nak bawa cucu balik pun, yang sorang tu berkhatan ... nak tunggu baik lambat lagi. So, weekend nie bolehlah aku pula berkampung kat Kajang pula.



Rumah aku nie, sesekali ada juga riuh rendah bila anak-anak buah datang .... tapi nak tunggu riuh rendah macam nie, mahu 4-5 bulan sekali!! Nasib orang bujang .... he he he!






CK : Aku nak pi makan gulai sotong tadi .... nyum nyum nyum ....

3 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!