Wednesday, October 26, 2011

Kereta Besar, Otak Kecil ... Akal Sempit!

Assalamualaikum ...



Nak terasa? Tak perlu terasa kalau korang tak buat seperti apa yang aku bakal story mory dekat korang. Heh!Geram .. geram ...


Cerita Ahad baru nie, masa aku pergi Yummies dengan adik aku dekat Bangi. Masa dah keluar dari Yummies, terus start kereta dan nak gerak ke Ice Room. Jalan depan Yummies tu kan amatlah sempit.  Siapa yang pernah pergi tu memang tahulahkan. Satu hala dan muat hanya satu kenderaan sahaja! Depan kedai memang ada lot parking. Kemudian jalan untuk muat sebuah kenderaan. Dekat tebing-tebing tu ada lagi yang park. Biasalah kat Malaysia nie, celah bedah mana pun asal muat sure dia park punyalah.


Jalan kecik macam nie memang tak boleh nak laju. Slow-slow sudah. Tiba-tiba adik aku berhenti. Bukan slow lagi. Berhenti sebab tengah fikir, nak terus jalan ke tidak. Tahu kenapa? Entah manalah hamba Allah yang pakai kereta besar lagi mewah, park kereta di sisi tebing jalan then terambil side yang lebih. Bukan nak parking elok-elok. Kereta dia dahlah tak park rapat ke kiri. Dia siap lipat cermin sisi. Bajet kereta dia macam kancil Perodua. Sedangkan pakai HONDA. Besar gedak saiz kereta kau tu. Terhenjut-henjutlah kami nak lalu sebelah kereta dia.


Aku ingat takde orang dalam kereta, alih-alih driver dan penumpang sebelah bertukun dalam kereta tanpa bersalah. Sah-sah kau boleh perasan ada kereta nak lalukan sebelah kau. Dan muat-muat sahaja kereta adik aku. Sikit lagi nak bergesel. Aku tahu driver dan si penumpang tu memang perasaan, masa kereta aku bersebelahan dengan dia, kami berdua siap pandang. Hoh! kereta memang hebat. Jenama luar negara. Besar pulak tu. Tapi akal kau sempit. Bajet bagus!


Terpaksalah adik aku memandu dengan penuh tertib. Aku yang kat sebelah nie terus bersuara, "kalau bawa lori tadi memang dah gesel dah!".


Lepas sahaja dari kereta Honda Kelabu dengan driver tak cukup akal tu, terus adik aku bersuara, "kereta besar, otak kecil!".




Dan aku sambung plak ...."akal sempit!"




Memang sah driver kereta mewah tu, "pakai aje kereta besar, tapi otak kecil ... akal sempit!".




Geram sungguh aku. Sah-sah itu  bukan tempat parking. Kalau nak park juga, elok-eloklah. Kalau pakai jer kereta mewah, tapi akal sempt macam longkang belakang restoran ... baik kau pakai kereta sorong! Sure takda sapa marah kau.




Pesanan aku, kalau nak park kereta jangan sampai menyusahkan orang. Kalau malas sangat nak park jauh-jauh, lain kali datang bawa basikal. Boleh park depan kedai terus ... mungkin takda sapa nak marah. Ada faham???





Untuk sejukkan keadaan, kami memecut ke ICE ROOM!










CK : Manusia berlagak kalau diri memang mewah, hampeh je!

2 comments:

  1. Dia fikir tempay tu dia punya kali.
    Malaun betullah kalau jumpa orang macam tu.

    ReplyDelete
  2. selalunya, geramlah ngan orang berkete besar ni.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!