Sunday, November 20, 2011

Masterchef oh! Masterchef .... Malaysia

Assalamualaikum ...




Semalam lepas layan bola Malaysia vs Myanmar, edit blog dan aku pergi dating makan dengan MB, Mr. Z dan Lavender. Aku memang excited nak keluar semalam sebab MB cakap nak pergi KL mulanya. Teruja semacam. Sambil-sambil bersiap dan layan blog, si June sms tanya aku tengok MASTERCHEF  ke idak? Aku cakaplah tak, sebab aku lebihkan hati aku untuk layan bola.


June cakap Masterchef semalam, kena masak ikan haruan! hu hu. Dia siap sms, "dorang kena masak ikan haruan. Ikan haruan nak masak apa ek!". Tengok kawan aku sendiri pun tak tahu ikan haruan tu boleh masak apa. he he he, sian kat kawan aku sorang nie. Jangan  marah ye dear! So, aku replylah, "sup dengan kari ... sedap!". Aku orang kampung, ikan haruan tu memang antara menu kat rumah masa kecik-kecik. Siap tangkap ikan sendiri kat bendang [sawah padi] tak pun ayah aku pancing. 


Tapi aku cuma makan ikan haruan kering atau dibuat kari je. Kalau buat sup aku pernah makan sekali je masa aku sakit dulu! Terpaksa, itupun aku make sure bila buat sup letak halia dan lada hitam banyak-banyak. Untuk pengetahuan, ikan haruan memang banyak khasiat untuk kesihatan. Salah satunya menyembuhkan luka dalam terutama selepas pembedahan dan untuk wanita selepas melahirkan anak. 


Tak agak-agak punya cabaran. Aku tak rasa semua peserta itu tahu masak ikan haruan, entah-entah ikan haruan pun dorang tak kenal. Nak siang ikan ini agak susah juga dengan badan licin seakan ular. Aku sendiri geli. Aku kalau siang ikan haruan, amik yang kecik-kecik je. Yang besar aku tinggalkan untuk mak aku. Tak pun aku tinggalkan semua bagi mak buat then aku tolong basuh. ha ha ha ... bagus punya anak!


Si June terus update aku pasal menu haruan yang dimasak peserta Masterfchef nie. Kelakar pula aku baca sms dia. Macam-macam menu yang dorang masak. Bila June sms, "hahahah ... ada yang buat pasta lagi. Pasta Marinaruan!". Rasa pecah perut baca sms tu. Aku tak dapat bayangkan betapa hanyirnya pasta ikan haruan tu. Then dia sms aku lagi, "siap wat ikan haruan tat lagi. mengong tau. Ikan sebesar gedabak tapi dia wat tat aje!". Tat haruan?? Erghhh camne rupa tu??


[SUMBER] Bagi yang tak pernah tengok, inilah ikan haruan makan anak.



Bagi aku, yang masak pasta dan tat haruan tu memang hebatlah! Pelik. Ada juga terfikir nak buat menu macam tu. Rasanya nak masuk Masterchef nie kena tengok kesesuaian bahan dan menu apa yang sesuai dimasak. 


Mula-mula Masterchef nie keluar kat Astro, Si June dan post kat wall ajak aku masuk. Ha ha ha. Sebelum berperang aku dan surrender awal-awal. Aku mana pandai masak dalam keadaan kelam kabut. Tambah pula bab western food tu aku gagal dan masih dalam tempoh pembelajaran. Dorang yang masuk tu, semua benda dah dorang try masak. Aku baru terhegeh-hegeh ....


Bila tengok Masterchef Malaysia .... ermmm geleng kepala juga. Rasa tak tergamak nak compare dengan Junior Masterchef Australia. Aku suka tengok Junior Chef Pierre Khoury ... dahlah cute, terror plak masak! Kagum sangat. Bila dia masak, lagi rasa dia cute. Lagi satu aku tengok dia tenang aje!


Comelkan dia! Junior Chef Pierre Khoury.


Apapun, aku tetap sokong Masterchef Malaysia! All the best ......




Semalam tak jadi pergi KL, pergi Kajang aje. Tak dapat makan dekat Tomyam 3000 Kampung Baru, tapi makan dekat Tomyam 2000 dekat Kajang tuh! Ikan bawal dia sedap sangat. Nak repeat! Kajang pun Kajanglah, alasan MB tak nak pergi KL ... risau balik lambat dan dia tak cukup rehat. Hari ini ada perjumpaan dengan PM dekat PWTC. hu hu hu. Tak dapat ikut sebab kerja! haish .....







CK : Tarikh cantik hari ini 20.11.2011, ramai bloggers buat entry pasal tarikh ini. Ada siapa yang akad nikah hari ini? "Selamat Pengantin Baru!". Yang lahir hari ini? "Selamat Hari Lahir!".

2 comments:

  1. kita pun suka sgt dkt pierre. die comel gileeee ! grrr betul tak boleh challenge bebudak junior mastercheff la. malu i dgn junior MA -.-

    ReplyDelete
  2. @Liyana Lunia dorang tu hebatkan...teruja akk tgk! he he he

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!