Wednesday, November 16, 2011

Malas Dah Nak Ping!

Assalamualaikum ...




Sekarang nie bila aku up satu-satu entry, aku dah malas lagi nak ping sana sini. Ping kat FB ke atau dekat busuk.org. Tak tahu kenapa? Tapi aku cuma rasa, aku nak cari pembaca yang betul-betul setia datang, baca dan tinggalkan belog ini dengan hati gembira. Sebolehnya aku nak buat macam tu. Namun, jika ada yang tidak gembira, malah terluka dengan entry aku ... mungkin itu di luar bidang kawalan aku. Atau mungkin aku perlu lebih berhati-hati ketika menulis. Mungkin ....


Bila aku fikir balik, adalah lebih baik aku blogwalking dari ping entry kat sana sini. Bila blogwalking, untuk kenal lebih rapat dengan blogger lain amat cerah benderang bak kata orang Kedah! Boleh tegur sapa dan komen sana sini. Boleh juga jadi baik. If aku ping entry, memang traffic boleh naik dengan cepat sbb ia ala-ala promosi orang jual kain dekat Nilai 3. Datang, belek-belek tapi tak beli pun. Kadang belek pun tak habis. Umpamanya macam itulah. Datang, baca sikit-sikit ... blah tanpa komen atau tanpa kunjungan lagi dan lagi. Kalau tak ping lagi entry baru, sure takda yang datang. Aku nak yang setia! Please ... he he he!


Sudahnya, sekarang ini aku lebih rela susah menjadi blogger. Blogwalking ke blog baru dan balas kunjungan blogger lain yang termampu. Aku tahu, sekarang ini pun blog aku memang ada yang setia menjenguk. Dan aku tahu dia memang sentiasa jenguk blog yang tak seberapa nie. Cuma aku jarang-jarang jenguk ke belog dia. Bila aku jenguk, sure aku tinggalkan komen. Tapi, blogger nie suka jadi silent reader kat blog aku. Apapun terima kasih!


Sebut pasal ping entry kat FB dan sebagainya, aku teringat dulu zaman mula-mula aku kenal blog. Mana ada FB pun untuk share segala entry. Jauh sekali nak ada group macam sekarang. Aku rasa time tu Nuffnang pun tak wujud! Untung blogger sekarang yang boleh ping entry sana sini dan traffic mencanak sekelip mata. Apapun korang kena berbalik kepada niat asal berblog juga. Nasib baik masa itu aku kekurangan kemudahan untuk menjadi seorang blogger tegar dan terlampau!


Tulis blog, tulis juga .. .cuma pesan aku, kalau korang jadikan blog korang untuk mendapatkan pendapatan sampingan, hati-hati menghasilkan entry agar entry berkenaan bermanfaat dan berfaedah untuk semua. Apa yang kita kongsi di blog, jika ia baik mungkin akan menjadi pahala dan begitulah sebaliknya! Kalau boleh tak perlu kot up entry yang mengaibkan orang lain. Nanti BE korang yang dapat tu .... ermmm sendiri fikirlah ye! Aku pun tak adalah bagus sangat. Atas sebab itulah aku tak suka nak up entry pasal kisah hidup artis. Aku takut bila aku bercerita pasal hidup orang yang tiada kena mengena dengan aku, dan Allah uji aku kemudian hari dengan perkara yang sama. Mohon dijauhkan hendakNya!


Bila nak bercakap pasal orang lain pun, biarlah ia ada kena mengena dengan kita untuk kita perihalkan ia. Kalau orang tak buat hal dengan kita, janganlah kita cari hal dengan orang lain. Sama juga dengan menjadi seorang blogger ... ada etika tersendiri yang perlu kita tahu. Apapun biar entry kita saling hormat menghormati terutama sesama blogger! Bersaing cara sihat .... baru boleh maju ke depan dunia blog tanpa sempadan nie! Tak gitu???






Sesekali teringin juga nak up entry pasal Neelofa. Dia cantik dan suwet dipandang mata aku!







CK : Blog ini menjadi jiwa bila aku susah hati! Blog ini wujud pun sebab cinta kami tidak bersatu. owh!

5 comments:

  1. sama lah cam akak... klu bule nak tulis sesuatu yang memberi makna pada orang yang membaca..

    ReplyDelete
  2. akak..sy pun jrg ping entry.. dl adala buat, tapi tak sampai 5kali ping.. hurmm, mcm mls je..

    ReplyDelete
  3. cik AngguR pon skrg dh jarang ping ping nie..lebeih suka blogwalking..baca entry tp malas nk komen...by de way nice entry..kebetulan trkena ngan batang idong seniri...salu baca tp tak tinggal komen hehhehe

    ReplyDelete
  4. kite suka jenguk & bc blog kamo..hehe
    have a nice day sweet

    ReplyDelete
  5. Ana > tp nk tulis yg berfaedah tu ada masanye pecah kepala fikir


    Kechique > ha ha ha ... mmg penyakit M kita


    Anggur > alaa akk pun sama cmtu juga. kdg x sempat nk komen


    Shafazie > thanks dear sllu singgah sini

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!