Saturday, October 1, 2011

Resepi : Sardine Puff

Assalamualaikum ...



Bestkan weekend stay kat rumah aje! Boleh rehat-rehat, layan tv dan kemas rumah. Hari ini aku tak keje lebih masa, sebab aku ada jemputan kahwin kawan MB dan open house kawan baik aku kat Seri Kembangan. Lagipun aku dah ambil mood untuk jalan-jalan bila aku frust sangat sebab tak dapat pergi Terengganu. Sepatutnya hari ini aku dah ada kat Terengganu Darul Iman tu ... huwaaaa huwaaa!


Pagi tadi pun aku bangun rasa lain macam je badan nie. 2-3 hari nie tekak rasa perit dan sakit, pagi tadi dah rasa panas-panas badan. Malas nak layan perasaan badan yang tak berapa nak sihat. Tambah pulak petang semalam ada pula yang buat aku tetiba menitis air mata dengan laju. Sian pula MB yang nak kena pujuk-pujuk aku sedangkan takda kena mengena dengan dia pun! hu hu! 


Janji dengan MB nak pergi majlis kahwin kawan dia kat Restoran Istana Bambu, area Keramat dalam kul 12.30 pm camtu. So, memandangkan awal lagi aku bangun, so aku siapkan sardine puff untuk breakfast diri sendiri. Jom layan sardine puff yang aku ceduk resepi dari Cik Mat Gebu kita! Aku follow sebiji resepi dari CMG nie, nak senang aku copy je resepi CMG untuk tatapan korang. Tapi aku backlinks ye ... tak mainlah nak cilok wat cam resepi sendiri plak. Minta halal dunia akhirat ye CMG! Cuma gambar je aku punya ... ngeh ngeh ngeh


Sumber Resepi Sardine Puff : CMG



Siap sedia untuk dibakar! 


BAHAN INTI :-)
 
1 tin kecik sardine "cap ayam" asingkan sosnya
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 hirisan nipis halia, cincang halus
1 biji bawang besar, didadu
1 camca teh cili kisar
1/2 camca besar sos cili
3/4 camca besar kicap cair
1 biji limau kasturi, perah jusnya

BAHAN LAIN :-)
 
1 pack kulit puff pastry jenama "Kawan" berukuran 4 inci x 4 inci (ada 10 keping)
1 merah telur + 1 camca teh susu cair = kacau rata
Sedikit serbuk lada hitam, jika suka



CARA MEMBUATNYA :-)
 
  1. UNTUK INTI:- Ikan sardine tadi dihancurkan. Panaskan sedikit minyak, tumis bawang besar, bawang puti dan cili kisar hingga garing. Masukkan sos cili, kicap cair dan sardine tadi. Kacau rata, gunakan api sederhana. Tuang jus limau kasturi dan gaul. Masak sekejap, angkat dan biarkan sejuk sebelum digunakan.
  2. Keluarkan puff pastry dari freezer dan biar sekejap dalam 10 - 15 minit. Ambil 1 keping puff pastry, kerat dua, satu bahagian dikelar2 seperti dalam gambar. Bahagian satu lagi letakkan inti sardine. Tutup dengan bahagian berkelar, tekan tepi2nya dengan garfu. Buat kaedah sama untuk baki pastry.
  3. Susun dalam loyang yang telah dilenser dengan sedikit mentega. Sapu kuning telur dan tabur sedikit serbuk lada hitam kalau suka. Bakar pada suhu 190C selama 20 - 25 minit atau hingga kuning keemasa. Jika oven anda ada sistem kipas, on kan masa membakar puff pastry ini. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan...





Sardine Puff aku dah pun siap! Aku dah pun ngap 3 ketul pagi tadi. 2 ketul MB yang ngap. Balik dari open house rumah kawan aku, siap bantai lagi 2 ketul. Sebelum makan tu aku panaskan, terlebih panas ada pula yang hangus. So, kejap lagi aku nak kena buat untuk adik aku pulak. Dia balik kelas 10.00pm. Sempatlah buat untuk dia. Buat 2 ketul cukuplah. 


Oklah kang aku sambung lagi ... pasal lokasi makan pula. Tapi lokasi makan nie tak berapa best bagi tekak aku. Sampai aku kena perli memanjang sebab terkinja sangat nak pergi makan kat situ. Tunggulah entrynya nanti ye!!



Thanks ye datang sini and thanks for reading too!! Love korang yang singgah baca kat sini tau ...




CK : Mood dia hari ini ke laut, asyik masam lebih dari cuka je! huuuu sedih tul!!

4 comments:

  1. yummy!!! sedapnyee!!! nak cuba la buat . thanx sis !

    ReplyDelete
  2. amy > cubalah...senang sangat nk watnye

    ReplyDelete
  3. hehee..kan! weekend best. tapi lagi best kalo dpt g tgganu tu.hahaha!

    sedap2!boleh cuba pasni.

    ReplyDelete
  4. Mudah saja. Tapi, di tempat Awan susah nak cari pastrinya.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!